۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۴۶
کد خبر: 80665652
T T
۰ نفر
تفاهم نامه بود، نه فاكتور! / جوابيه هفته‌نامه پنجره و پاسخ شبكه ايران

تهران - جناب زاكاني در جهت سياسي دلخواه آقاي مهدي خاموشي رئيس سازمان تبليغات اسلامي هفته نامه اي را كه بيش از همه در راستاي تخريب دكتر احمدي نژاد و دولت تلاش مي كند، منتشر نموده و با تنظيم يك قرارداد بي منطق، با عبارات فريبنده بصيرت افزايي ديني و سياسي! از جناب خاموشي حمايت مالي طلب مي كند. فاكتور به اين معناست نه آن معنا!

به گزارش گروه فضای مجازی ایرنا، این مطلب بخشی از جوابیه هفته نامه پنجره و پاسخ شبكه ایران با عنوان « تفاهم نامه بود، نه فاكتور! » كه در شبكه ایران منتشر شده است.

در پی گزارش مستند شبكه ایران مبنی بر رفتارهای خارج از ضابطه سازمان تبلیغات اسلامی در جهت اهداف سیاسی و تزریق مالی به برخی مؤسسات هم خط سیاسی، هفته نامه پنجره جوابیه ای صادر كرد كه ضمن انتشار متن كامل آن، توضیحات لازم را در ادامه ارائه خواهیم كرد:



*** تفاهم نامه بود، نه فاكتور!

در متن كامل جوابیه این هفته آمده است:

آنچه شبكه ایران به عنوان سند و با تیتر فاكتور نیم ‌میلیاردی منتشر كرده است خود گویای تناقض تیتر و سند منتشر شده است چرا كه تفاوت بدیهی بین تفاهم نامه و فاكتور برای مخاطبین كاملا روشن است و نیازی به پاسخگویی مبسوط نیست اما جهت روشن شدن و تنویر افكار عمومی نكاتی را مطرح می كنیم:

1. سند منتشر شده فاكتور نیست بلكه یك تفاهم نامه میان هفته نامه پنجره و سازمان تبلیغات اسلامی است و صد البته كه هر تفاهم نامه ای لزوما به پرداخت تعهدات مندرج در تفاهم نامه منتهی نمی شود، خصوصا تفاهم نامه ای كه در قسمت تعهدات آن قید «در صورت رضایت و در حد امكان» آمده باشد.

2. موضوع این قرارداد به علت مشكلات مالی سازمان تبلیغات اسلامی محقق نشد و تفاهم نامه سالبه به انتفای موضوع شد. به همین دلیل هیچ مبلغی تحت عنوان این تفاهم نامه به هفته نامه داده نشده است و تاكید مدیر مسئول هفته نامه بر این كه : «ما هیچ وقت چنین مبلغی نگرفته‌ایم؛ اگر اسنادی دارید، حتماً این اسناد را منتشر كنید.» بر همین نكته تاكید دارد. هیچ تفاهم نامه ای به خودی خود گویای پرداخت مالی نیست و تفاوت میان فاكتور و تفاهم نامه در سیره عقلاء امری آشكار است!

3. تمام تراكنش های مالی سازمان تبلیغات اسلامی با هفته نامه پنجره به جهت صرفا «فروش هفته نامه» به سازمان تبلیغات است. از سال 88 تا كنون هفته نامه به صورت منظم به بسیاری از گروهها و نهاد ها از جمله سازمان تبلیغات فروخته می شد، سپس بعد از هر شماره فاكتورهای فروش و پست به سازمان ارسال و هر چند ماه تسویه مالی انجام می گرفت.

همین نكته را مدیر مسئول در این جلسه مطبوعاتی تصریح كردند: «نكته ای كه وجود دارد، این است كه سازمان تبلیغات اسلامی مثل خیلی از جاهای دیگر با ما قرارداد دارد و مابه‌ازای این قرارداد از ما نشریه خریداری می‌كند. نه تنها سازمان تبلیغات بلكه بسیاری از جاهای دیگر از ما نشریه خریداری می‌كنند و قرارداد دارند.»

