۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۲۷
کد خبر: 80660988
T T
۰ نفر

نخستين گروه از درناها در تالاب هاي مهاباد فرود آمدند

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۲۷
کد خبر: 80660988
نخستين گروه از درناها در تالاب هاي مهاباد فرود آمدند

مهاباد - رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد گفت: در يك اتفاق نادر و كم سابقه نخستين دسته از درناها به تعداد 21 قطعه در تالاب هاي اين شهرستان مشاهده شدند.

كامران حسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر اظهار كرد: این درناها كه از نوع (common Grane) هستند عمدتا در تالاب بین المللی 'قوپی باباعلی' این شهرستان مشاهده شده اند.

وی گفت: درنا از پرندگان مهاجر عبوری به شمار می رود كه همه ساله در اوایل بهار و اواخر تابستان به منظور تجدید قوا وارد زیستگاه های آبی آذربایجان غربی از جمله تالاب های مهاباد می شوند.

حسینی افزود: در پی احیای تالاب بین المللی قوپی باباعلی در سال گذشته شرایط مناسبی برای زندگی و تغذیه انواع پرندگان مهاجر و بومی در این تالاب به وجود آمده است.

وی اضافه كرد: تالاب قوپی باباعلی كه در 30 كیلومتری شمال مهاباد واقع شده است با ویژگی های طبیعی و پرندگان خاص خود یكی از بهترین زیستگاه های پرندگان آبزی و كنارآبزی و از تالاب های مهم این منطقه محسوب می شود كه در كنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است .

به گفته حسینی در پی ورود این درناها، اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان اقدامات لازم را در خصوص كنترل محل های فرود این پرندگان در دستور كار خود قرار داده است.

حسینی اضافه كرد: این درناها بیشتر برای استراحت و تغذیه در مسیر پروازشان وارد تالابهای این شهرستان شده اند.

درناها پرندگانی هستند بزرگ، با پاها و گردن دراز، دم نسبتا كوتاه، بال های دراز و منقاری بلند و كلفت، ظاهر شبیه لك‌ لك كه شاهپرهای ثانوی داخلی بال های آنها خیلی بلند است و روی دم آنها را می‌پوشاند.

گله های این پرنده كه نر و ماده آن همشكل بوده و به طور معمول روی زمین آشیانه می ‌سازند، هنگام مهاجرت در یك خط به شكل هفت پرواز می‌ كنند و عمدتا در مناطق آبی، دشت های بوته زار، كشتزارها و حاشیه دریاچه به سر می برد.

درناها در ایران جزو پرندگان مهاجر بوده و در زمره پرندگان حمایت شده است كه به ندرت دیده می شود.

وجود تالاب های كانی برازان، قوپی باباعلی، حسن خان، گروس، داشخانه و قره قشلاق، مهاباد را به یكی از زیستگاه های اصلی پرندگان در آذربایجان غربی تبدیل كرده است.

تالاب های این شهرستان به دلیل امنیت و شرایطی مناسبی كه برای پرندگان به وجود آمده استراحتگاه بسیار مناسبی برای انواع پرندگان مهاجری است كه همه ساله در مسیر پرواز خود وارد آنها می شوند.

طبق آخرین بررسی‌ها،‎ بیش از 70 گونه پرنده آبزی و كنار آبزی در تالاب های مهاباد شناسایی شده اند.

584/581