۹ مرداد ۱۴۰۲، ۸:۵۷
کد خبرنگار: 1228
کد خبر: 85185174
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایت بانوی کوهنورد ایرانی از جای خالی ایران در گردشگری کوهستانی پاکستان

اسلام‌آباد - ایرنا - «افسانه حسامی فرد» که طی یکسال گذشته موفق به اهتزاز درآوردن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران بر دومین و نهمین قله مرتفع جهان در پاکستان شده است، بر لزوم توجه به توانمندی‌های ورزشی دو کشور و حضور فعالانه ایران در بخش کوهنوردی و گردشگری کوهستانی در پاکستان تاکید کرد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، حسامی فرد پس از حضور نزدیک به دو ماه خود در مناطق کوهستانی شمال پاکستان پس از بازگشت به اسلام‌آباد طی گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که سفر به پاکستان و صعود به قله‌های صعب العبور و بسیار دشوار تجربه بسیار ارزنده و فراموش نشدنی برای من است.

وی از برنامه آتی خود برای تدارک سفر یک تیم از بانوان کوهنورد ایرانی به پاکستان خبر داد و گفت: جای خالی کارشناسان کوهنوردی ایران و کوهنوردان ما در پاکستان مشهود است.

روایت بانوی کوهنورد ایرانی از جای خالی ایران در توریست کوهستانی پاکستان

حسامی فرد بانوی کوهنورد ایرانی اهل خراسان رضوی که سال گذشته موفق به صعود به قله کی-۲ به عنوان دومین قله مرتفع جهان شده بود، امسال نیز با صعود به نهمین قله مرتفع بار دیگر پرچم سه رنگ ایران اسلامی را به اهتزاز درآورد.

وی اوایل تیرماه امسال قله نانگاپربت در شمال پاکستان را فتح کرد. نانگا پربت به معنای "کوه عریان" و با لقب "کوه قاتل" در بخش مناطق شمالی پاکستان واقع است. ارتفاع قله این کوه ۸ هزار و ۱۲۵ متر است و در سال ۱۹۵۳ توسط "هرمان بول" کوهنورد اتریشی برای اولین بار فتح شد.

حسامی فرد که صعود به قله اورست را نیز در کارنامه خود دارد، تیرماه سال گذشته به عنوان اولین بانوی ایرانی توانست‌ دومین قله مرتفع جهان کی-۲ در پاکستان معروف به "قله وحشی" را فتح کند.

وی با توصیف کردن ایران و پاکستان به عنوان همسایگان دیوار به دیوار، گفت: محبت و احترام مردم پاکستان به ویژه ساکنان شهر "اسکردو" واقع در شمال پاکستان که معروف به "ایران کوچک" است بسیار دیدنی است. برای ساکنان این منطقه بسیار جالب بود که یک بانو کوهنورد و مسلمان در تلاش برای صعود به قله‌هایی است که طی سال‌های اخیر بسیاری از کوهنوردان محلی و خارجی متاسفانه در مسیر صعود ناپدید و جان خود را از دست دادند.

روایت بانوی کوهنورد ایرانی از جای خالی ایران در توریست کوهستانی پاکستان

بانوی کوهنورد ایرانی همچنین با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد با رضا امیری مقدم سفیر ایران دیدار کرد. در این دیدار کنسول سفارت و رایزن مطبوعاتی ایران نیز حضور یافتند و طرفین پیرامون سفرهای ورزشی از ایران به پاکستان و بررسی فرصت‌های موجود برای توسعه تعاملات گفت‌وگو کردند.

سفیر ایران در پاکستان خطاب به بانوی کوهنورد گفت: حضور یک بانوی پرتوان و مصمم مانند شما آن هم در سخت ترین رشته ورزشی و انفرادی مانند کوهنوردی یک الگوی بارز برای جامعه اسلامی به ویژه بانوان پرافتخار ایران زمین است.

امیری مقدم افزود: سفارت ایران از هرگونه تلاش و ابتکار در راستای تقویت ارتباطات مردمی میان دو کشور همسایه به ویژه حضور جامعه ورزشی مرتبط با تمامی رشته‌ها از جمله کوهنوردی حمایت می‌کند.

وی با استقبال از ایده بانوی کوهنورد ایرانی برای انتشار خاطرات خود از سفر به پاکستان و تجربیات درباره کوهنورد در قالب کتاب، اظهار داشت که معرفی جاذبه‌های گردشگری دو کشور کمک بزرگی به تقویت روابط و ارتباطات مردمی خواهد کرد.

سفیر ایران اظهار داشت: به همه زنان توانمند سرزمینم می‌بالم و برای تمامی آنها آرزوی پیروزی، سربلندی و فتح قله های موفقیت را دارم. آنها همیشه فاتح قله های سخت زندگی بودند.

روایت بانوی کوهنورد ایرانی از جای خالی ایران در توریست کوهستانی پاکستان

به گفته وی، افسانه حسامی فرد یکی از هزاران بانوی توانمند و غیور ایرانی است که در عرصه های مختلف از جمله ورزشی، علمی و... برای کشور عزیزمان ایران افتخار می آفرینند. بانوان ایرانی همواره در عرصه های مختلف خوش درخشیده و توانمندی های خود را به اثبات رسانده اند.

در این دیدار حسامی فرد بر نقش بخش خصوصی برای حمایت از کوهنوردان تاکید کرد و با قدردانی از شرکت ویتابیوتیکس ایران به عنوان اسپانسر که تدارک سفر وی برای فتح قله‌های مرتفع در پاکستان را طی یکسال اخیر برعهده داشت، افزود: ایران دارای کارشناسان و مربیان زبده در حوزه‌های نجات فنی، سنگ نوردی، یخ نوردی و آموزش برف و یخ است، پاکستان نیز دارای فضای بکر و مورد پسند توریست کوهستانی می‌باشد لذا باید از این فرصت استفاده کرد و گام‌های عملی در تبادل هیات‌های ورزشی برداشته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha