۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۶:۰۶
کد خبر: 80661868
T T
۰ نفر
مسابقات ملي  فناوري نانو و پيشتازي مخترعان و مبتكران كشور

تهران- مسابقات ملي فناوري نانو هر ساله در حالي برگزار مي شود كه ايران در زمينه توليد علم فناوري نانو رتبه هشتم جهان و در زمينه ثبت اختراعات بين المللي نانو رتبه 29 جهان را دارد.

به گزارش ایرنا،تا كنون سه مسابقه ملی فناوری نانو در كشور برگزار شده است. به تازگی سومین مسابقه ملی فناوری نانو روز جمعه 27 اردیبهشت 92 با شركت حدود سه هزار و چهار صد نفر در 16 مركز آزمون در سراسر كشور برگزار شد.

این مسابقات توسط ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و در راستای اهداف ترویجی و آموزشی تدوین شده در سند راهبرد 10 ساله فناوری نانو برگزار می شوند.

***اولین مسابقه ملی فناوری نانو

اولین مسابقه ملی فناوری نانو اردیبهشت سال 90 و با همكاری كارگروه ترویج و آموزش عمومی و شبكه آزمایشگاهی فناوری نانو در حوزه تجهیزات شناسایی و میكروسكوپی برگزار شد.

هدف از این مسابقه ارزیابی میزان آشنایی دانشجویان و پژوهشگران با مفاهیم پایه فناوری نانو و تجهیزات آنالیز و شناسایی مورد استفاده در تحقیقات این فناوری بود.

دبیر مسابقه ملی فناوری نانو در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: اولین مسابقه ملی فناوری نانو در دو مرحله و در شهرهای تهران، شیراز، یزد، اصفهان، بابل و بیرجند برگزار شد.

مهندس 'علی رضا عالمی' افزود: در مرحله اول این مسابقه 24 نفر از رتبه‌های برتر آزمون تئوری تجهیزات شناسایی در فناوری نانو برای ورود به مرحله دوم مسابقه انتخاب شدند.

وی خاطر نشان می كند: به دلیل حضور گسترده داوطلبان از مقاطع كارشناسی و پایین‌تر، علاوه بر 20 نفر اول مسابقه، چهار نفر اول گروه كارشناسی و پایین‌تر نیز برای ورود به مرحله دوم انتخاب شدند.

عالمی ادامه داد: از بین چهار نفر اعلام شده از گروه كارشناسی و پایین‌تر، یك دانش‌آموز سال سوم مقطع دبیرستان از شهر یزد حضور داشت كه در زیرمجموعه تجهیزات میكروسكوپ پروبی رتبه 17 آزمون را نیز كسب كرد.

مرحله دوم مسابقه ملی تجهیزات شناسایی در فناوری نانو، با حضور برگزیدگان مرحله اول این مسابقه، در روز اول مرداد 90 آغاز شد و به مدت 5 روز ادامه داشت.

دبیر مسابقه ملی فناوری نانو گفت: در این آزمون مهارت و اطلاعات گروه‌ها در سه بخش آماده‌سازی نمونه و تنظیم بخش مكانیك، بخش تنظیمات روبش و بخش آنالیز مورد ارزیابی قرار گرفت.

عالمی خاطر نشان كرد: با جمع بندی امتیازات كسب شده در مرحله اول و دوم مسابقه نانو رتبه نهایی داوطلبان سجیده شد و 23 نفر به عنوان برگزیده اولین مسابقه ملی فناوری نانو انتخاب شدند.

***جوایز برگزیدگان اولین مسابقه ملی فناوری نانو

دبیر مسابقه ملی فناوری نانو می گوید: به برگزیدگان اولین مسابقه ملی فناوری نانو لوح تقدیر، جایزه نقدی و اعتبار مالی برای دریافت خدمات آنالیز از آزمایشگاه‏های عضو شبكه آزمایشگاهی فناوری نانو داده شد.

