۸ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۴۳
کد خبر: 80676527
T T
۰ نفر

رزمايشي بدون توپ و تانك

۸ خرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۴۳
کد خبر: 80676527
رزمايشي بدون توپ و تانك

شهركرد- ساعت هشت صبح يك روز بهاري است ،متخصصان گرد هم جمع شده اند تا در مورد مساله اي مهم با يكديگر بحث مي كنند.

از همان اول صبحی،مشخص است كه همه مسلح آمده اند،اما این بار به جای توپ و تانك،با آمارهای تجزیه و تحلیل پذیر و تجهیزات تخصصی و مدرن، ساماندهی شده اند.

فرماندهان این رزمایش كه خود زمانی از بچه های جبهه و جنگ بودند، این بار با كت و شلوار اتو كشیده پشت میز، در رزمایشی بسیار پیچیده حضوری مقتدرانه دارند.

همه چیز از یك تلفن آغاز شد،كسی از آن طرف خط تماس گرفت كه در كشتارگاه 'الف' احتمال آلودگی یكی از اقلام پروئتینی وجود دارد.

البته شخص تماس گیرنده،چون برای پاسخ دهنده فردی آشنا و معتبر بود، بلافاصله این تماس به اتاق فرماندهی عملیات منتقل شد و از اینجا بود كه فرمان مقابله با آلودگی احتمالی صادر شد.

فرماندهان كت و شلوار پوش این رزمایش، فرمان ورود نیروهای ستادی و علمیاتی را در یك چشم برهم زدن صادر كردند و همه نیروهای وارد میدان رزم شدند.

رزمایش به صورت كاملا تخصصی دارد برگزار می شود و متخصصان از هر دستگاهها اجرایی نیز به صورت اختصاصی به تجریه این آلودگی می پردازند، تا به موقع بتوانند از این آلودگی گزارش شده را كنترل كنند.

این نخستین همایش زیستی است،كه پدافند آن از سوی متخصصان صورت می گرید و همه جوانب برای مقابله با عوامل مخرب زیستی و غذایی سنجیده شده است.

رزمایش پدافند زیستی چهارمحال و بختیاری با ایجاد قرارگاه زیستی شفا در سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان فعالیت خود را آغاز كرد و این رزمایش گرچه ،مانند رزمایش های رزمی ، میدانی و عملیاتی بود،اما اسلحه های به كار گرفته در آن با همه رزمایش های نظامی تفاوت داشت.

رزمایش پدافند زیستی چهارمحال و بختیاری از ساعت 9 صبح با اعلام خطر آلودگی در بخشی از مواد غذایی آغاز شد و پس از اعلام آفند،كمیته های این رزمایش فعال شد.

در ساعت 9 و 30 دقیقه، گروه های كمیته های پنجگانه با تحلیل و بررسی موضوع اعلام شده از سوی فرماندهی قرارگاه ، در پنج حوزه كاری، اقدام به كنترل و رفع آلودگی فرضی در یكی از مواد غذایی انبار شده پیش از ورود با بازار ، كردند.

رزمایش پدافند غیر عامل در حوزه زیستی و مواد غذایی نخستین بار بود كه در چهارمحال و بختیاری با موفقیت و دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده اجرایی شد.

گروههای تخصصی انتظامی و امنیتی،دامپزشكی ،صنعت و معدن

و تجارت و دفتر پدافند غیر عامل استانداری با حضور در انبار مورد نظر ،بدون درنگ اقدام به كنترل محیط آسیب پذیر كردند و سپس گروههای تخصصی دامپزشكی برای تعیین میزان آلایندگی با ابزاری مدرن وارد میدان عملیات شدند.

پس از بررسی میزان آلایندگی مواد غذایی فرضی، كنترل این مواد از سوی كمیته بازرسی رزمایش مورد تایید قرار گرفت تا نیروی انتظامی اقدام به پلمپ به موقع انبار فرضی آلوده كند.

مهمترین بخش این رزمایش را فرماندهان برعهده رسانه ها قرار دادند،تا رسانه ها ،نقش تعیین كننده ای در اعلام كنترل آلودگی فرضی و تلطیف كردن اذهان عمومی داشته باشند ،كه این مرحله از رزمایش نیز با موفقیت سپری شد.

