۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۹:۲۱
کد خبر: 80652791
T T
۰ نفر

زعفران فارس در مسير بازاريابي جهاني پيش مي رود

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۹:۲۱
کد خبر: 80652791
زعفران فارس در مسير بازاريابي جهاني پيش مي رود

شيراز- زعفران ايراني يكي از محصولات با ارزش كشاورزي ايران به حساب مي آيد كه بدليل كيفيت ، ارگانيك بودن محصول و عطر و طعم بي نظير شهرت جهاني دارد.

طلای سرخ ایران ، در سالهای اخیر با كم توجهی ها ، بازار را بدست رقبای خود سپرده بود اما اجرای طرحهای جدید كشاورزی رونق دوباره این محصول دردانه را به چشم آورده است.

استان فارس یكی از استانهای پیشرو در تولید زعفران است كه گامهای اساسی در زمینه توسعه كشت این محصول برداشته است.

رییس سازمان جهاد كشاورزی فارس گفت: امسال60هكتار از زمین‌های كشاورزی استان به توسعه كشت زعفران اختصاص داده شده كه در مقایسه با سال گذشته 15 درصد افزایش داشته است.

مهرزاد خرد افزود: فارس در تولید زعفران پنجمین استان برتر كشور است و بر اساس پیش بینی انجام شده امسال بیش از 7/3 تن زعفران در فارس تولید خواهد شد.

وی اظهاركرد: استهبان قطب تولید زعفران در فارس است، بدلیل آب و هوای مناسب، 90درصد زعفران استان را تولید می‌كند و متوسط برداشت در مزارع زعفران این شهرستان بین 4 تا 5 كیلوگرم در هر هكتار است.

وی ادامه داد: میانگین تولید زعفران در مزارع كشور به ازای هر هكتار حداقل 4 و حداكثر10 كیلوگرم است و در استهبان این میزان به 7 كیلوگرم می رسد.

بگفته وی ، توجه به نیاز و سلیقه مشتریان در امر صادرات بسیار مهم و حیاتی است، چون برخی كشورها زعفران استهبان را به خاطر عطر و طعم آن بر دیگر انواع آن ترجیح می دهند.

رییس سازمان جهاد كشاورزی فارس گفت: در استان فارس شهرستانهای استهبان، بوانات، آباده، اقلید و سپیدان تولید كننده زعفران هستند.

وی افزود: طرح جامع زعفران برای ارتقای توان رقابت در بازارهای خارجی و افزایش عملكرد در واحد سطح برنامه ریزی شده است.

وی اضافه كرد: كشت مكانیزه، دستیابی به بازارهای جدید، معادل‌سازی قیمت داخلی و خارجی و وارد كردن كشاورزان به طرح در دستور كار قرار گرفته است. فارس در تولید زعفران مقام پنجم كشور را دارد ، با اجرای این طرح در سال 92 به رتبه سوم كشور دست خواهد یافت.

رییس سازمان جهاد كشاورزی فارس بیان كرد: درطرح جامع زعفران استفاده از روش‌های ارگانیك و صدور شناسنامه زعفران‌كاران برای اصلاح الگوی كشت مدنظر قرار دارد.

بگفته خرد، پوشش بیمه مطلوب زعفران، تهیه تجهیزات جمع‌آوری مناسب بودن پیازهای مورد استفاده، توسعه مزارع آرمانی (الگو) وترویج دستگاه‌های پیازكار در این طرح مدنظر قرار گرفته است.

وی گفت: بهبود روش‌های آبیاری، حمایت از مزارع تكثیر پیاز زعفران و پرداخت یارانه به پیاز استاندارد در راستای این طرح توصیه شده است.

رئیس سازمان جهادكشاورزی فارس ادامه داد: بازاریابی علمی، برند‌سازی، ایجاد و توسعه نمایشگاه‌های زعفران و توسعه صنایع بسته‌بندی نیز برای رسیدن به سطح كشت مطلوب زعفران ضرورت دارد.

وی بیان داشت: در برنامه پنجم توسعه 760 هكتار كشت زعفران در فارس پیش‌بینی شده كه سال گذشته 100 هكتار مصوب شد و 60 هكتارآن محقق گردید.