عالمی افزود: همچنین مجوز تدریس برای دوره‏های آموزشی تجهیزات مورد حمایت ستاد و معرفی به مراكز عضو شبكه آزمایشگاهی برای قرار گرفتن در اولویت جذب از دیگر جوایزی بود كه برگزیدگان اولین مسابقه ملی فناوری نانو از آن بهرمند شدند.

به این ترتیب نفر اول مسابقه ملی فناوری نانو سه میلیون تومان وجه نقد، نفر دوم دو میلیون تومان وجه نقد، نفر سوم یك میلیون تومان وجه نقد، نفرات چهارم تا ششم: سكه تمام بهار آزادی و نفرات هفتم تا دهم نیم سكه بهار آزادی دریافت كردند.

همچنین نفر اول 750 هزار تومان اعتبار دریافت خدمات شبكه آزمایشگاهی، نفر دوم 500 هزار تومان اعتبار دریافت خدمات شبكه آزمایشگاهی، نفر سوم 250 هزار تومان دریافت خدمات شبكه آزمایشگاهی، نفرات چهارم تا ششم 200 هزار تومان دریافت خدمات شبكه آزمایشگاهی و نفرات هفتم تا دهم 100 هزار تومان دریافت خدمات شبكه آزمایشگاهی دریافت كردند.

***دومین مسابقه ملی دانشجویی فناوری نانو

دومین مسابقه دانشجویی فناوری نانو با حضور سه هزار و 750 نفر در 29 اردیبهشت 91 توسط كارگروه ترویج و آموزش عمومی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد.

هدف از برگزاری این مسابقه، افزایش میزان آشنایی دانشجویان با فناوری نانو، گسترش آموزش فناوری نانو در دانشگاه‌ها و دیگر مراكز علمی- آموزشی، جهت دهی فعالیت های آموزشی و حمایت های تشویقی صورت گرفته از سوی ستاد فناوری نانو بود.

دانشجویان علاقمند به فناوری نانو توانستند با شركت در این آزمون، میزان آشنایی خود با فناوری نانو را مورد ارزیابی قرار دهند. این مسابقه در یك مرحله‏ و بصورت تئوری برگزار شد و كلیه سوالات آزمون به صورت چند گزینه ای طراحی شده بود.

***برگزیدگان دومین مسابقه ملی فناوری نانو

در دومین مسابقه ملی فناوری نانو، 10 نفر به عنوان نفرات برتر مسابقه و 10 نفر به عنوان برگزیدگان مقطع كارشناسی برگزیده شدند.

«حسن ملكی» دانشجوی رشته نانوتكنولوژی پزشكی و نفر اول دومین مسابقه ملی فناوری نانو در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا موفقیت خود را در این آزمون مدیون علاقه وافر خود به علم نانو دانست و گفت: «با توجه به گسترده بودن گرایش‌های علم نانو به نظر من برای موفقیت در مسابقه نانو داوطلبان باید علاوه بر داشتن تخصص در یك حوزه از فناوری نانو، در زمینه‌های مختلف این علم مطالعه داشته و به تحقیق بپردازند».

***جوایز برگزیدگان دومین مسابقه ملی فناوری نانو

دبیر مسابقه ملی فناوری نانو گفت: جوایز برگزیدگان دومین مسابقه ملی فناوری شامل جایزه نقدی، جایزه ویژه داوطلبان مقطع كارشناسی، گواهی توانمندی تدریس در دوره‏های آموزشی فناوری نانو به دارندگان حد نصاب علمی و اعتبار استفاده از خدمات آزمایشگاهی

می شد.

عالمی ادامه داد: در بخش جایزه نقدی به نفرات اول تا سوم، هر نفر ده میلیون ریال وجه نقد، نفرات چهارم تا ششم، هر نفر پنج میلیون ریال وجه نقد و نفرات هفتم تا دهم، هر نفر دو میلیون ریال وجه نقد داده شد.

