۴ خرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۴۷
کد خبر: 80670586
T T
۰ نفر

ثبت نام و شماره گذاري خودروهاي كلاسيك آغاز شد

۴ خرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۴۷
کد خبر: 80670586
ثبت نام و شماره گذاري خودروهاي كلاسيك آغاز شد

تهران - ثبت نام و شماره‌گذاري خودروهاي تاريخي به منظور شناسايي و تفكيك خودروهاي ارزشمند از اتومبيل‌هاي فرسوده و حفظ اين بخش از آثار فرهنگي كشورمان آغاز شد.

به گزارش ایرنا، ثبت نام و شماره گذاری این خودروها در دبیرخانه شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی (كلاسیك) مستقر در كانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران انجام می شود.

دبیرخانه شناسایی و صیانت از خودروهای تاریخی روز شنبه از تمامی دارندگان خودروهای كلاسیك سواری و وانت، اعم از پلاك قدیمی و یا ملی «حسب مورد»، وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، موسسات، شهرداری‌ها و تمامی نهادها كه سال ساخت آنها به 1988 و قبل از آن باز می‌گردد، دعوت كرد تا با مراجعه به وب سایت كانون جهانگردی و اتومبیلرانی به نشانی WWW.TAC.ORG.IR و تكمیل فرم‌های ثبت نام، درخواست خود را برای دریافت پلاك تاریخی ارایه كنند.

با اتمام ثبت نام، دارندگان و مالكان خودروها رسید و كد رهگیری دریافت می كنند و پس از بررسی‌های اولیه توسط اعضای كارگروه، زمان كارشناسی نهایی به مالك یا دارنده خودرو اطلاع داده می‌شود.

سپس خودرو به مكان دبیرخانه منتقل و در صورت دریافت نظریه مثبت كارشناسی، برای نصب پلاك به راهور و به منظور دریافت شناسنامه تاریخی به سازمان میراث فرهنگی معرفی می شوند.

در آیین نامه مصوب دولت، خودرو‌های تاریخی اینگونه معرفی شده‌اند: خودروهای تاریخی به خودروهایی اطلاق می‌شود كه ضمن حفظ اصالت (كالبدی) از سلامت فنی كامل برخوردار باشد.

همچنین انواع خودروهای تاریخی نیز به این شرح تعریف شده‌اند:

الف - خودروهای نفیس: خودروهایی كه بیش از50 سال از عمر آنها گذشته باشد

ب - خودروهای قدیمی: خودروهایی كه بیش از 25 سال از تولید آنها گذشته باشد و از لحاظ طراحی و مهندسی ساخت و یا كاربردی بی نظیر باشند

ج - خودروهای ویژه: خودروهایی كه دارای بعد فرهنگی باشند.

فراهنگ(1)2025**1588
۰ نفر