۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۴:۵۸
کد خبر: 80658617
T T
۰ نفر
رعايت موازين بهداشت مواد غذايي، ضامن سلامت مصرف كننده است

اهواز-رييس گروه بهداشت محيط و حرفه اي مركز بهداشت خوزستان گفت: رعايت موازين بهداشت مواد غذايي، ضامن سلامت مصرف كننده است.

مهندس 'مهران معلم' چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بهداشت مواد غذایی از یك فرآیند منسجم و چند وجهی تشكیل شده است كه مواد اولیه مورد استفاده، شرایط نگهداری آن، محل تهیه یا فرآوری مواد غذایی و افراد، وسایل و ابزاری كه در فرآوری و توزیع مواد غذایی دخالت دارند، همه از نقاط حساس این فرآیند هستند.

وی افزود: از عوامل مؤثر در چرخه مواد غذایی می توان دما، رطوبت و PH را نام برد كه درصورت غیر استاندارد بودن شرایط، انتظار فساد مواد غذایی فسادپذیر را باید انتظار داشت.

معلم خاطرنشان كرد: مواد غذایی پخته شده نباید بیش از دو ساعت در محدوده دمایی بین 5 تا 60 درجه سانتی گراد نگهداری شوند. زیرا در این بازه دمایی، فساد مواد غذایی دور از انتظار نیست.

رییس گروه بهداشت محیط و حرفه ای مركز بهداشت خوزستان یادآورشد: مواد غذایی آماده شده باید در دمای یخچال و در محدوده دمایی صفر تا 4 درجه سانتی گراد نگهداری شوند و یا اینكه آنها را در درجه حرارت گرمخانه كه محدوده دمایی آن بین 60 تا 80 درجه سانتی گراد می باشد نگهداری كرد تا خطر رشد و تكثیر عوامل بیماری زا از بین برود.

وی با اشاره به آمار مسمومیت های ناشی از مواد غذایی گفت: آمارها نشان داده اند كه نگهداری مواد غذایی در خارج از درجه حرارت یخچالی و یا گرمخانه ای، از بیشترین علل مسمومیت های غذایی در كشور بوده اند.

معلم با اشاره به گرم شدن هوای استان تصریح كرد: با توجه به گرم شدن هوا در استان خوزستان و ورود به محدوده دمایی 30 تا 40 درجه سانتی گراد، احتمال فساد مواد غذایی خارج از محدوده دمایی یخچالی و گرمخانه ای بسیار افزایش می یابد كه به همین علت حوزه سلامت همواره در این زمینه به مردم هشدار و تذكر داده است كه از مصرف غذاهایی كه بیش از دو ساعت در این محدوده دمایی نگهداری شده اند اجتناب نمایند.

رییس گروه بهداشت محیط و حرفه ای مركز بهداشت خوزستان افزود: مواد غذایی كه به صورت بسته بندی ارائه می شوند در تعریف مواد فسادپذیر قرار نگرفته و از دستور نگهداری در محدوده دمایی مذكور خارج بوده و حفظ دمای حداكثر 30 درجه سانتی گراد برای نگهداری آنها توصیه می شود.

وی با اشاره به وجود دستفروشان مواد غذایی افزود: از مسائل حساس در بحث عرضه مواد غذایی در سطح استان، مساله دست فروشان مواد غذایی می باشد كه متأسفانه هیچ كدام از ضوابط بهداشتی مورد تأیید وزارت بهداشت را رعایت ننموده و در شرایط غیر استاندارد و غیر بهداشتی اقدام به تهیه و عرضه مواد غذایی بخصوص مواد غذایی فساد پذیر می كنند.

معلم به مردم توصیه كرد كه از مصرف مواد غذایی ارائه شده توسط دست فروشان به طور جدی خودداری كنند.

7157/641