۱۶ فروردین ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 8064618
T T
۰ نفر
روزنامه فیگارو: بیشتر مردم فرانسه با برنامه اقتصادی دولت موافقند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 16/01/87 پاریس - روزنامه دست راستی فیگارو که از سیاست های دولت سارکوزی جانبداری می کند با استناد به نتایج یک نظر سنجی اعلام کرد بیشتر مردم فرانسه موافق با کاستن مقدار زیادی از مخارج دولت هستند.
این خبر در حالی منتشر می شود که امروز(جمعه ) قرار است رییس جمهوری فرانسه برنامه ریاضت اقتصادی خود را اعلام کند.
مخالفان دولت در بین دو دوره انتخابات مجلس ملی فرانسه از طرحهای پشت پرده نیکلا سارکوزی برای افزایش مالیات ها و کاهش بودجه های دولتی خبر داده بودند و حتی در انتخابات شهرداری ها نیز همواره به مردم فرانسه این امر را گوش زد می کردند.
جناح چپ فرانسه توانست با تکیه بر مواضع انتقادی خود بیش از 200 نماینده به مجلس بفرستد و یک جبهه مخالف قوی را در برابر دولت سارکوزی تشکیل دهد.
عملی نشدن شعار محوری سارکوزی مبنی بر افزایش قدرت خرید به پیروزی جناح مخالف او در انتخابات شهرداری ها و خارج شدن 30 شهر بزرگ با جمعیت بالای سی هزار نفر از دست حزب راست و بویژه نامزدهای حزب یو.ام.پ کمک کرد.
کاهش رشد اقتصادی در ماه های اخیر و پیش بینی ادامه این کاهش در ماه های آینده و در کنار آن کاهش تراز تجاری بی سابقه 40 میلیارد یورویی در سال 2007 میلادی در کارنامه اقتصادی سارکوزی ثبت شد.
دولت سارکوزی با افزایش بدهی های خود اینک ناگزیر است یک سیاست ریاضت اقتصادی را در پیش بگیرد.
گفته می شود بر طبق این سیاست که با انتقاد جناح رقیب مواجه شده، سهم دولت در مخارج عمومی کاهش یابد و فشارهای بیشتری به فرانسویان وارد گردد.
سارکوزی امروز در وزارت اقتصاد فرانسه طرح خود را که 150 اقدام و تا هشت میلیارد یورو صرفه جویی در هزینه های دولت را در بر دارد، اعلام می کند.
انتشار نتایج این نظرسنجی که توسط موسسه اپینیون وی انجام شده در یک روزنامه طرفدار دولت، تلاشی برای زمینه سازی سخنرانی امروز سارکوزی است.
بر طبق این نظرسنجی که نتایج آن جانبدارانه و با بقیه نظرسنجی های معمول متفاوت به نظر می رسد، مردم فرانسه کسری بودجه دولت را غیر قابل تحمل دانسته و خواستار کاهش شدید آن هستند.
این به معنی آن است که مردم فرانسه آماده بستن کمربندها، نادیده گرفتن افزایش قیمت ها و صرف نظر کردن از وعده سارکوزی برای افزایش قدرت خرید خود هستند.
در تشریح نتایج این نظرسنجی، برای اینکه بیش از حد هم غیر معمول جلوه نکند آمده است: گرچه مردم فرانسه خواهان کاهش زیاد هزینه دولتی هستند اما 75 درصد آنان نیز به سیاست های سارکوزی و فیون در حمایت از اقتصاد فرانسه در زمان بحران نیز اعتماد ندارند.
از یک سال پیش و بدنبال بحران مسکن در آمریکا، بازارهای بورس جهانی از جمله فرانسه نیز دچار اختلال شده و قوت یورو درمقابل دلار و افزایش قیمت نفت نه تنها بر تجارت خارجی اروپا و فرانسه تاثیر داشته بلکه سبب تورم بی سابقه در اروپا شده است.
براساس همین نظرسنجی 74 درصد از مردم فرانسه نیز اعتقاد دارند که بحران در وام و بانک ها سبب بحران اقتصادی بزرگی خواهد شد.
پیش بینی می شود کاهش قدرت خرید که بدنبال کاهش هزینه های دولتی بیشتر نیز خواهد شد اعتراضات فزاینده ای را ازسوی مردم فرانسه به دنبال آورد و دولت سارکوزی را بیش از پیش با چالش های جدید روبه رو می سازد.
اروپام .1740**2092** ** 1071 1366** شماره 086 ساعت 17:47 تمام
۰ نفر