پدافند غیرعامل، مجموعه اقداماتی است كه قبل از خطر انجام می گیرد و در هنگام بروز هرگونه تهدید طبیعی و غیرطبیعی مانند جنگ موجب كاهش آسیب پذیری نیروی انسانی، ساختمان‌ ها، تاسیسات، تجهیزات، اسناد و شریان های حیاتی یك كشور

می شود.

به كارگیری اقدامات پدافند غیرعامل، موجب زنده ماندن و ادامه حیات و بقای نیروی انسانی می شود كه با ارزش‌ترین سرمایه یك سازمان و قدرت ملی كشور می‌باشد.

دفاع غیر عامل موجب صرفه‌ جویی كلان اقتصادی و ارزی در حفظ تجهیزات و سازه های بسیار گران قیمت می‌شود.

دفاع غیرعامل، مراكز حیاتی و حساس (اقتصادی، سیاسی، نظامی، ارتباطی، مواصلاتی، دانشگاهها، پالایشگاهها، نیروگاهها، بنادر، فرودگاهها، مجتمع‌های صنعتی ) را در برابر تهدید طبیعی و غیر طبیعی حفظ می كند و خسارات و صدمات را كاهش می دهد و ادامه فعالیت و مقاومت در شرایط بحران و جنگ

را ممكن می‌سازد.

كارشناسان بر این عقیده اند،اقدامات دفاع غیرعامل موجب تحمیل هزینه بیشتر به دشمن می‌شود.

براساس اعلام نظر كارشناسان دفاعی ، دفاع غیر عامل موجب حفظ نیروها برای ضربه زدن در زمان و مكان مناسب به دشمن و سلب آزادی و ابتكار عمل از دشمن و نیروی مهاجم می‌شود.

از مهمترین ویژگی ها دفاع غیر عامل،كاهش سطوح آسیب پذیری كشور در نتیجه افزایش آستانه شكست،افزایش قابلیت مدیریت بحران و افزایش ضریب امنیتی و ایمنی كشور است.

رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: رزمایش پدافند زیستی با هدف ایجاد آمادگی لازم در سازمان ها و دانشگاه های خدمات رسان زیر نظر قرار گاه استانی پدافند زیستی با موفقیت برگزار شد.

ˈرحمان كرمی ˈ در گفت وگو با ایرنا افزود: برای برگزاری این رزمایش،پنج كمیته تخصصی از ادارات همكار این سازمان تشكیل شد و بحران فرضی آلودگی غذایی در یكی از انبارهای ذخیره سازی كالا بررسی و مدیریت شد.

وی گفت:در این عملیات یك انبار فرضی، با حضور مدیریت كمیته های اطلاع رسانی،پشتیبانی،عملیات ،امنیت،هماهنگی و برنامه ریزی پلمپ و از ورود مواد دارای آلودگی زیستی به بازار خودداری شد.

مدیركل پدافند غیرعامل چهارمحال و بختیاری نیز گفت:این پدافند با بررسی كامل و جامع موضوع مطرح شده با موفقیت به كار خود پایان داد.

ˈحسین بامیریˈافزود:آسیب رساندن به مراكز ،بهداشتی و غذایی،صنعتی و زیستی و از بین بردن امنیت بهداشتی و اجتماعی، ایجاد ترس و وحشت در بین مردم، نایاب شدن اقلام ضروری و مصرفی و وارد كردن باكتری و ویروس به مواد غذایی از جمله تهدیدات دشمنان در جنگ های غیر عامل می باشد.

به گفته وی،دشمنان انقلاب اسلامی ایران در طول هشت سال دفاع مقدس نتوانستند اقدامی از پیش ببرند به همین دلیل سعی می كنند،از روش های دیگر توطئه های خود را پیش ببرند.

مدیركل پدافند غیرعامل چهارمحال و بختیاری گفت:برای مقابله با تهدیدات مختلف دشمنان باید در هر زمان از هر جهت آماده بود و از هیچ حركت دشمن غافل نشد.

به گزارش ایرنا، قرارگاه پدافند غیر عامل شفاو زیستی چهارمحال و بختیاری با فرماندهی سازمان صنعت ،معدن و تجارت و حضور دستگاه های اجرایی شامل استانداری ، نیروی انتظامی، دامپزشكی،جهاد كشاورزی، دانشگاه علوم پزشكی،محیط زیست و آب منطقه ای تشكیل شد.

7359