۱۹ خرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۰۵
کد خبر: 80688955
T T
۰ نفر
چايكاران شمال كشور بيش از 37 هزار تن برگ سبز چاي برداشت كردند

رشت - رييس سازمان چاي كشور گفت: با پايان يافتن چين اول برداشت برگ سبز چاي، كشاورزان چايكار گيلان و مازندران 37 هزار و 201 تن برگ سبز چاي برداشت كردند.

'علی محرر' روز یكشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: چایكاران استان های شمالی از اول اردیبهشت ماه تاكنون، این میزان برگ سبز چای را برداشت كرده اند.

وی ارزش اقتصادی برگ سبز چای برداشت شده را حدود 300 میلیارد ریال عنوان كرد.

رییس سازمان چای با بیان اینكه 75 درصد برگ سبز چای برداشت شده درجه یك است، ادامه داد: این میزان برگ سبز چای، در كارخانه های چایسازی به هشت هزار و 500 تن چای خشك تبدیل می شود.

به گفته محرر ، تاكنون 51 میلیارد ریال از بهای برگ سبز چای خریداری شده به چایكاران پرداخت شده و اطمینان داده می شود مطالبات كشاورزان چایكار زودتر از پارسال به آنان پرداخت شود.

وی به مساعد بودن شرایط آب و هوایی اشاره و اضافه كرد: چین دوم برداشت برگ سبز چای از 20 خردادماه آغاز می شود و چایكاران باید برای اینكه محصول كیفیت بهتری داشته باشد، چین دوم را به موقع انجام دهند.

استان های گیلان و مازندران دارای 32 هزار هكتار باغ چای هستند و نزدیك به 60 هزار خانوار، به امر چایكاری اشتغال دارند.

حدود 180 كارخانه چای در استان های گیلان و مازندران كار عمل آوری و تبدیل برگ سبز چای به چای خشك را بر عهده دارند.

در فصل زراعی گذشته، 110 هزار تن برگ سبز چای به ارزش 506 میلیارد ریال برداشت كه از این مقدار برگ سبز چای، 25 هزار تن چای خشك تولید شد.

با ابلاغ هیات وزیران؛ قیمت خرید تضمینی هر كیلوگرم برگ سبز چای درجه یك در سال جاری 12 هزار ریال و درجه دو شش هزار و 500 ریال تعیین شده است.ك/3

6196/695/506
۰ نفر