۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۴:۰۱
کد خبر: 80643748
T T
۰ نفر
بازگشايي خانه سينما فقط با حضور صنوف قانوني به نفع سينماگران است

تهران - دبير هيأت ساماندهي صنوف سينمايي معتقد است، بازگشايي خانه سينما فقط با حضور صنوف قانوني، به نفع اهالي سينما بوده و سينماگران در غير اين صورت مجدداً پس از مدت كوتاهي دچار مشكل خواهند شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از هیأت ساماندهی صنوف سینمایی، 'سعید الهی' در نشست هفتگی با اعضای شورای مركزی برخی صنوف سینمایی در محل دفتر هیأت ساماندهی گفت: خلاءهای قانونی در حوزه سینما به حدی مشهود است كه نمی توان تاثیرات منفی آن را در ارتقای سینمای ایران انكار كرد.

وی یادآور شد: گرچه موفقیت های بین المللی سینماگران كشور با وجود همین نقصان های حقوقی تاكنون صورت گرفته، اما حضور قانون به هرگونه پیشرفت، كمك مضاعف خواهد كرد.

دبیر هیات ساماندهی صنوف سینمایی ادامه داد: پایگاه اجتماعی اهالی فرهنگ و هنر بویژه سینماگران فهیم در میان اقشار مختلف جامعه نباید منجر به برخی اقدامات و خواسته های فرا قانونی شود و انتظار می رود اهالی سینما در تمكین و اطاعت از قانون همواره نسبت به سایر مردم پیش قدم شوند تا در ساخت جامعه ای مدرن و در حال توسعه سهیم باشند.

الهی با اشاره به ضرورت بازگشایی خانه سینما افزود: از ابتدای حضور در هیأت ساماندهی و در جلسات مشترك با «جواد شمقدری» رییس سازمان امور سینمایی بر باز شدن این خانه اما در چارچوب مقررات و ضوابط جاری وزارت ارشاد تاكید داشته ام زیرا هرگونه رفتار سلبی بدون هدف، در برابر اصحاب فرهنگ و هنر ناصحیح و غیر موثر بوده و نتیجه ای نخواهد داشت.

وی گفت: گرچه فعالیت خانه سینما به علت عدول از برخی موارد مندرج در اساسنامه، غیرقانونی اعلام شد اما پس از رفع و اصلاح آنها باید در انتظار باز شدن مجدد آن بود به شرطی كه در اجرای صحیح قانون و اساسنامه جدید مانع تراشی صورت نگرفته و سینماگران توقع یك اقدام غیر قانونی را نداشته باشند.

الهی ادامه داد: در مسیر اصلاحات، نگاه به قانون به جای سلیقه های غیر كارشناسی و غیر حقوقی، بهترین و تنها گزینه بوده و با توجه به تاكید اساسنامه جدید مبنی بر اینكه خانه سینما مجموعه ای متشكل از صنوف قانونی و مستقل است، حضور تنها نمایندگان صنوف قانونی در مجمع عمومی خانه سینما امری كاملاً بدیهی است.

وی افزود: خانه سینما به محض دریافت مجوز از هیأت رسیدگی به موسسات و مراكز فرهنگی وزارت ارشاد و بازگشایی، نیازمند برگزاری مجمع عمومی برای انتخاب هیأت مدیره جدید است كه با توجه به توافق هیأت هفت نفره مبنی بر عضویت صنوف قانونی، این امر در حال حاضر فقط با شركت 11 صنفی كه طی یكسال گذشته مجوز ارشاد دریافت كرده اند امكانپذیر است.

وی گفت: نمایندگان هیأت مدیره سابق خانه سینما و وزارت ارشاد تا حد امكان اختلافات حقوقی را رفع كرده اند و تلاش صنوف برای قانونی شدن طبق اساسنامه جدید، كاملاً ضروری است.

فراهنگ(1) ** 1983 ** 1071