۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۶:۰۳
کد خبر: 80635475
T T
۰ نفر
حدود 10 درصد افراد جامعه مبتلا به آرتروز مفاصل هستند

تهران -دانشيار گروه فيزيوتراپي دانشگاه علوم پزشكي تهران گفت :حدود 10 درصد از بزرگسالان جامعه به بيماري آرتروز مفاصل مبتلا هستند كه در صورت عدم درمان به موقع منجر به آرتروز پيشرفته خواهد شد.

به گزارش انجمن فیزیوتراپی ایران ، دكتر محمد اكبری دبیر علمی بیست و چهارمین كنگره فیزیوتراپی ایران افزود: بیماری آرتروز مفاصل در صورت عدم تشخیص به موقع، عدم اصلاح حركات های اندام های بدن و فشار بیش از حد بر یك عضو می تواند منجر به آرتروز پیشرفته می شود .

وی با بیان اینكه مناسبت ترین راهكار در مرحله اول برای درمان این بیماری تغییر در عادات غلط زندگی است ادامه داد: ضروری است بیمارانی كه در مراحل اولیه بیماری آرتروز مفاصل قراردارند ، با آموزش صحیح ، سعی در بازگرداندن عضو آسیب دیده به شرایط طبیعی و نرمال داشته باشند.

وی اضافه كرد : انجام حركات ورزشی ، استفاده درست از عضو آسیب دیده ، اصلاح حركات در مفاصل آسیب دیده ، انجام فیزیوتراپی از اقداماتی است كه مبتلایان به آرتروز مفاصل مورد توجه قرار دهند تا سلامتی خود را بازیابند.

اكبری در زمینه استفاده از پله برای افراد مختلف گفت : بالا و پایین رفتن از پله برای مفاصل سالم نه تنها ایرادی ندارد بلكه برای تقویت عضلات ، لیگامان ها و در نهایت كاهش فشار وارد به مفاصل نیز مفید است و تنها برای افرادی كه دچار التهاب آرتروز مفصل و یا تغییر شكل مفاصل شده اند محدودیت هایی وجود دارد.

وی سن شیوع ابتلا به بیماری آرتروز در بانوان را بالای 55 سال و آقایان را كمتر از 55 سال ذكر كرد و افزود : در بانوان بیشترین درصد آرتروز مفاصل در ناحیه زانو و مهره های گردن و در آقایان در مفاصل ران و مهره های كمری ایجاد میشود.

دانشیار گروه فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد:كلی لازم است كلیه افراد در مشاغل مختلف مانند كارگران ، كارمندان و ورزشكاران و یا حتی كسانی كه كارهای ساده در منزل یا اداره انجام می دهند از ایجاد فشارهای زیاد و تكرار شونده بر مفاصل خود اجتناب كرده و هیچ عضو بدن را برای مدت طولانی تحت فشار زیاد و یا بی حركتی كامل قرار ندهند.

وی عوارض اسكلتی - عضلانی را از جمله پیامدهای شایع آرتروز دانست و گفت: این موضوع یكی از محورهای مهم بیست و چهارمین كنگره سالانه فیزیوتراپی ایران است كه از 18 تا 20 اردیبهشت ماه در هتل المپیك تهران برگزار می شود .

وی گفت : جدیدترین روشهای پیشگیری و درمان این بیماریها در جریان این كنگره مورد بحث و تبادل نظر علمی قرار خواهد گرفت.

علمی (1)**1354**1599
۰ نفر