۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۲۰
کد خبر: 80647888
T T
۰ نفر
توسعه توريسم درماني استان/ بيماران عراقي در كرمانشاه علاج مي شوند

كرمانشاه - سالهاست كه سخن از تبديل استان كرمانشاه به قطب پزشكي غرب ايران توام با حتي نقش فراملي به ميان آمده و مسوولين در اين خصوص برنامه ريزي هايي نيز داشته اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، گرچه به طور سنتی در سال های اخیر همواره كرمانشاه محل مراجعت بیمارانی از استان های همجوار ایلام، همدان، كردستان و لرستان بوده است اما باور غالب بر این است كه این استان مرزی با پتانسیل های خدماتی بخصوص در حوزه بهداشت و درمان می تواند نقشی به مراتب فراتر از ارایه خدمت به چند استان همجوار ایفا كند و حتی درهای مراكز درمانی اش را به روی بیماران كشور همسایه نیز بگشاید.

پس از فروپاشی رژیم بعث و برجای ماندن یك كشور با زیرساخت های نامناسب بویژه در حوزه بهداشتی و درمانی برای ساكنین عراق بخصوص منطقه اقلیم كردستان، بیماران این كشور ناگزیر برای مداوا راهی سایر كشورها بخصوص كشورهای اروپایی و آسیایی می شدند كه هزینه های سنگینی را بر دوش خانوارهای عراقی تحمیل می كرد.

بنابراین بهترین گزینه برای ساكنین عراق بویژه اقلیم كردستان كه در همجواری كرمانشاه قرار دارند، مداوا شدن در این استان است زیرا از نظر فرهنگی، زبانی، اجتماعی و.. دارای قرابت های بسیار هستند مزید بر این مسوولین اقلیم كردستان نیز تمایل زیادی برای بهره مندی از خدمات پزشكی ایران و بخصوص استان كرمانشاه دارند.

همین مساله سبب شد تا در دیدارهایی كه در سال های اخیر میان هیات های حاكمیتی استان كرمانشاه و اقلیم كردستان حاصل شد، تفاهمنامه هایی برای ارایه خدمات پزشكی در استان كرمانشاه به بیماران عراقی امضا شود كه هرچند با تاخیر ولی با آغاز سال 92 به نظر می رسد با تاسیس 'كمیته اعزام و پذیرش بیماران خارجی' در دانشگاه علوم پزشكی استان كرمانشاه، صنعت توریسم درمانی در استان حالتی واقع گرایانه تر و ملموس تر به خود گیرد به همین بهانه با رییس مركز یاد شده گف و گویی انجام دادیم كه خواندنی است.

دكتر 'حسین كریم' كه فوق تخصص قلب می باشد، از استقرار دفتر این كمیته در مهمانسرای دانشگاه علوم پزشكی واقع در بلوار شهید بهشتی جنب بیمارستان طالقانی خبر داد و افزود: بزودی سایر فعالیت ها از جمله ایجاد سامانه اینترنتی و نصب تابلو نیز انجام خواهد شد.

وی با بیان اینكه از آذر سال گذشته این كمیته به صورت آزمایشی كار خود را شروع كرد و چندین بیمار را تاكنون از كردستان عراق پذیرش كرده كه رضایت مندی آنان را در پی داشته است،ادامه داد: ما كار خود را در دو محور كه شامل ساماندهی امور داخلی مانند تشكیل دفتر، ساماندهی و.. بود و نیز ایجاد یك مركز در كشور عراق برای شناسایی و هدایت بیماران عراقی به استان آغاز كردیم.

كریم گفت: به موازات فعالیت های داخلی هم اینك در آستانه راه اندازی كلینیك تخصصی دانشگاه در شهر 'كلار' عراق هستیم و در این كلینیك بخش هایی مانند درمانگاه، آزمایشگاه و داروخانه شبانه روزی را استقرار خواهیم كرد.

وی گفت: كلینیك دانشگاه در شهر كلار كردستان هم اینك با مجوز كنسولگری جمهوری اسلامی در اقلیم در دستور كار واقع شده و تا تابستان آینده نیز با تهیه یك ساختمان، به طور كامل راه اندازی می شود.

كریم افزود: در این كلینیك یك پزشك اسكرین را مستقر می كنیم تا هنگام مراجعه بیماران به تشخیص نوع بیماری و نیز تشخیص اینكه آیا بیمار نیاز به انتقال به كرمانشاه دارد و .. بپردازد.

وی همچنین از استقرار یك پزشك اسكرین در ستاد هدایت و پذیرش بیماران خارجی كه در شهر كرمانشاه قرار دارد، خبر داد و گفت: این پزشك نیز نوع بیماری و نیازهای وی را مشخص می كند و در صورت نیاز با متخصصین شهر هماهنگی به عمل می آید تا وی را با اخذ نوبت قبلی با سرویس مركز منتقل نماییم بنابراین بیماران عراقی در بدو ورود به این مركز كه در اصل یك مهمانسرا می باشد انتقال داده می شوند تا در فضایی آرام مورد مداوا قرار گیرند.

رییس كمیته اعزام و پذیرش بیماران خارجی استان كرمانشاه همچنین از كنترل هزینه های پرداختی از سوی بیماران عراقی خبر داد و گفت: بنای ما بر صداقت است به همین دلیل در حال تهیه تعرفه جدید قیمت ها ویژه بیماران خارجی هستیم كه تا روز دوشنبه هفته جاری این مساله را مشخص خواهیم كرد.

دكتر كریم همچنین از انجام فعالیت های تبلیغی در رسانه های اقلیم كردستان عراق برای معرفی هرچه بیشتر این مركز خبر داد و گفت: چنانچه از این فرصت به نحو مناسب بهره گیری نكنیم ممكن است كشورهای دیگری مانند تركیه در این خصوص دست به كار شوند و گوی سبقت را از ما بربایند زیرا در جهان امروز بخش زیادی از درآمد كشورهایی مانند آلمان و اسپانیا از توریسم درمانی حاصل می شود ولی سهم استان كرمانشاه در این خصوص در حد صفر است.

وی گفت: برای مداوای بیماران عراقی از پزشكان خوشنام و سرشناس استان استفاده می كنیم و بیمار خارجی را به هر پزشكی معرفی نخواهیم كرد و چنانچه تخصصی در استان وجود نداشته باشد، با هماهنگی بیماران، آنان را به تهران انتقال خواهیم داد.

وی ایجاد این مركز را در افزایش درآمدهای دانشگاه و به تبع آن تجهیز و توسعه مراكز درمانی و بیمارستان استان بسیار مهم ارزیابی كرد و گفت: در واقع از درآمدهای این صنعت مردم استان نیز منتفع می شوند.

وی در پایان با اشاره به كسب رتبه تیپ یك از سوی دانشگاه علوم پزشكی استان، ابراز امیدواری كرد كه بودجه این دانشگاه نیز نسبت به سال های قبل بیشتر شود و فعالیت هایی نظیر توریسم درمانی در استان هرچه بیشتر توسعه داده شود.

بدین سان باید گفت كه صرف حرف زدن از داشته ها و سر دادن شعار نمی تواند جامه عمل به مركزیت استان كرمانشاه در غرب ایران نقش بین المللی آن بپوشاند بلكه اقداماتی مانند این اقدام دانشگاه علوم پزشكی برای توسعه صنعت توریسم درمانی است كه نام كرمانشاه را آوازه ای جهانی خواهد بخشید.

571/567