۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۹:۵۴
کد خبر: 80660917
T T
۰ نفر

تلنگ پيشتاز در توليد حنا و خرما در كشور است

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۹:۵۴
کد خبر: 80660917
تلنگ پيشتاز در توليد حنا و خرما در كشور است

قصرقند، زاهدان - بخشدار تلنگ از توابع شهرستان قصرقند در جنوب سيستان و بلوچستان گفت: اين بخش سمبل كيفيت و مرغوبيت در توليد حناي شارك و پيشتاز در ثمردهي ميوه درختان خرما از جمله نگال در ايران است.

'محمد شاهوزایی' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با نزدیك شدن به ماه سوم فصل بهار، میوه درخت خرما نگال در دهستان شارك به سرخی می گراید و محصول آن زودتر از تمام درختان مناطق بلوچستان آغاز می شود.

وی اظهار داشت: بخش تلنگ با توجه به شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی نخستین خاستگاه میوه دهی درخت خرما در ایران بحساب می آید.

بخشدار تلنگ بیان كرد: حنای بسیار مرغوب و منحصر به فردی به دلیل كیفیت خاك و آب مناسب در این منطقه تولید می شود كه در صورت حمایت و توجه بیشتر به این محصول در آمد زا و فراهم كردن بستر لازم به منظور ایجاد صنایع تبدیلی و صادرات این محصول به سایر استانها و كشورهای همسایه، برای كشاورزان منطقه اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.

وی افزود: نگاه به مقوله كشاورزی به عنوان شغل اصلی مردم بخش تلنگ باید علمی و همراه با ارایه آموزش های لازم به كشاورزان باشد و در زمینه فراهم كردن بستر لازم برای رونق كشاورزی و اختصاص تسهیلات لازم در راستای توسعه پایدار منطقه تلاش شود.

شاهوزایی گفت: با هدف حمایت از كشاورزان و ارتقای ظرفیت های كشاورزی منطقه، فضای لازم برای استقرار مركز ترویج كشاورزی این بخش آماده است و بزودی بصورت رایگان در اختیار متولیان این حوزه قرار خواهد گرفت.

وی از مسولان حوزه كشاورزی شهرستان قصرقند خواست هرچه سریعتر نسبت به انجام این مهم اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش ایرنا، بخش تلنگ با 900 هكتار سطح زیر كشت محصولات باغی و زراعی، 13 هزار هكتار كشت دیم و 40 حلقه چاه فعال كشاورزی از ظرفیت های مهم كشاورزی جنوب سیستان و بلوچستان محسوب می شود. ك/3

7307 / 653