۳۰ خرداد ۱۳۹۲، ۱۶:۲۹
کد خبر: 80707067
T T
۰ نفر
45 درصد جابجايي سالانه مسافران توسط شبكه ريلي كشور متعلق به خراسان رضوي است

مشهد – استاندار خراسان رضوي گفت: سهم سالانه اين استان از كل جابجايي مسافر توسط شبكه ريلي منتهي به مشهد در كشور 45 درصد است كه در ايام نوروز با توجه به حجم بالاي مسافران ورودي اين ميزان به 50 درصد نيز مي رسد.

به گزارش ایرنا، 'محمد حسین فروزان مهر' روز پنجشنبه در مراسم افتتاح پروژه های فرودگاهی مشهد با حضور وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اکنون یکهزار و 400 کیلومتر راه ریلی در خراسان رضوی وجود دارد که 14درصد شبکه ریلی کشور را شامل می شود.

وی بیان کرد: به ازای هر کیلومتر مربع مساحت خراسان رضوی تقریبا 12 کیلومتر شبکه ریلی وجود دارد که در مقایسه با 'نرم' کشوری هفت کیلومتر بیشتر است.

استاندار خراسان رضوی گفت: جایگاه اقتصادی خراسان رضوی در تقاطع کریدورهای غرب به شرق و شمال به جنوب قابل توجه است چرا که اهمیت بخش ترانزیتی استان را دوچندان می کند.

وی افزود: پنج درصد تولید ناخالص داخلی کشور در خراسان رضوی ایجاد می شود که 68 درصد از این میزان معادل 23 هزار میلیارد تومان از محل بخش خدمات حوزه گردشگری و حمل و نقل بدست می آید لذا این دو بخش در ارزش افزوده و درآمد استان نقش مهمی ایفا می کند.

وی اظهار امیدواری کرد با اتصال شبکه ریلی کشور که از طریق مرز سرخس به کشورهای آسیای میانه و آسیای مرکزی بتوان زمینه ایجاد کریدور مسیر سرخس به بندرعباس و سرخس به 'رازی 'و نقطه اتصال به کشورهای اروپایی با هدف توسعه ترانزیت کالا را فراهم کرد.

وی با اشاره به مصوبه سفر دوم هیات دولت به خراسان رضوی و دو خطه کردن مسیر ریلی تهران – مشهد، گفت: اعتبار این پروژه تامین شده و امید است از طریق سیستم ' ای تی سی' و تراک بندی اتوماتیک ترافیک خطوط ریلی جابجایی مسافر از طریق شبکه ریلی دو برابر افزایش یابد.

استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: اکنون سالانه 5/13 میلیون نفر مسافر از طریق خط ریلی مشهد – تهران جابجا می شوند که با بهره برداری از مسیر دو خطه ریلی این میزان مسافر به 27 میلیون مسافر ارتقا خواهد یافت.

فروزان مهر، تسریع در تکمیل پروژه برقی کردن مسیر خط ریلی تهران – مشهد و خطوط ریلی مشهد – گرگان و مشهد – چابهار را از وزیر راه و شهرسازی خواستار شد.

وی ادامه داد: 44 پایانه شامل چهار پایانه مرزی، یک پایانه حمل بار و 39 پایانه مسافری در خراسان رضوی وجود دارد که زمینه ساز انجام حمل و نقل مطلوب در استان شده به طوری که از طریق این پایانه ها تقریبا سالانه 28 میلیون نفر زائر و گردشگر را در استان پذیرش می کنیم.

نماینده عالی دولت در خراسان رضوی توسعه راه های جاده ای استان را در دولت نهم و دهم بی نظیر دانست و گفت: اکنون 23 هزار کیلومتر راه همسنگ روستایی و شهری در استان وجود دارد که از طریق آنها 30 میلیون مسافر در سال جابجا می شوند.

وی افزود: میزان آزادراه های خراسان رضوی 111 کیلومتر بوده که در مقایسه با نرم کشوری پایین تر است لذا از وزارت راه و شهرسازی توسعه آزاد راه ها بویژه احداث آزاد راه مشهد – قوچان و تکمیل مسیر مشهد- فریمان- تربت جام- تایباد به مرز دوغارون را خواستاریم.

وی با تاکید بر توجه بیشتر وزارت راه و شهرسازی به تکمیل روکش آسفالت 14 هزار کیلومتر راه روستایی در خراسان رضوی گفت: میزان راه ها برای روستاهای بالای 20 خانوار و 50 خانوار جمعیت در استان از نرم کشوری بالاتر است به طوری که شاخص برخورداری منطقه از راه روستایی برای روستاهای 50 خانوار 91 درصد و روستاهای 20 خانوار 88 درصد است.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه این استان دارای پنج فرودگاه فعال است، افزود: فرودگاه هاشمی نژاد مشهد دومین فرودگاه کشور به لحاظ استانداردهای پروازی است و خوشبختانه با همکاری بیشتر بخش خصوصی بستر تحول شگرف در این فرودگاه فراهم شده است.

فروزان مهر بیان کرد: پارسال حدود هفت میلیون مسافر در فرودگاه مشهد جابجا شدند که 20 درصد این تعداد مسافر خارجی بودند و به رغم کاهش جابجایی مسافر در این مدت در اکثر فرودگاه های کشور، این فرودگاه در این بخش 13 درصد در مقایسه با سال 90 افزایش داشت.

وی اظهار داشت: روزانه بین 160 تا 210 پرواز در فرودگاه مشهد انجام می شود که به طور میانگین 17 هزار مسافر از این طریق جابجا می گردند.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به پروژه های مسکن مهر در استان گفت: اکنون 117 هزار واحد مسکونی طرح مهر در دست ساخت و 32 هزار واحد در مرحله نازک کاری است که بخشی از آنها در شهریور ماه افتتاح می شود.

فروزان مهر افرود: تاکنون 27هزار واحد مسکونی طرح مهر در خراسان رضوی به متقاضیان تحویل شده است.

وی بیان کرد: پیشتر پروژه مسکن مهر در خراسان رضوی به طور میانگین از پیشرفت 40 درصدی برخوردار بود که طی دو سال اخیر با عنایت وزیر راه و شهرسازی به پیشرفت 70 درصدی در این بخش دست یافته ایم.

7489/659