۳۰ خرداد ۱۳۹۲، ۱۳:۳۳
کد خبر: 80706889
T T
۰ نفر
شوراي آرد نان مازندران مخالف خروج گندم توليدي از اين استان است

ساري- اعضاي شوراي آرد و نان مازندران از خروج گندم هاي توليدي اين استان به خارج از مازندران و انبار كردن اين محصول راهبردي انتقاد كردند.

به گزارش ایرنا از جلسه روز پنجشنبه شورای آرد و نان ، این انتقاد در حالی مطرح شد كه گفته شد در حالیكه نیمی از گندم تولیدی استان مازندران برابر با حدود 125 هزار تن برداشت شده است ، فقط حدود 21هزار تن گندم توسط شركت غله و بخش خصوصی خریداری شده و بقیه از استان خارج شده است .

' رضا افرازه ' مدیر عامل شركت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو كشور مستقر در ساری در این جلسه گفت: تا كنون پنج هزارو 500تن گندم توسط این شركت خریداری شده است.

وی با بیان اینكه 15هزارو 500تن گندم تولیدی استان توسط كارخانجات آرد استان خریداری شده است ، اظهار داشت: این درحالی است كه بر اساس آمار سازمان جهاد كشاورزی ،درو نیمی از مزارع گندم انجام و حدود 125 هزار تن گندم تولید شد.

وی پیش بینی امسال تولید گندم در استان مازندران را 250 هزار تن اعلام كرد و اظهار داشت: به نظر می رسد واسطه ها و دلالان و برخی از كشاورزان نسبت به انبار كردن و خروج این محصول اقدام می كنند.

' حسین اصغرزاده ' معاون نظارت و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز ضمن تایید خروج گندم به خارج استان گفت:به دلیل خرید عوامل واسطه ،گندم تحویلی به مراكز خرید محدود شده است.

وی ادامه داد: شكاف قیمت بین فروش گندم توسط شركت غله با قیمت بازار آزاد ، احتمال خروج گندم و آرد را از استان مازندران تشدید كرده است.

معاون نظارت و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران تصریح كرد: مشخص نبودن نحوه تامین آرد مصرفی غیر خبازی مانند صنف قنادی ، صنایع تولید كیك و كلوچه و ماكارونی و غیره یكی دیگر از دلایل خروج گندم و آرد به خارج از استان است.

اصغر زاده به وجود چهار هزارو 200واحد خبازی در استان اشاره كرد و بیان داشت: تا كنون كمبودی از آرد خبازی و یا تعطیلی واحدی نانوایی به دلیل كمبود آرد گزارش نشده است.

وی از سهمیه بندی آرد خبازان در خرداد ماه سال جاری خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت هر كیسه آرد در واحد خبازی از 24هزارو 500تومان تا 26هزار تومان خریداری می شود.

معاون نظارت و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران بر تشدید نظارت و بازرسی بر سه بخش تولید آرد ، توزیع و خبازی ها تاكید كرد و بیان داشت: در حال حاضر نیمی از بازررسان استان در این حوزه فعالیت می كنند.

وی به سه هزارو 80 مورد بازررسی در سال جاری از واحد های تولیدی آرد ، توزیع و خبازی ها اشاره كرد و بیان داشت: 316فقره پرونده تخلف به ارزش یك میلیارد و 742میلیون ریال تشكیل شد.

معاون نظارت و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران كمبود آرد و افزایش قیمت آن را در روزهای آینده را محتمل دانست و گفت: با توجه به اینكه در فصل مسافرت و از طرفی در پیش بودن ماه مبارك رمضان با افزایش تقاضا آرد و نان مواجه می شویم، باید روند خروج گندم از استان را جدی بگیریم.

وی تعداد كارخانجات آرد استان مازندران را 19 واحد عنوان كرد.ك/2

2585/402