۷ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۲۲:۲۵
کد خبر: 80632632
T T
۰ نفر
4.5 ميليارد دلار براي تسريع طرح توسعه كشاورزي خوزستان تخصيص مي يابد

اهواز- استاندار خوزستان گفت: در نشست هفته گذشته هيأت دولت در خوزستان مصوب شد كه 4.5 ميليارد دلار براي تسريع در اجراي طرح توسعه كشاورزي خوزستان موصوف به طرح سفر مقام معظم رهبري تخصيص يابد.

سید جعفر حجازی شامگاه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا افزود: این مبلغ بناست از محل صندوق توسعه ملی و یا اخذ فایناس خارجی برای تسریع اجرای این طرح در اختیار وزارتخانه های نیرو و جهاد كشاورزی قرار گیرد.

استاندار خوزستان افزود: این تصمیم بسیار ارزشمندی است كه با حمایت تمام مسؤولان استان خوزستان، موجبات تسریع طرح را در خوزستان كه قطب نخست كشاورزی كشور محسوب می شود، فراهم سازد.

حجازی افزود: با اجرای طرح توسعه كشاورزی خوزستان پیش بینی می شود كه اشتغال جدید را برای حدود 200 هزار خانوار فراهم و ظرفیت تولید محصولات كشاورزی را به حدود 25 میلیون تن درسال افزایش دهد.

استاندار خوزستان افزود: این امر می تواند همچنین رونق صادرات محصولات كشاورزی را فراهم ساخته و همچنین در جلوگیری از انتقال آب خوزستان از سرشاخه ها كمك كند.

در جریان سفر مقام معظم رهبری در سال 1375 به استان خوزستان طرح كشاورزی 800هزار هكتاری معظم له مصوب شد اما به دلایل مختلف از جمله تخصیص نیافتن اعتبار مورد نیاز به تعویق افتاد.

گزارش ایرنا حاكی است؛ بهره برداری از مرحله نخست طرح مقام معظم رهبری برای احیای دشت های خوزستان و ایلام در شهریورماه سال 91 در آخرین روز از هفته دولت، در منطقه دشت آزادگان به بهره برداری رسید.

احمد مطیعی جانشین وقت قائم مقام مجری طرح احیای دشت های خوزستان و ایلام در مراسم بهره برداری از شبكه فرعی آبیاری و زهكشی تعاونی تولید یاسمین واحد عمرانی 2 در شهرستان دشت آزادگان به وسعت 776 هكتار اعلام كرده بود كه این پروژه كه به عنوان مرحله نخست طرح كشاورزی ویژه سفر مقام معظم رهبری به خوزستان محسوب می شود علاوه بر ارتقای كمی و كیفی بهره برداری از آب موجب افزایش سطح تولید در هكتار و درآمدزایی برای كشاورزان منطقه خواهد شد.

پروژه احداث شبكه فرعی آبیاری و زهكشی شركت تعاونی یاسمین واحد عمرانی 2 از شمال به جاده حمیدیه - سوسنگرد و از شرق و جنوب به كانال اصلی شبكه موسوم به MC1و از غرب به روستاهای 'جابر حمودی' و 'عیاشی' محدود شده است.

مؤسسه جهاد نصر وابسته كه به وزارت جهاد كشاورزی قرارداد توسعه، تجهیز، تسطیح و یكپارچه سازی اراضی استان خوزستان به عنوان بخشی از طرح عظیم مقام معظم رهبری در سطح 200هزار هكتار با پیمانكاران را منعقد ساخته كه بناست در قالب طرح پنج ساله به بهره برداری برسد.

642**1504
۰ نفر