تحريم ها در بخش صنعت هوايي هر روز كم اثرتر مي شود

اهواز- معاون امور مهندسي و تجهيزات شركت هواپيمايي نفت ايران گفت: با بومي سازي تعميرات اساسي هواپيماهاي مسافربري در كشور ، تحريم ها در بخش صنعت هوايي هر روز كم اثرتر مي شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ، 'سعید جابریان' روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران رسانه های گروهی در اهواز افزود: كار تعمیرات اساسی (اورهال) هواپیماهای مسافری ملكی این شركت از هشت سال پیش به دست نیروهای توانمند و متخصص داخلی و بومی شروع شده و در این بخش تاكنون از خروج 10میلیون دلار ارز به خارج جلوگیری شده است.

وی گفت: به علت هزینه سنگین تعمیرات اساسی هواپیماهای مسافربری و تحریم های اعمال شده از سوی كشورهای سازنده غربی ، تعمیرات اساسی این نوع هواپیماها در دستور كار این شركت قرار گرفت و هر روز این دانش به سمت بومی شدن بیشتر و قطع كامل وابستگی پیش می رود.

معاون امور مهندسی و تعمیرات شركت هواپیمایی نفت ایران در ادامه گفت: با آموزش نیروهای بومی و انجام پروژه های سنگین ، قادر شدیم اعتماد به نفس نیروهای متخصص بومی را بالا ببریم به گونه ای كه هم اكنون تعمیرات اساسی هواپیماهای فوكر 100 و فوكر50 در مركز استان (اهواز) كه ایستگاه اصلی این شركت است انجام می شود.

وی نوك اصلی تحریم ها علیه كشورمان را در صنعت هوایی و خرید هواپیما و قطعات آن بیان كرد و گفت: غربی ها از فروش هواپیماهای نو به شركت های هواپیمایی از جمله هواپیمایی نفت خودداری می كنند تا به گمان نادرست خود تحریم های فلج كننده بتواند كشورمان را به زانو درآورد ، این در حالی است كشور ما نه تنها از این حیث آسیب ندیده بلكه بسرعت در حال قطع كردن رشته های وابستگی صنعت هوایی كشور به خارج است.

جابریان گفت: با وجود تحریم های سنگین ، اجازه ندادیم یك هواپیما زمینگیر شود و توانستیم به بركت بهره گیری از توانمندی ها داخلی ، این تهدیدها(تحریم ها) را به فرصت تبدیل كنیم.

معاون امورمهندسی و تعمیرات شركت هواپیمایی نفت ایران ، ساخت برخی تجهیزات و قطعات هواپیماهای این شركت را در داخل استان گامی در راستای افزایش اعتماد به نفس نیروهای خودی بیان كرد و گفت: چون استانداردهای هواپیمایی در تولید قطعات این صنعت بسیار بالاست برخی قطعات حساس را با دور زدن تحریم ها و البته با چند برابر فیمت از كشورهای سازنده خریداری كردیم تا بتوانیم این صنعت را همچنان سرپا نگه داریم.

جابریان تصریح كرد: بخاطر تحریم ها ،برخی قطعات حساس را با مشكلات زیاد وارد می كنیم ، برخی تصور می كنند چون تحریم هستیم پروازها استاندارد و ایمن نیست در حالی این تصور كاملا نادرست است ، پروازهای ما در بالاترین استانداردها و با نظارت عالیه كارشناسان و بازرسان سازمان هواپیمایی كشوری و دیگر دستگاههای مرتبط انجام می شود.



* شركت هواپیمایی نفت تاكنون هیچ حادثه هوایی نداشته است

جابریان با اشاره به اینكه این شركت نخستین شركت هواپیمایی در كشور است كه همزمان با كشف نفت در ایران فعالیت خود را شروع كرد افزود: در طول 85سال گذشته پروازهای هواپیمایی نفت با بالاترین استاندارد انجام شده كه تاكنون هیچ حادثه هوایی نداشته ایم.

وی گفت: همه قطعات زمان دار در موعد مقرر عوض شده و با وجود تحریم ها هیچ قطعه تاریخ گذشته در هواپیماهای این شركت وجود ندارد.

معاون امور مهندسی و تعمیرات شركت هواپیمایی نفت ایران به وضعیت ناوگان هوایی این شركت اشاره كرد و گفت: این شركت هم اكنون چهار فروندفوكر 100 ، چهار فروند فوكر 50 و یك فروند هواپیمای 20نفره 'توین آتر'(Twin otter) ساخت كشور كانادا را به صورت ملكی در اختیار دارد ضمن آنكه دو فروند فوكر 50نیز به تازگی خریداری كرده ایم كه در حال انجام امور اداری آن برای پیوستن به ناوگان این شركت هستند.

وی با بیان اینكه در طول هشت سال اخیر هیچ كدام از هواپیماهای مسافری این شركت به علت نبود قطعات زمینگیر نشده است افزود: با تعامل و هم افزایی خوب شركت های هوایی داخلی ، بر مشكلات فایق آمده و این صنعت مهم و تاثیرگذار در اقتصاد كشور را بدون كمك از كارشناسان و متخصصان كشورهای خارجی همچنان سرپا و فعال نگه داشتیم.



* ایستگاه اصلی شركت هواپیمایی نفت ایران همچنان در اهواز ماندگار خواهد بود

جابریان گفت: مقر و ایستگاه اصلی شركت هواپیمایی نفت ایران كماكان در اهواز فعالیت خود را ادامه خواهد داد و بنا داریم یك ایستگاه فرعی در آبادان دایر كنیم.

