۵ خرداد ۱۳۹۲، ۹:۱۹
کد خبر: 80671694
T T
۰ نفر
كاهش متوسط عمر افراد سيگاري به ميزان 15 سال/مرگ سالانه 600 هزار نفر در اثر دود غيرمستقيم سيگار

تهران - مصرف سيگار و ديگر مواد دخاني عوارض نامطلوب زيادي اعم از جسمي و ظاهري براي افراد در پي دارد به گونه اي كه اين قشر به طور متوسط پنج سال پيرتر از افراد غيرسيگاري به نظر مي رسند و ميانگين عمر آنها 15 سال از ديگر افراد كمتر است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، سیگار نه تنها برای خود مصرف كننده عوارض جبران ناپذیر بلكه برای افرادی كه در معرض سیگار قرار دارند نیز عوارض متعددی دارد به طوری كه قرار گرفتن در معرض دود غیرمستقیم سیگار خطر ابتلا به بیماری انسداد ریوی را تا 30 درصد افزایش می دهد.

براساس این گزارش، سالانه 600 هزار مورد مرگ زودرس در نتیجه قرار گرفتن در معرض دود غیرمستقیم دخانیات در كمین افراد است.

دود سیگار بیش از هفت هزار ماده شیمیایی را وارد بدن كودكان می كند به طوری كه مادران باردار با مصرف سیگار و قلیان با تولد نوزادانی با كاهش وزن هنگام تولد، مشكلات تنفسی، ناتوانی های مغزی از جمله فلج مغری، عقب ماندگی ذهنی و مشكلات یادگیری، تولد زود هنگام نوزاد و حتی مرگ نوزاد مواجه می شوند.

دود سیگار سبب التهاب در گوش میانی كودكان می شود و خطر بروز سرطان پستان در زنان را تا 70 درصد افزایش می دهد.

وجود نیكوتین، مونوكسید كربن و غیره در سیگار از علل بیماریهای قلبی و عروقی است، ضمن آنكه نیكوتین با افزایش اسید معده، موجب زخم معده و اثنی عشر و احتمال تشدید لخته شدن خون می شود.

دود سیگار نیز باعث بیماری لثه، خرابی و زرد شدن دندان ها و حتی بوی بددهان می شود.

تحقیقات نشان داده كه استعمال دخانیات سبب بروز سرطان های حنجره، حلق، مری، نای، ریه، معده، پانكراس، كلیه، مثانه و رحم می شود.

سیگار این تركیب پیچیده از مواد شیمیایی هر ساله جان بیش از 165 هزار كودك را در جهان می گیرد. هم اكنون سالانه حدود 4/5 میلیون نفر و هر روز بیش از 15 هزار نفر در جهان به علت مصرف انواع كالای دخانی جان خود را از دست می دهند.

براساس این گزارش، استعمال دخانیات عامل 90 درصد سرطان های ریه و 80 درصد برونشیت مزمن و 25 درصد بیماری های قلبی است.

سیگار كشیدن بر روی تمام قسمت های بدن آثار سوء خود را می گذارد از پوست كه باعث تیرگی و پیری زودرس در آن می شود تا استخوان ها كه باعث پوكی استخوان می شود.

تنباكو همراه با كاغذ و فیلتر و برخی افزودنی ها، مواد تشكیل دهنده سیگار است و در واقع سوختن این مواد با هم،‌ سبب پدید آمدن بیش از چهار هزار ماده سمی و 80 ماده سرطانزا می شود.

با دانستن همه عوارض ناشی از استعمال دخانیات و وجود قوانین متعدد در زمینه منع استعمال دخانیات، هنوز نتوانسته ایم میزان مصرف این ماده دخانی را در اماكن عمومی كاهش دهیم چرا كه سیگار همچنان نه تنها در اماكن عمومی بلكه در بخش های خصوصی و دولتی نیز استعمال می شود.

براساس این گزارش، دبیركل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با بیان اینكه میانگین سن مصرف سیگار از سن 14 تا 16 سال قبل به 12 سال در حال حاضر رسیده است، گفت: میزان مصرف قلیان در دختران دبیرستانی و دانشگاهی نیز هم اكنون 20 درصد و مصرف سیگار سه درصد است.

'محمدرضا مسجدی' افزود: 28 درصد مردان كشور سیگاری هستند لذا برای كاهش آن باید فرهنگ سازی لازم صورت گیرد.

وی افزود: روزانه در ایران بین پنج تا هفت میلیارد تومان صرف خرید سیگار می شود و دو برابر این رقم صرف هزینه های درمان ناشی از سیگار می شود.

مسجدی با اشاره به خصوصی سازی شركت دخانیات، گفت: تولید كالای دخانی و این صنعت كه سال ها در انحصار دولت بود، ظرف دو تا سه سال اخیر خصوصی سازی شده هرچند كه باید تولید این كالای دخانی تابع برنامه راهبردی مناسب باشد.

