۳۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۲:۳۱
کد خبر: 80621609
T T
۰ نفر

آب رسيده از شيرين دره به مذاق بجنوردي ها خوش نشست

۳۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۲:۳۱
کد خبر: 80621609
آب رسيده از شيرين دره به مذاق بجنوردي ها خوش نشست

بجنورد - اجراي طرح انتقال آب سد 'شيرين دره' از غرب استان خراسان شمالي به بجنورد مركز اين استان از جمله اقدامات دولت است كه طراوت آن براي هميشه در كام ساكنان اين شهر ماندگار خواهد شد.

طرح آبرسانی از سد 'شیرین دره' واقع در شهرستان مانه و سملقان به شهر بجنورد كه عملیات اجرایی آن از سال 85 با تصویب در نخستین دور سفر استانی هیات دولت آغاز شد در حقیقت رویای چندین ساله مردمان این سامان را برای تامین آب شرب مطمئن محقق كرد.

اگر چه اجرای این طرح كه مقرر بود طی سه سال اجرا شود ، به علت كاهش اعتبار سنواتی كند پیش رفت و تكمیل نشدن آن در مدت وعده شده سبب نگرانی شهروندان شد ، اما قرار گرفتن این طرح در زمره طرح های مهر ماندگار دغدغه مردم را مرتفع كرد و امروز با تلاش مدیران اجرایی استان خراسان شمالی این طرح ملی به بهره برداری رسیده است .

تكمیل طرح انتقال آب شیرین دره به بجنورد از خواسته های اصلی و چندین ساله ساكنان این شهر از مسوولان استانی و هیات دولت بود كه در سفرهای بعدی مسولان به استان خراسان شمالی مطرح می شد و همواره در نشست های مختلف از مسوولان شتاب در اجرای آن را طلب می كردند.

در پی درخواست های مكرر شهروندان برای بهره برداری از طرح پیش گفته ،اقدام ابتكاری دولت دهم با اجرای طرح 'مهر ماندگار' طی سال گذشته به كمك روند تكمیل این طرح آمد و در كوتاه ترین زمان ممكن با تزریق اعتبارات لازم و اعمال نظارت دقیق در عملیات اجرایی آن آرزوی دیرینه شهروندان بجنوردی عملی شد.

اكنون دو ماه از بهره برداری آزمایشی از طرح آبرسانی از سد شیرین دره به بجنورد می گذرد و انتظار بلند مدت شهروندان مركز خراسان شمالی برای رفع مشكل كمبود آب آشامیدنی با كیفیت به پایان رسیده و با به جریان افتادن آب سد در شبكه های آبرسانی شهر، آن رویای دور جلوه حقیقی یافته است.

یكی از شهروندان بجنوردی با اشاره به این كه می رفت برخورداری از آب آشامیدنی سالم از سد شیرین دره توسط بجنوردی ها به فراموشی سپرده شود ، گفت: هر زمان كه از مسوولان در خصوص علت تاخیر در زمان بهره برداری از این طرح سوال می شد، پاسخ آنان تخصیص اعتبار مورد نیاز بیان می شد.

'علی عصمتی' افزود: شهروندان بتدریج پذیرفته بودند كه بهره برداری از طرح آبرسانی بجنورد به سال های خیلی دور كشیده خواهد شد.

وی گفت: اما سال قبل به یك باره از اواسط تابستان، عملیات ادامه ایجاد خط انتقال آب آشامیدنی از سد شیرین دره كه مسافت طولانی با شهر بجنورد دارد، شتاب گرفت.

وی افزود: با این كه عملیات ایجاد خط انتقال و رساندن آب به شهر بجنورد آغاز شده بود شهروندان نسبت به تكمیل و بهره برداری طرح ناامید بودند زیرا تصور آنها این بود كه مدتی طرح به اجرا درمی آید و سپس به علت كمبود اعتبار باز به تعطیلی كشیده خواهد شد.

این شهروند بجنوردی گفت: اما همت و تلاش شبانه روزی مسوولان استانی به پشتوانه اعتبارات پیش بینی شده در قالب طرح مهر ماندگار جواب داد و انتقال آب آشامیدنی انجام شد.

یكی دیگر از شهروندان بجنوردی یكی از مشكلات مهم ساكنان این شهر در سال های اخیر را كمبود و پایین بودن كیفیت آب آشامیدنی این شهر بر شمرد و به خبرنگار ایرنا گفت: سال ها شمار زیادی از ساكنان این شهر بناچار برای تهیه آب آشامیدنی بهتر هر روز به ایستگاه های ایجاد شده در حاشیه شهر یا به مراكز تصفیه آب آشامیدنی مراجعه می كردند.

'علی اربابی' افزود: بسیاری از شهروندان نیز با پرداخت هزینه های سنگین، دستگاه های تصفیه آب در منازل خود نصب كرده و از این طریق آب آشامیدنی مورد نیاز خود را تهیه می كردند.