خرد اظهار كرد: برای سال 92، 93 و 94 یك‌هزار و 174 هكتار زمین مناسب شناسایی شده، كشاورزان آموزش لازم را دیده‌اند و تمام امكانات برای این میزان كشت آماده شده است.

وی ادامه داد: هم اكنون بیش از 400 هكتار از اراضی استان به كشت زعفران اختصاص دارد كه این میزان با توجه به ویژگی های خاص كشت و شرایط مطلوب جغرافیایی فارس، در آینده به بیش از یك هزار هكتار افزایش خواهد یافت.

وی افزود: بازده اقتصادی بسیار خوبی در كشت زعفران وجود دارد كه در همین راستا نیز بیش از 80 میلیارد ریال اعتبار از طریق تسهیلات كم بهره به فعالان این بخش اعطا خواهد شد.

مدیر جهاد كشاورزی استهبان فارس گفت: زعفران استهبان یكی از محصولات این شهرستان است كه بدلیل عطر و طعم از انواع برتر زعفران در كشور است كه شهرت جهانی دارد. محمد بوستانی افزود: هم اكنون مزارع زعفران با وسعت 350 هكتار و متوسط تولید پنج كیلوگرم در هكتار ، در حومه شهر استهبان وجود دارد.

بگفته وی، سابقه كاشت زعفران در این شهرستان به 200 سال قبل بر می گردد، كمبود آب در استهبان و نیاز كم این گیاه به آب یكی از دلایل تداوم كشت این محصول در این شهرستان به حساب می آید.

وی خاطر نشان كرد: زعفران تا سال 70 در وسعت 500 هكتار در این شهرستان كشت می شد اما بدلیل افزونی مشكلات این سطح به مرور كاهش یافت.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر بدلیل كمی آب و كاهش تولید گندم در این شهرستان ، افزایش قیمت نهاده ها ، افزایش قیمت زعفران ، كشاورزان رغبت بیشتری به تولید این محصول پیدا كرده اند.

این مسوول اضافه كرد: امسال بدلیل بارندگی مناسب، آبیاری مزارع و به زراعی، عملكرد محصول زعفران در هر هكتار 30 درصد افزایش یافته كه پیش بینی می شود تولید این محصول به دو تن برسد.

بوستانی گفت: كشاورزان برای توسعه و بهسازی مزارع زعفران نیاز به تسهیلات بانكی و حمایتهای مالی دارند.

مدیر جهاد كشاورزی استهبان افزود: اجرای طرحهای تحقیقاتی برای تغییر سیستم كاشت و نوع پیاز اصلاح شده می تواند در افزایش عملكرد كمی زعفران در شهرستان موثر باشد.

نماینده مردم استهبان و نی ریز در مجلس شورای اسلامی گفت: زعفران استهبان از نظر طعم و عطر بی نظیر است، این محصول با كم آبی و آب و هوای استهبان سازگاری دارد و با ایجاد زمینه های توسعه كشاورزان رغبت بیشتری به كشت این محصول می یابند.

مهندس محمد سقایی گفت: اگرچه زعفران گیاهی مقاوم نسبت به كم آبی و مقاوم در شرایط سخت است اما تولید زعفران بدلیل برداشت كم محصول یكی از تولیدات كشاورزی سخت به حساب می آید.

وی افزود: ایجاد صنایع فرآوری و بسته بندی و تكمیل چرخه تولید و عرضه زعفران برای فارس درآمدزا خواهد بود.

وی اضافه كرد : ایران بیش از 95 درصد نیاز جهان به زعفران را تولید و عرضه می‌كند ، چین، آلمان، انگلیس و كشورهای حوزه خلیج فارس از عمده‌ترین كشورهایی هستند كه وارد كننده زعفران ایرانی بویژه زعفران استهبان هستند.

وی ادامه داد: مراكز علمی و تحقیقاتی باید با تحقیقات كاربردی در رفع مشكلات و كاهش آسیبها توان كشاورزی استان را ارتقا دهند.ك/4

680/ 667/681
۰ نفر