۲۹ خرداد ۱۳۹۲، ۸:۵۲
کد خبر: 80705029
T T
۰ نفر
مازندران درتوليد 15 محصول كشاورزي  رتبه نخست كشور را داراست

نوشهر - معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي مازندران گفت : اين استان در توليد حدود 15 محصول كشاورزي در سطح كشور داراي مقام نخست است.

به گزارش ایرنا ، 'یحیی ابطالی' شامگاه روز سه شنبه در آیین جشن شكرگزاری محصول گیلاس در روستای ناصرآباد بخش كجور نوشهر افزود : مازندران به لحاظ اقلیم منطقه و برخورداری از آب و خاك بسیار مناسب ، قابلیت تولید انواع محصولات كشاورزی و باغی را دارد.

حدود 70 نوع محصول در سطح 640 هزار هكتار اراضی كشاورزی مازندران كشت می شود.

وی اقتصادی شدن بخش تولید، تولید محصول كشاورزی سالم و استاندار و پایداری تولید را از جمله موارد بسیار مهم در رونق اقتصادی كشاورزی دانست و ادامه داد : برای محقق شدن این مهم ، طرح هایی در مازندران در حال اجراست.

وی اظهارداشت : امروز آنچه كه باید در بخش كشاورزی به لحاظ كمی و كیفی مورد توجه قرار گیرد در تولید محصولات كشاورزی از سنتی به صنعتی است كه اقدامات قابل توجهی از سوی كارشناسان مربوط با همكاری كشاورزی در سه شهرستان استان صورت گرفته است.

او اضافه كرد : برهمین اساس برای تولید محصولات كشاورزی به لحاظ كمی و كیفی طرح هایی در حال اجراست كه مواردی از جمله میزان ساز و كاری خاك منطقه ، شرایط آب و هوایی و چگونگی كشت محصول درآن دیده شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی مازندران با تاكید برآن كه امروز باید ارقام پایدار با ظرفیت های بسیار بالاتر را در استان ایجاد كنیم ، برای تحقق این مهم خواستار همكاری همه جانبه مسوولان نهادهای مرتبط در مازندران شد.

ابطالی، همچنین با اشاره به راه اندازی پایانه جامع الگویی تولیدی سیاه ریشه در روستای ناصرآباد كجور گفت : این روستا در تولید محصولات باغی بویژه گیلاس با كیفیت بسیار مناسب جزو معدود مناطق مازندران است كه باید بیش از پیش به باغداران و تولیدكنندگان این منطقه توجه شود.

هر سال حدود 300 تن گیلاس از سطح حدود 200 هكتار باغ های روستای ناصرآباد كجور برداشت می شود.

شهرستان نوشهر با برخورداری از حدود 21 هزارهكتار زمین كشاورزی درغرب مازندران واقع است.ك/2

624/621/503