۱۱ خرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۱۰
کد خبر: 80680434
T T
۰ نفر
مرحله پايلوت صدور كارت ملي هوشمند كشور در قم آغاز شده است

قم- مديركل ثبت احوال قم ازآغاز مرحله پايلوت صدور كارت ملي هوشمند كشور در اين استان خبر داد.

به گزارش ایرنا،'ولی الله عسگری' روز شنبه در یك نشست خبری با اعلام این مطلب اظهار داشت: این طرح از 28 اردیبهشت ماه در قم آغاز و تا به امروز بیش از 400 كارت هوشمند صادرشده است.

وی با اشاره به اجرای طرح پیش پایلوت این طرح از سال 88 تا پایان سال 91 ،خاطر نشان كرد: در این مرحله بیش از 10 هزار كارت هوشمند برای كارمندان دولت و خانواده های ایثارگران استان صادر شده كه با برطرف شدن نواقص نرم افزار مربوطه، درمرحله پایلوت طرح و شكل كارت های صادر شده با پیش پایلوت متفاوت است.

عسگری با بیان اینكه از زمان شروع پایلوت طرح مذكور صدور كارت های ملی كاغذی متوقف شده است، افزود: در این مرحله این كارت تنها برای افراد 15 سال كه باید برای آنها كارت ملی صادر شود و همچنین افرادی كه كارت ملی كاغذی آنها مفقود شده و نیاز به صدور المثنی دارند، صادر می شود.

مدیركل ثبت احوال قم همچنین با بیان اینكه كارت هوشمند ملی جایگزین همه كارت های كاغذی و هوشمندی كه هم اكنون در اختیار مردم است، می شود، افزود: در درون این كارت مجموعه ای از اطلاعات دقیق و كامل متعلق به یك فرد تعبیه شده به نحوی كه با داشتن آن دیگر نیازی به ارایه كارت های موجود نیست.

عسگری همچنین این نكته را نیز یادآور شد: كه قرار گرفتن كامل اطلاعات مربوط به یك شخص منوط به توافق ما با نهادهای مربوطه می شود، مثلا قرار گرفتن اطلاعات مربوط به كارت پایان خدمت وظیفه عمومی به نظرنهاد مربوطه یعنی نیروهای مسلح بستگی دارد.

وی در تبیین ویژگی های این كارت خاطر نشان كرد: شناسایی ، تصدیق هویت و امضای دیجیتال از جمله آن می باشد كه علاوه بر رمز دسترسی به اطلاعات، اثرانگشت فرد كه با استفاده از دستگاه های حسگر گرفته شده نیز قرارداده شده است.

وی همچنین با اعلام اینكه هم اكنون تعداد 30 ایستگاه دراداره كل ثبت احوال استان آماده گرفتن اثر انگشت با دستگاه های حسگر می باشند، افزود: افرادی كه در طرح پایلوت مشمول صدور كارت قرار می گیرند، ابتدا باید به پایگاه اینترنتی سازمان ثبت احوال جهت ارایه اطلاعات خود مراجعه سپس برای گرفتن اثرانگشت و انجام سایر اقدامات به این ایستگاه ها مراجعه كنند.

وی افزود: برای افرادی همچون كارگران ساختمانی و كسانی كه به علت كار زیاد اثرانگشت آنها سایده شده و همچنین جانبازان و معلولان كه دست آنها قطع شده نیز در فرایند دیگری نسبت به گرفتن اثر انگشت آنها اقدام می نماییم.

عسگری كارت هوشمند ملی را از نظر امنیت فوق العاده بالا توصیف كرد، و افزود: با وجود این كارت دیگرهیچ گونه تخلفی در احراز هویت فرد صورت نمی گیرد.ك/2

7403/ 550/