مسجدی با بیان اینكه 10 میلیون نفر از جمعیت كشور سیگاری هستند، گفت: دولت ها به طور معمول از كسب سود بخاطر افزایش سلامتی مردم می گذرند زیرا تامین سلامت آنها از وظایف اصلی دولت ها است و این بدان معناست كه سود عمومی جامعه نسبت به كسب سود از تولید كالا اولویت بیشتری دارد.

وی با بیان اینكه سالانه 65 میلیارد نخ سیگار در كشور مصرف می شود، گفت: از این تعداد 25میلیارد نخ از داخل و 20 تا 25 میلیارد نخ از محل واردات تامین می شود.

دبیركل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به اینكه میزان قاچاق سیگار در كشور 15 تا 25 میلیارد نخ در سال است، درباره قیمت این كالا اضافه كرد: قیمت ارزان ترین پاكت سیگار در اواخر سال های 90 و 91 برابر با 800 تومان و گران ترین آن هشت هزار تومان بوده است.

وی با اشاره به بحث نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اختصاص 40 میلیارد تومان عوارض سیگار به دانشگاه ها برای انجام تحقیق و مطالعه در این زمینه، گفت: نمایندگان مجلس سعی می كنند كه مالیات هر نخ سیگار را در كشور از 19 به 60 تا 70 درصد افزایش دهند.

وی یادآور شد: در حالی كه هم اكنون مالیات مستقیم، غیرمستقیم و سود بازرگانی هر نخ سیگار در كشور 19 درصد است این رقم در پاكستان 75.9، تركیه 78.7 و امارات عربی متحده 67 درصد است.

وی اضافه كرد: اگر مجلس پیشنهاد 60 تا 70 درصد افزایش مالیات سیگار را بپذیرد، مالیات مربوط به تولیدات داخل با 20 درصد تغییر مواجه خواهد شد اما مالیات سیگارهای مشترك و وارداتی تا 40 درصد افزایش خواهد یافت.

به گفته مسجدی با هر 10 درصد افزایش مالیات سیگار، میزان مصرف آن هشت درصد كاهش می یابد.

'محمدرضا معدنی' دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات نیز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، با بیان آنكه باید ساختار تبلیغاتی رسانه ها اعم از تصویری، مكتوب، دیداری و شنیداری در زمینه استعمال دخانیات تغییر و اصلاح شود، گفت: در آیین نامه اجرایی قانون كنترل دخانیات، جرایم استعمال دخانیات و اینكه چه نهادی می تواند در صورت عدم رعایت قانون، توبیخ كننده باشد، مشخص شده است.

معدنی اضافه كرد: باید رسانه ها اعم از دیداری و شنیداری در این زمینه حساس شوند نه اینكه یكسری تبلیغات ثابت و یكنواخت را ارائه دهند كه دیگر تبلیغات دیده نشوند و تبلیغ به ضد تبلیغ تبدیل شود.

وی با بیان اینكه تبلیغات باید جذاب باشد، افزود: این امر مستلزم آن است كه ادبیات رسانه شناخته شود براین اساس، اهل فن برنامه جامعی تولید كنند كه بر افراد تاثیرگذار باشد.

این گزارش می افزاید، قائم مقام مركز تحقیقات پیشگیری و كنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با بیان اینكه باید 10 كلینیك ترك سیگار در هر استان متناسب با جمعیت زیاد سیگاری ها راه اندازی شود، گفت: یكی از مراكز كلینیك ترك سیگار در بیمارستان مسیج دانشوری درتهران و كلینیك دیگری در جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران و مابقی كلینیك ها در خانه های سلامت شهرداری تهران فعال هستند.

'هومن شریفی' افزود: البته همه كلینیك های ترك سیگار در خانه های سلامت فعال نیستند و برخی از آن ها به صورت ماهانه فعالیت می كنند.

وی با بیان اینكه درمان ها در این كلینیك ها به دو شكل گروهی و انفرادی و به دو شیوه دارو و رفتار درمانی انجام می شود، گفت: براساس اعلام وزارت كشور، هم اكنون 140 كلینیك ترك سیگار در سطح كشور راه اندازی شده كه برخی از آنها فعال و برخی غیرفعال هستند.

شریفی اضافه كرد: ترك سیگار، كار ساده ای نیست و این كلینیك ها در دنیا حدود 15 سالی است كه دایر شده بنابراین باید با دقت كامل از نظر مكانی، پزشك و كادر پزشكی انتخاب شوند.

روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات از چهارم خرداد ماه آغاز و تا دهم خردادماه ادامه دارد.

اجتمام(5)9105**1558
۰ نفر