۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۵:۱۹
کد خبر: 80664721
T T
۰ نفر

كوهنورد زن پاكستاني قله اورست را فتح كرد

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۵:۱۹
کد خبر: 80664721
كوهنورد زن پاكستاني قله اورست را فتح كرد

اسلام آباد - رسانه ھاي محلي پاكستان روز دوشنبه گزارش دادند: يك كوھنورد زن در اين كشور براي اولين بار موفق به فتح اورست شد.

به گزارش ایرنا، 'كرار حیدر' عضو شورای مركزی باشگاه رسمی كوھنوردی 'آلپ' پاكستان (ACP) روز دوشنبه در گفت و گو با رسانه ھای محلی این كشور صعود 'ثمینه خیال بیگ' را به عنوان اولین زن پاكستانی كه موفق به فتح قله ھشت ھزار و 848 متری قله اورست شد را تایید كرد.

وی گفت: خانم ثمینه خیال بیگ به عنوان اولین بانوی پاكستانی كه موفق به این صعود شد , اقدامی تاریخی را با فتح قله اورست برای ورزشكاران پاكستانی بویژه زنان این كشور به رقم زد.

منابع خبری محلی نوشتند: میرزا علی و ثمینه بیگ ( برادر و خواهر كوهنورد) پیش از این در یك نشست مطبوعاتی در اسلام آباد در روز 31 مارس سال جاری (11 فروردین 92) از سفر خود به كشور نپال و قصدشان برای حمله به قله اورست برای فتح بلندترین ارتفاع جهان خبر داده بودند.

ثمینه بیگ و برادر وی از سه سال گذشته كوھنوردی حرفه ای برای فتح قلل مرتفع در مناطق مختلف جھان را به همراه یكدیگر آغاز كردند.

این بانوی پاكستانی پیش از این در سال 2010 قلل بیش از شش ھزار متری 'چاشكین سار' كه ھم اكنون این قله 'ثمینه' نامگذاری شده و در سال 2011 قله 'كوه برابر' را در پاكستان فتح كرد.

آساق ** 1095