وی گفت: قبل از شروع جنگ ، ایستگاه اصلی این شركت در شهر آبادان بود كه با شروع جنگ تحمیلی ایستگاه اصلی از آبادان به اهواز انتقال یافت.

معاون امور مهندسی و تعمیرات شركت هواپیمایی نفت ایران با اشاره به اینكه خدمات این شركت معتبر هوایی كشور مختص نفتی ها نیست افزود: برنامه فروش بلیط شركت به مردم در بیشتر مناطق كشور وجود دارد و در صدد گسترش خدمات فروش نیز هستیم.

جابریان در ادامه این نشست خبری به ضرورت تامین نیروهای متخصص بومی اشاره كرد و گفت: استراتژی و اولویت اصلی شركت هواپیمایی نفت ایران بهره گیری از نیروهای بومی كه قابلیت ماندگاری در استان خوزستان را دارند می باشد چرا كه معتقدیم نیروهای بومی استان می توانند در استان ماندگار باشند و به خدمات خود در شرایط سخت آب و هوایی ادامه دهند.



* در حال خرید هواپیمایی فوق سنگین ایرباس 320 هستیم

معاون امور مهندسی و تعمیرات شركت هواپیمایی نفت ایران گفت: برای نخستین بار خرید هواپیمای فوق سنگین ایرباس 320 در برنامه این شركت قرار گرفته و در این ارتباط در حال حل تامین اعتبار خرید آن هستیم.

وی گفت: با خرید این نوع هواپیماها كه بعضا كمتر از یك سوم عمر مفید آنان به اتمام رسیده امكان افزایش خدمات این شركت به هموطنان فراهم خواهد شد.

جابریان عمر مفید هواپیمای فوكر 100 را 90هزار ساعت پرواز عنوان كرد و گفت: این شركت برنامه پروازی منظم به مقصدهای دبی ، تهران ، مشهد ، كیش ، لاوان ، سیری ، خارك ، تهران ، لامرد ، شیراز ، اصفهان ، دزفول ، آبادان و یزد را دارد.



* انجام 23هزار ساعت پرواز جنگی ، افتخاری ماندگار برای شركت هواپیمایی نفت ایران

جابریان انجام 23هزار پرواز در طول هشت سال دفاع مقدس ، افتخاری ماندگار برای این شركت عنوان كرد و گفت: در حالی برخی شركت های هواپیمایی با شروع جنگ تحمیلی پروازهای به خوزستان و جنوب كشور قطع كردند شركت هواپیمایی نفت هیچگاه این پروازها را محدود و قطع نكرد.

وی گفت: در طول هشت سال جنگ ، این شركت همپای رزمندگان اسلام ، نقش مهمی در تدارك و پشتیبانی از جنگ داشت.

جابریان نقش این شركت در پشتیبانی از پایانه نفتی خارك كه تنها ترمینال صادراتی نفت كشور محسوب می شود بی بدیل خواند و گفت: این شركت هم اكنون نیز دارای پروازهای منظم هوایی به جزیره خارك است و یك فروند هواپیمایی اورژانسی مشغول ارایه خدمت به ساكنان عادی این منطقه است.



*مركز علمی - كاربردی صنعت هوانوردی در اهواز راه اندازی می شود

معاون امور مهندسی و تعمیرات شركت هواپیمایی نفت ایران از برنامه این شركت برای راه اندازی مركز علمی -كاربردی صنعت هوانوردی در اهواز به منظور تربیت نیروی متخصص این صنعت خبر داد.

جابریان افزود: در صورت حمایت استانداری خوزستان و كمك دیگر دستگاههای اجرایی استان این مركز تا پایان سال جاری در مركز استان خوزستان راه اندازی می شود.

وی هدف از راه اندازی این مركز علمی در جنوب غرب كشور را تربیت نیروی متخصص بومی صنعت هوانوردی عنوان كرد و گفت: در صورت راه اندازی این مركز امكان ارایه خدمات و تربیت نیروهای انسانی ماهر فرودگاههای شیراز ، دزفول ، آبادان ، خرم آباد ، بوشهر و ایلام فراهم می شود.

جابریان راه اندازی این دانشكده را در ارتقا علمی استان خوزستان بسیار مهم ارزیابی كرد و از همكاری نزدیك این شركت برای تامین استادان مجرب این مركز كه عموما بومی استان هستند خبر داد.

وی گفت: برای نگهداری صنعت هوانوردی و ماندگاری آن در خوزستان ، بومی كردن نیروهای متخصص هوانوردی یك ضرورت است.

جابریان افزود: با راه اندازی دانشكده هوانوردی در اهواز ، امكان احیاء آموزشكده خلبانی در استان و واگذاری آن به شركت هواپیمایی نفت ایران فراهم خواهد شد كه این گامی مهم در بهره گیری از امكانات موجود می باشد.

بنا به این گزارش خبرنگاران رسانه های گروهی ، سپس از بخش های مختلف بخش تعمیرات و نگهداری شركت هواپیمایی نفت ایران كه در جوار فرودگاه بین المللی اهواز فعال است بازدید و با كارشناسان و متخصصان تعمیرات گفتگو كردند.

خبرنگاران از مراحل اورهال یك فروند هواپیمای فوكر 100 این شركت كه بناست در طول 82روز انجام شود بازدید كردند.

به گفته جابریان ، قرار است شركت هواپیمایی نفت ایران تعمیرات اساسی (اورهال) دو فروند هواپیمای فوكر 50متعلق به شركت هوایپمایی تفتان كه مركز آن در زاهدان است را انجام دهد كه با تعمیرات آن این شركت هوایی مجددا' فعال می شود.ك/4 642/646