وی خاطر نشان كرد: در بخش جوایز ویژه داوطلبان مقطع كارشناسی به 10 نفر برتر مقطع كارشناسی جوایزی تعلق گرفت بطوریكه به نفرات اول تا سوم، به هر نفر دو میلیون ریال وجه نقد، نفرات چهارم تا ششم، هر نفر یك میلیون و 500 هزار ریال وجه نقد و نفرات هفتم تا دهم، هر نفر یك میلیون ریال وجه نقد داده شد.

دبیر مسابقه ملی فناوری نانو در ارتباط با اعطای اعتبار استفاده از خدمات آزمایشگاهی گفت: به نفرات اول تا بیستم به هر نفر یك میلون ریال اعتبار و نفرات 21 تا 50 به هر نفر 500 هزار ریال اعتبار داده شد.

همچنین شبكه آزمایشگاهی فناوری نانو به برگزیدگان دومین مسابقه ملی فناوری نانو مبلغ یك میلیون ریال جایزه اعطا كرد.

***سومین مسابقه ملی دانشجویی فـنـاوری نـانـو

سومین مسابقه ملی فناوری نانو در پی برگزاری موفقیت آمیز اولین و دومین مسابقه ملی فناوری نانو برگزار شد.

مسابقات دانشجویی فناوری نانو هر ساله با گستره ملی، توسط كارگروه ترویج و آموزش عمومی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با حضور هزاران نفر از علاقمندان به فناوری نانو برگزار می‌شود.

هدف از برگزاری این مسابقه كه بزرگترین رقابت علمی دانشجویی كشور در زمینه فناوری نانو است، ایجاد فضای رقابتی سالم به منظور افزایش آشنایی دانشجویان با فناوری نانو، گسترش آموزش فناوری نانو در دانشگاه‌ها و دیگر مراكز علمی – آموزشی كشور و جهت‌دهی فعالیت‌های آموزشی و حمایت‌های تشویقی صورت گرفته از سوی ستاد توسعه فناوری نانو است.

علاقمندان به فناوری نانو با شركت در این آزمون، میزان آشنایی خود با فناوری نانو را مورد ارزیابی قرار می دهند و برای ارتقاء سطح آگاهی خود برنامه ریزی و تلاش می كنند.

به علاوه این آزمون بستری مناسب برای رقابت سازنده نهادهای ترویجی فناوری نانو، شركت های آموزشی، مدرسان و متخصصان فناوری نانو برای كیفیت بخشی به فرآیند آموزش فناوری نانو و گسترش بیشتر این فناوری نوین است.

این مسابقه روزجمعه 27 اردیبهشت با حضور سه هزار و 400 نفر در 16 مركز آزمون در سراسر كشور در یك مرحله و به صورت تئوری برگزار شد.

دبیر مسابقه ملی فناوری نانو می گوید: ارزیابی نهایی آزمون بر اساس مقطع تحصیلی و در دو گروه تحصیلات تكمیلی، مقطع كارشناسی و پایین تر صورت می گیرد.

عالمی خاطر نشان كرد: همچنین در این آزمون تعدادی سوال تشریحی علاوه بر سوالات چهار گزینه ای ارائه شد تا داوطلبان دریافت گواهی توانمندی تدریس فناوری نانو به آن پاسخ دهند.

وی تاكید كرد: اعطای گواهی توانمندی تدریس منوط به كسب حد نصاب علمی در آزمون چهار گزینه ای است.

***برگزیدگان سومین مسابقه ملی فناوری نانو

دبیر مسابقه ملی فناوری نانو گفت: 50 نفر اول مسابقه، 10 نفر اول مقطع كارشناسی و سه نفر اول رشته هایی كه بیشتر از 50 شركت كننده را در جلسه آزمون داشته باشند از برگزیدگان سومین مسابقه ملی فناوری نانو به حساب می آیند.

