۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۵۹
کد خبر: 80639805
T T
۰ نفر
شهروندان ايلامي مواظب پرندگان مهاجر باشند

ايلام- مديركل حفاظت محيط زيست ايلام از تمامي شهروندان استان خواست كه مواظب پرندگان مهاجر باشند تا به آنها آسيب وارد نشود.

'غلامحسین كاظمی' روز پنج شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل بهار و تداخل زیستگاهی برخی از پرندگان مهاجر بهاره از جمله زنبورخوار و سبزقبا كه تغذیه آنها از حشرات است، مردم باید مواظب این پرندگان باشند.

وی اظهار كرد: این پرندگان برای تامین تغذیه خود گاهی آسیب هایی به كندوهای عسل وارد می كنند، به همین علت زنبورداران باید از كاربرد هرگونه سموم دفع آفات كه منجر به از بین رفتن این گونه های مهاجر می شود، به شدت خودداری كنند.

كاظمی افزود: یگان حفاظت این اداره كل در صورت برخورد و دریافت گزارش مبنی برتخلف در این زمینه پس از تنظیم پرونده متخلفان را تحویل مراجع قضایی استان ایلام می دهد.

به گزارش ایرنا، هر سال در موسم بهار و پاییز گونه های مختلفی از پرندگان مهاجر به زیستگاه ها و تالاب های استان وارد می شوند.

'سبزقبا' یا 'مرغ زنبورخوار' گونه ای پرنده زیباست كه از حشرات به ویژه زنبور عسل برای تغذیه استفاده می كند.

این پرنده در فصل بهار بلای جان زنبورداران می شود، برپایه برخی گزارش ها امسال ورود بی سابقه دسته های بی شمار سبزقبا به استان و هجوم آنها به كلنی های زنبور عسل زنبورداران ایلامی را به وحشت انداخته است.

ورود این پرندگان در فصل بهار كه موسم زایش زنبورهای عسل است زیان های فراوانی را متوجه زنبورداران ایلامی كرده و شوربختانه برخی از آنان برای گریز از آسیب های بیشتر با استفاده از سم غیر مجاز 'آزانتول' پرندگان سبزقبا را نابود می كنند.

7177