مدیر عامل شركت آب و فاضلاب شهری خراسان شمالی در خصوص اهمیت اجرای طرح آبرسانی به شهر بجنورد، می گوید: بهره برداری از این طرح ملی برای تامین آب شرب این شهر 200 هزار نفری از نیازهای ضروری در سال های اخیر به شمار می رفت.

'سید ابراهیم علوی' در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود:بهره برداری از این طرح ملی به صورت آزمایشی از بهمن ماه سال 91 با انتقال آب شیرین دره از طریق ایجاد خط لوله و تصفیه آن در ورودی بجنورد آغاز شده است.

وی گفت: اكنون تولید آب آشامیدنی شهر از محل آب انتقالی از سد شیرین برای شهر بجنورد با توان 150 لیتر در ثانیه در حال انجام است.

وی افزود: میزان تولید آب آشامیدنی سد 'شیرین دره' برای شهر بجنورد تا اردیبهشت امسال به 600 لیتر در ثانیه افزایش خواهد یافت.

علوی نیاز شهر بجنورد به آب آشامیدنی را 800 لیتر در ثانیه عنوان كرد و افزود: هنوز بخش زیادی از این نیاز روزانه از طریق منابع زیرزمینی تامین می شود.

وی گفت: عملیات ایجاد خط لوله و ساخت تصفیه خانه برای رساندن آب انتقالی از سد شیرین دره به همه نقاط شهر بجنورد توسط شركت آب منطقه ای استان در دست پیگیری است تا در آینده نزدیك پوشش آب آشامیدنی شهروندان از این سد، كامل شود.

وی افزود: اكنون شهروندان شمال شهر بجنورد آب شیرین دره ندارند و ایجاد خط لوله و مخزن آب آشامیدنی در منطقه 'باباامان' توسط شركت آب منطقه ای استان در دست اجرا است.

مدیر عامل شركت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز در این خصوص گفت: اواسط آبان ماه 91 با پایان لوله گذاری خط 48 كیلومتری انتقال آب از سد شیرین دره به بجنورد، آب این سد به تصفیه خانه طرح ملی آبرسانی بجنورد در ارتفاعات غرب این شهر رسید.

'علیرضا عامری' گفت: آب پس از طی این مسیر و پشت سر گذاشتن اختلاف ارتفاع 740 متری توسط چهار ایستگاه پمپاژ قوی، در پنج كیلومتری غرب بجنورد وارد تصفیه خانه شده و بعد از گذراندن فرایند چند هفته ای تصفیه، در شبكه آب آشامیدنی بجنورد جریان یافت.

وی با اشاره به توانایی و استفاده از فناوری تصفیه عناصر و فلزات سنگین از آب به عنوان یكی از مهم ترین ویژگی های تصفیه خانه آب بجنورد ، گفت: این تصفیه خانه توانایی تصفیه سالانه 20 میلیون و 500 هزار متر مكعب آب را با خروجی مطلوب داراست.

عامری افزود: تمام پروژه های طرح آبرسانی بجنورد شامل 48 كیلومتر خط انتقال با 740 متر اختلاف ارتفاع پمپاژ آب از سد شیرین دره تا شهر بجنورد، چهار ایستگاه پمپاژ، تاسیسات تصفیه خانه آب و یك مخزن 30 هزار متر مكعبی آن اجرا شده است.

مدیر عامل شركت آب منطقه ای خراسان شمالی تاكید كرد: طرح آبرسانی بجنورد در چهار سال اخیر با مشكلات متعددی در خصوص تامین اعتبار، خرید تجهیزات مورد نیاز پروژه های خط انتقال، تصفیه خانه و ایستگاه های پمپاژ مواجه شده بود.

او اظهار كرد: با وجود موانع سخت فیزیكی و جغرافیایی در طول مسیر، منبع تامین آب نیز در این طرح تا محل تصفیه و توزیع آن در شهر بجنورد 750 متر اختلاف ارتفاع دارد كه برای پمپاژ آب به این ارتفاع چهار ایستگاه پمپاژ قوی طراحی و اجرا شده است.

وی اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح را تاكنون 980 میلیارد ریال و اعتبار مورد نیاز برای تكمیل پروژه های مختلف این طرح را 300 میلیارد ریال اعلام كرد و گفت: عملیات اجرایی برای تكمیل پروژه های جانبی این طرح در نقاط مختلف آن ادامه دارد.

عامری افزود: طرح ملی آبرسانی به شهر بجنورد برای تامین آب جمعیت شهر بجنورد تا افق 1410 پیش بینی شده و با بهره برداری از آن سالانه 20 میلیون و 500 هزار مترمكعب آب مورد نیاز بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال از سد شیرین دره تامین می شود.

اكنون آب سد شیرین دره كه از فاصله 48 كیلومتری از طریق خط انتقال ایجاد شده و گذراندن فرایند تصفیه در پیشرفته ترین تصفیه خانه آب كشور، وارد شبكه آب آشامیدنی شهر بجنورد شده، آماده بهره برداری رسمی با حضور ریاست جمهوری است.ك/4

گزارش از‌ علی اصغر تیموریان

623/626 / 610
۰ نفر