۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۹:۱۱
کد خبر: 80654561
T T
۰ نفر
استاندار: از ظرفيت ايستگاه هاي پمپاژ و چاه هاي آب به درستي استفاده شود

رشت - استاندار گيلان بر ضرورت بهره گيري بهينه از تمامي ظرفيت هاي ايستگاه هاي پمپاژ و چاه هاي آب استان تأكيد كرد.

به گزارش ایرنا ، 'كیهان هاشم نیا' عصر روز یكشنبه در نشست كارگروه توزیع آب كشاورزی گیلان با اشاره به آبرسانی شالیزارهای استان از آب سد سفیدرود به مدت هشت روز اظهار كرد: این زمان، فرصت مناسبی است تا شالیكاران نسبت به نشاء اراضی شالیزاری خود اقدام كنند.

وی با بیان اینكه در حال حاضر میانگین نشاء برنج در گیلان 50 درصد است، ادامه داد: با همت كشاورزان، در هشت روز آینده این رقم به بیش از 99 درصد می رسد.

استاندار گیلان اضافه كرد: پس از هشت روز رهاسازی آب در كانال های تحت پوشش سد سفیدرود، چهار روز آب قطع می شود و پس از آن، به طور متناوب رهاسازی هشت روزه ادامه می یابد.

وی همچنین میانگین مصرف روزانه آب كشاورزی گیلان را حدود 5 / 13 میلیون مترمكعب ذكر و تصریح كرد: با برنامه ریزی درست و اصولی و جلوگیری از اتلاف آب، می توان مصرف روزانه را تا 10 میلیون مترمكعب كاهش داد.

به گفته هاشم نیا؛ هم اكنون 600 ایستگاه پمپاژ و چاه عمیق شركت آب منطقه ای و 118 ایستگاه پمپاژ سازمان جهاد كشاورزی گیلان فعال است.

سد مخزنی سفیدرود در یكصد كیلومتری دریای خزر كمی پایین تر از شهر منجیل در محل تلاقی دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود، از مهمترین منابع تامین كننده آب در مصارف كشاورزی، صنعت، شرب و زیست محیطی در گیلان است.

استان گیلان با 238 هزار هكتار اراضی شالیزاری، دومین تولیدكننده برنج در كشور می باشد.

آب 180 هزار هكتار از شالیزارهای گیلان از سد سفیدرود تامین می شود.ك/3

619/695