نتایج سومین مسابقه ملی فناوری نانو پایان خردادماه اعلام می‌شود و از برگزیدگان با اعطای جوایز نقدی و اعتبار مالی برای دریافت خدمات آنالیز از آزمایشگاه‏‌های عضو شبكه آزمایشگاهی فناوری نانو، تقدیر به عمل می‌آید.

***جوایز سومین مسابقه ملی فناوری نانو

دبیر مسابقه ملی فناوری نانو گفت: به تمامی برگزیدگان سومین مسابقه ملی فناوری نانو از طرف ستاد ویژه توسعه فناوری نانو لوح تقدیر و جایزه نقدی اعطا می گردد.

عالمی افزود: به نفر اول ده میلیون ریال، نفر دوم 9 میلیون ریال،نفر سوم هشت میلیون ریال نفر چهارم هفت میلیون ریال، نفر پنجم شش میلیون ریال، نفر ششم پنج میلیون ریال،

نفر هفتم چهار میلیون ریال، نفر هشتم سه میلیون ریال و نفر نهم و دهم دو میلیون ریال اعطا می شود.

وی ادامه داد: همچنین به 10 نفر برتر مقطع كارشناسی نیز جوایز نقدی تعلق می گیرد بطوریكه به نفرات اول تا سوم، به هر نفر دومیلیون ریال، نفرات چهارم تا ششم به هر نفر یك میلیون و 500 هزار ریال و نفرات هفتم تا دهم به هر نفر یك میلیون ریال تعلق می گیرد.

عالمی خاطر نشان كرد: داوطلبانی كه در بین ده نفر اول آزمون باشند، در رتبه بندی مقطع كارشناسی قرار نمی گیرند.

از دیگر افرادی كه شامل دریافت جایزه می شوند می توان به 3 نفر اول رشته هایی اشاره كرد كه در جلسه آزمون سومین مسابقه ملی فناوری نانو بیش از 50 شركت كننده داشته باشند.داوطلبانی كه در بین ده نفر اول آزمون و برگزیدگان مقطع كارشناسی هستند در رتبه بندی بر اساس رشته تحصیلی قرار نمی گیرند.

به این ترتیب به نفر اول برگزیدگان رشته تحصیلی 500 هزار ریال ، نفر دوم 400 هزار ریال و نفر سوم 300 هزار ریال وجه نقد اعطا می شود.

گواهی توانمندی تدریس در دوره‏های آموزشی فناوری نانو از دیگر جوایز سومین مسابقه ملی فناوری نانو است. به این ترتیب به افرادی كه در این مسابقه حد نصاب علمی را كسب كرده باشند گواهی توانمندی تدریس در دوره های آموزشی فناوری نانو تعلق می گیرد.

و بالاخره اعطای اعتبار مالی برای دریافت خدمات آنالیز از آزمایشگاه‏های عضو شبكه آزمایشگاهی فناوری نانو نیز از دیگر جوایز سومین مسابقه ملی فناوری نانو است بطوریكه به نفرات اول تا بیستم به هر نفر یك میلیون ریال و نفرات بیست و یكم تا پنجاه به هر نفر 500 هزار ریال اعتبار تعلق می گیرد.

همچنین در مراسم اعطای جوایز برگزیدگان سومین مسابقه ملی فناوری نانو مدرسان برگزیده دوره های آماده سازی مسابقه ملی فناوری نانو با اعطای لوح تقدیر و جایزه نقدی تقدیر می شود .

بر این اساس به مدرسان برگزیده اول تا سوم به هر نفر دو میلیون ریال و نفرات چهارم تا ششم به هر نفر یك میلیون و 500 هزار ریال و نفرات هفتم تا دهم به هر نفر یك میلیون ریال وجه نقد تعلق می گیرد.

علمی(5)**2038**1599
۰ نفر