۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۹:۰۳
کد خبر: 80622717
T T
۰ نفر

انقلاب فرهنگي نقطه عطف تاريخ انقلاب اسلامي

۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۹:۰۳
کد خبر: 80622717
انقلاب فرهنگي نقطه عطف تاريخ انقلاب اسلامي

خمين- صدور پيام نوروزي امام (ره) در اول فروردين سال 1359 مبني بر انقلاب فرهنگي را بايد نقطه عطفي در تاريخ انقلاب اسلامي ايران دانست.

امام خمینی (ره) در بند 11 این پیام شان بر ضرورت ایجاد انقلاب اسلامی در دانشگاه های سراسر كشور، تصفیه اساتید مرتبط با شرق و غرب و تبدیل دانشگاه به محیطی سالم برای تدوین علوم عالی اسلامی تاكید كردند.

انقلاب فرهنگی ایران به مجموعه ای از رویدادهای مرتبط با نظام آموزش عالی در جمهوری اسلامی ایران گفته می شود كه با هدف پاكسازی اساتید و دانشجویان كه از دید حكمت جمهوری اسلامی ایران، غرب زده بشمار می رفتند، صورت پذیرفت.

اقدامات انجام شده در دوران انقلاب فرهنگی ایران بخشی از برنامه مبارزه با فرهنگ غرب در ایران محسوب می شد.

انقلاب فرهنگی در ابتدا متضمن قصد و نیاز به تغییرات ساختاری و بنیانی است و سپس مستلزم این نگاه است كه نمی شود مساله را به صورت تدریجی حل كرد.

فرماندار شهرستان خمین درباره ایجاد انقلاب فرهنگی معتقد است: حوزه فرهنگ یكی از حوزه های بسیار تاثیرگزار است و خود هم متاثر از حوزه های دیگر است و تمام حوزه های اقتصادی و اجتماعی و سیاسی هم بر فرهنگ تاثیرگذار هستند و هم از فرهنگ تاثیر می پذیرند.

'علیرضا كریمی' ادامه داد: آثار و تاثیرات حوزه فرهنگ خیلی كند نمایان می شود و سال ها باید بگذرد تا نتیجه یك كار فرهنگی در جامعه نمایان شود.

وی افزود: در حوزه فرهنگ آن رسالت های اصلی را نتوانسته ایم به انجام برسانیم، زیرا در حوزه فرهنگ به صورت تخصصی و علمی كار نكردیم و بیشتر پراكنده و كمیت گرا بوده ایم، درحالی كه فرهنگ حوزه ای عمیق و ریشه ای است.

استاد دانشگاه های پیام نور اراك درباره اهمیت فرهنگ گفت: انقلاب فرهنگی باید دگرگونی در تمام حوزه ها ایجاد كند و هرجایی نیاز به تغییر باشد باید از حوزه فرهنگ شروع كنیم و با فرهنگ سازی است كه می توانیم اقدامات علمی و آموزشی یا اقتصادی را به نتیجه برسانیم.

كریمی ادامه داد: ما در حوزه انقلاب فرهنگی كمی كند پیش رفتیم و به طور مثال در حوزه علوم انسانی دانشگاه، هنوز نتوانسته ایم تغییرات اساسی ایجاد كنیم و بعد از گذشت سالها نظریه هایی از نظریه پردازان اروپایی را كه با فرهنگ بومی ما سازگاری ندارد، در دانشگاه ها آموزش می دهیم.



*انقلاب فرهنگی، گفتمان دوره اول انقلاب اسلامی بود.



انقلاب فرهنگی خواهان تحول همه جانبه و اساسی در شیوه زندگی، نحوه رفتارها و همه وجوه حیات اجتماعی ما بود. طبق تحقیقی كه در یكی از دانشگاه های آمریكا در مورد انقلاب فرهنگی ایران صورت گرفته ‌است، نقاط قوت نظام آموزش عالی ایران پس از انقلاب فرهنگی شامل این موارد می‌باشد: پس از انقلاب فرهنگی فعالیت‌های حرفه‌ای نظیر كنفرانس‌ها، سمینارهای علمی افزایش یافت و دولت سیاست‌ های تشویقی و كمك‌های مالی برای چنین فعالیت‌هایی در نظر گرفت.

ادامه این تحقیق آمده است: فعالیت‌های فوق‌ برنامه‌ای نظیر اردوهای فرهنگی، گردشگری، زیارتی و كمپ‌های دانشجویی، در دسترس عمومی قرار گرفتن امكانات ورزشی دانشگاه ‌ها و تشویق فعالیت‌هایی نظیر شعر، داستان ‌نویسی و خوشنویسی در مدارس و دانشگاه‌ها مورد تشویق و حمایت قرار گرفت.

ادامه این تحقیق بیان می كند؛ از رسانه‌های جمعی برای پیشبرد برنامه‌های آموزشی و گسترش كمی دانشگاه‌ها و رشته‌های تحصیلی بخصوص در شهرهای كوچك و دور افتاده استفاده بیشتری می‌شد، اسلامی كردن دانشگاه باعث شد كه خانواده‌های مذهبی و سنتی بیشتر راغب شوند تا دختران خود را به مدارس و دانشگاه‌ها بفرستند.

توسعه دانشگاه‏ها و پژوهشگاه‏ها و دیگر مراكز آموزش عالی كه پاسخی است برای نیاز به دانش و تخصص و لزوم فراگیری علوم و فنون و پرورش محققان و نوآوران و اساتید و متخصصان كارآمد و افزایش چشمگیر كمیت دانشجویی، به نوبه خود تكالیف تازه‌ای را برعهده مسوولان امور فرهنگی كشور می‌گذارد كه كیفیت بخشیدن به علم و تحقیق در این مراكز و از سویی پرداختن به تربیت معنوی دانشجویان و هدایت فكر و عمل آنان را شامل می شود.

دانشگاه پیام نور یكی از مراكز آموزشی است كه بعد از انقلاب اسلامی ایران توانست دانشجویان بسیاری را به خود جذب كند.

رییس دانشگاه پیام نور خمین درباره انقلاب فرهنگی ایران معتقد است: انقلاب فرهنگی كه 33 سال از شروع آن می گذرد فرایندی است كه نمی توان خاتمه ای برای آن در نظر گرفت.

' شهرام رضایی' با توجه به تغییرات و شرایط ایران و جهان باید انقلاب فرهنگی را بررسی كرد، زیرا انقلاب فرهنگی در تمام حوزه ها جریان دارد.

وی ادامه داد: انقلاب فرهنگی در طول این سالها فراز و نشیب های بسیاری داشته از جمله اسلامی كردن كتابهای درسی دانشگاهی و منابع پژوهشی.

رضایی درخصوص فضای سیاسی دانشگاه ها گفت: برگزاری كرسی های آزداندیشی كه مقام معظم رهبری هم بر آن تاكید داشته اند، از نشانه های آزادی در دانشگاه هاست.

وی خاطرنشان كرد: افزایش مقالات و پژوهش های دانشگاهی یكی از دلایل دستیابی به اهداف انقلاب فرهنگی است كه برای رسیدن به این اهداف باید نیازهای روز جامعه را در نظر گرفت.ك/4

8122/545

گزارش: مجتهدی