4. اگر صرفا كمی نسبت به سیاست دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی شناخت داشتید آنگاه هضم این موضوع سخت نبود كه بسیاری از سازمان های فرهنگی با بسیاری از نهاد های فرهنگی و مطبوعاتی دارای تفاهم نامه های خرید هستند و خرید نشریات توسط سازمان های دولتی و غیر دولتی عرفی رایج است و هفته نامه پنجره كه دأبش بیش از این كه فروش باشد حفظ و تقویت گفتمان انقلاب اسلامی است طبیعی است توسط یك سازمان اسلامی كه هدفش تبیین و تبلیغ اسلام است خریداری شود و با توجه به رویكرد فرهنگی و غنای این هفته نامه به نظر میرسد كه متولیان این هفته نامه جهت فروش آن به نهاد های مختلف نیازی به تخطی از ضوابط و لابی كردن داشته باشند و آرشیو هفته نامه پنجره و مقایسه آن با دیگر نشریات اصولگرا و انقلابی خود شاهدی بر این ادعاست.

6. هرچند كه قیمت نشریات دولتی برخلاف دبگر نشریات نشان می دهد كه خبری از گرانی كاغذ و چاپ ندارند و عموم نشریات دولتی نه نیازی به مخاطب كیوسكی دارند و نه احتیاجی به تلاش برای فروش بیشتر. چرا كه پول نفت بیش از اینكه سر سفره مردم باشد در دامان تبلیغات دولتی است. هر نشریه خصوصی با توجه به این همه مشكلات اقتصادی كه بخش قابل توجه آن عدم درایت و كاربلدی دولتمردان امروز است نیازمند فروش به نهادهای مختلف خصوصی و غیر خصوصی است.

7. هفته نامه پنجره انتظار دارد اگر اسنادی دال بر پرداخت مالی سازمان تبلیغات تحت عنوانی غیر از فروش پنجره به سازمان باشد منتشر شود و در غیر این صورت از مجاری حقوقی و قانونی پیگیر این امر خواهد شد.

امیدواریم كه با اجرای تعهدات انجام نشده معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رفع مشكلات نشریات مستقل خصوصا در برهه گرانی های كنونی، خصوصا نشریات گفتمانی شاهد رونق این نشریات انقلابی باشیم.



*** پاسخ شبكه ایران

هفته نامه پنجره در جوابیه خود به جای آنكه پاسخ ابهامات اصلی خبر منتشر شده در شبكه ایران را بدهد، تلاش كرده در استخر خالی شیرجه بزند!

هفته نامه تحت مدیریت زاكانی تلاش كرده بین متن و تیتر خبر تناقض كشف كند حال آن كه در خبر شبكه ایران منظور از فاكتور، معنای حقوقی این كلمه نبوده بلكه منظور آن است كه جناب زاكانی در جهت سیاسی دلخواه آقای مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هفته نامه ای را كه بیش از همه در راستای تخریب دكتر احمدی نژاد و دولت محترم تلاش می كند، منتشر نموده و با تنظیم یك قرارداد بی منطق، با عبارات فریبنده بصیرت افزایی دینی و سیاسی! از جناب خاموشی حمایت مالی طلب می كند. فاكتور به این معناست نه آن معنا!

به راستی خوب است جناب خاموشی توضیح بفرمایند كه واقعا این هفته نامه وزین كه معرف حضور می باشد، چه نسبتی با بصیرت افزایی دینی و سیاسی دارد؟!

در بخش دیگر این جوابیه تأكید شده به دلیل مشكلات مالی سازمان تبلیغات اسلامی هیچ مبلغی به این هفته نامه تزریق نشده، اما سؤال اساسی درباره تزریق مالی یا عدم آن نیست، بلكه سؤال اصلی كه حضرات خاموشی و زاكانی موظفند پاسخی قانع كننده برای آن داشته باشند این است كه چرا اصولا باید چنین تفاهم نامه ای صوری (به عبارت بهتر فاكتورنگاری) با اغراض سیاسی و در لفافه بصیرت افزایی دینی و ساسی به امضا برسد؟!

آیا هیچ مؤسسه فرهنگی توانمند یا رسانه دینی متعهد دیگری جز هفته نامه هتاك و سیاست زده پنجره وجود نداشت كه برای پول بی زبان سازمان مقدس تبلیغات اسلامی چنین آشی پخته نشود ولو اینكه به پرداخت مالی نیز منتهی نشده باشد؟!

در جای دیگری از این جوابیه ادعا شده تمام تراكنش های مالی سازمان تبلیغات اسلامی با هفته نامه پنجره صرفا در راستای «فروش هفته نامه» می باشد درحالی كه سؤال اصلی از متن این تفاهم نامه است كه چیز دیگری را فریاد می كند و به ادعای خودتان تنها به دلیل مشكلات مالی سازمان تبلیغات به ثمر ننشسته نه این كه پرداخت های این سازمان به آن هفته نامه تاكنون چگونه و برای چه بوده است!

در پایان امید می رود مشكل كاغذ این نشریه نیز حل شود!

سیام(1)**1058
۰ نفر