به گزارش ایرنا، 'علی نیكزاد' روز پنجشنبه در آیین بهره برداری از پروژه های فرودگاه مشهد، توسعه ارتباطات ریلی و راه اندازی سه پروژه بزرگ ریلی از جمله برقی كردن راه آهن مشهد- تهران، احداث راه آهن چابهار- زاهدان- سرخس و راه آهن بجنورد- گرگان- مشهد از اقدامات مهم دولت دهم دانست.
وی اظهار داشت: لازمه توسعه هر منطقه تكمیل زیرساخت های ارتباطی در بخش ای ریلی، جاده ای، هوایی و بندری است.
وی بیان كرد: بدون ارتباطات، امكان پیشرفت، برقراری امنیت و بالا رفتن تولید ناخالص ملی میسر نیست لذا برای توسعه خراسان رضوی باید اقدامات گسترده ای در بخش ارتباطات ریلی و جاده ای انجام گیرد.
نیكزاد اظهار داشت: برقی كردن راه آهن تهران – مشهد و راه اندازی قطار سریع السیر در این مسیر دو اقدام بزرگ دولت برای توسعه ارتباطات ریلی و بخش گردشگری خراسان رضوی به شمار می رود كه در حال انجام است.
وی گفت: با برقی شدن راه آهن مشهد – تهران سرعت قطارها به 200 كیلومتر در ساعت خواهد رسید كه بخش خصوصی با روش 'بی یو تی' در دست اجرا دارد.
وی افزود: با وجود پیگیری های مكرر در زمینه برقی كردن راه آهن مشهد – تهران در بحث فنی این پروژه با مشكلاتی مواجه شدیم لذا از مشاور خارجی كمك گرفتیم كه امیدواریم اجرای آن با شتاب بیشتری پیش رود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: راه اندازی قطار سریع السیر در مسیر مشهد – تهران از پروژه های مورد تاكید رهبری و رییس جمهوری و كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بود كه در این زمینه مذاكرات مفصلی با چینی ها انجام گرفت و خوشبختانه این طرح در حال پیگیری است.
او افزود: راه اندازی قطار سریع السیر در مسیر مشهد- تهران باعث می شود مسافران در كمتر از چهار ساعت به مشهد مقدس برسند كه تحول بزرگی در بخش اقتصاد، نگرش مردم به سفر و بخش گردشگری را در پی خواهد داشت.
وی اظهار داشت: چشم انداز توسعه گردشگری مشهد مقدس با برقی كردن مسیر ریلی تهران- مشهد و راه اندازی قطار سریع السیر رساندن میزان سالانه مسافران ورودی به این شهر به مرز 50 میلیون نفر است.
او بیان كرد: در راستای رسیدن به چشم انداز مزبور مشكلاتی در فرودگاه هاشمی نژاد مشهد وجود داشت كه با توسعه پایانه پروازهای داخلی فرودگاه با مساحت 26 هزار مترمربع و توسعه توقفگاه هواپیما از 17 فروند به 37 فروند به مساحت 107 هزار مترمربع رفع شد.
وی اظهار داشت: بخش خصوصی در توسعه فرودگاه مشهد نقش موثری داشت به طوری كه هم مشاركت مطلوبی بین دولت با سرمایه گذاران بخش خصوصی رقم خورد و هم پذیرایی این فرودگاه از این پس در خور شان زائران و مهمانان خارجی و داخلی خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه ریلی بجنورد – گرگان – مشهد از دیگر پروژه های بزرگ ریلی شرق كشور است كه اجرای بخش گرگان – مشهد به آستان قدس رضوی واگذار شد تا این نقطه منقطع برای استفاده از راه آهن شمال و اتصال آن به مشهد پر شود.
وی ادامه داد: پروژه ریلی بزرگ سرخس – زاهدان – چابهار نقطه تحول در بخش ترانزیت و مسافری شمال به جنوب خواهد بود كه اجرای آن به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شده است و یكی از اقدامات بزرگ دولت محسوب می شود.
وی با بیان اینكه اكنون بیش از هزار كیلومتر انواع راه جاده ای در خراسان رضوی وجود دارد، افزود: پارسال 200 كیلومتر بزرگراه و آزادراه و 82 كیلومتر كنارگذر مشهد مقدس ساخته شد و اكنون نیز 128 كیلومتر بزرگراه مشهد – تربت حیدریه – گناباد و 57 كیلومتر بزرگراه مشهد – تربت حیدریه در آستانه بهره برداری است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: برای توسعه مسیر ترانزیت كالا در چهار پایانه مرزی خراسان رضوی و توسعه آزاد راه ها هیچ محدودیتی در سرمایه گذاری وجود ندارد و وزارت راه و شهرسازی از سرمایه گذاران بخش خصوصی استقبال می كند.
نیكزاد، سالن تجاری پایانه لطف آباد و پاركینگ طبقانی فرودگاه مشهد را از پروژه های آماده افتتاح حوزه راه و شهرسازی خراسان رضوی در شهریور ماه امسال برشمرد.
7489/659/330
نيك زاد: توسعه ارتباطات ريلي در شرق كشور دستاورد بزرگ دولت دهم است
۳۰ خرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۴۳
کد خبر:
80706983
مشهد – وزير راه و شهرسازي گفت: توسعه ارتباطات ريلي و راه اندازي سه پروژه بزرگ كه نقطه اتصال شمال به جنوب و ايجاد تحول در بحث ترانزيت كالا و گردشگري مي شود، از دستاوردهاي مهم دولت دهم است.