راهی که دولت سیزدهم برای مردم خراسان رضوی هموار کرد

مشهد- ایرنا- وزارت راه ‌و شهرسازی دولت سیزدهم در حوزه بهسازی، ایجاد و توسعه مسیرهای جاده‌ای، ریلی و فرودگاهی خراسان رضوی رکورددار تسهیل‌گری بوده است که بعضا تکمیل کارهای برجای مانده از سال‌های قبل در این استان بوده است.

به گزارش ایرنا، یکی از عوامل توسعه‌ هر منطقه، به‌ویژه در استانی مانند خراسان رضوی که به لحاظ برخورداری از موقعیت مرزی و زیارتی، گذرگاه و مقصد سالانه چند ۱۰ میلیون مسافر و تبادل حجم بالایی از کالاها است، توسعه راه‌ها اعم از ریلی، هوایی و جاده‌ای است که دولت سیزدهم در این استان رکوردی را در بهسازی، ساخت، توسعه زیرساخت‌ها و جابه‌جایی کالا و مسافر برجای گذاشته است.

خراسان رضوی با پنج هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه آسفالته اصلی و فرعی، هفت هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه آسفالته روستایی و هفت هزار و ۷۶۰ کیلومتر راه غیرآسفالته از نظر طول راه‌ها، جایگاه دوم کشور را دارد. اما به گفته مدیر طرح های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، دولت سیزدهم در خراسان رضوی اتفاقات خوبی را برای توسعه راه‌ها رقم زده است.

حسین نازدار به خبرنگار ایرنا گفت: در دولت سیزدهم ۶۶۰ هزار میلیارد ریال برای ساخت بزرگراه در این استان هزینه شد، ۳۲ کیلومتر راه بهسازی و روکش شد، بخشی از محور ریلی برون مرزی خواف- هرات که در سال ۱۴۰۰ در آن طرف مرز ایران آسیب دیده بود، در این دولت مرمت و تعمیر شد که برآورد هزینه آن به‌روز ۲۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است.

وی اظهار کرد: در سال های گذشته قراردادهای متعددی با پیمانکاران به ارزش ۵۰ هزار میلیارد ریال در خراسان رضوی برای ساخت راه و توسعه آنها بسته شده، که امید است در دولت آینده به سرانجام برسد.

رشد ۶ برابری اعتبارات راه‌سازی در دولت سیزدهم

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به توسعه اعتبارات بخش راه‌سازی استان در دولت سیزدهم، گفت: در ابتدای این دولت قرارداد ساخت ۴۵ کیلومتر راه با اعتبار سه هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال با پیمانکار منعقد شده بود که این میزان امروز به ساخت ۱۳۵ کیلومتر راه با اعتبار ۲۰۰ هزار میلیارد ریال رسیده، که رشد ۶ برابری نسبت به قبل داشته است.

وحید داعی افزود: تحویل راه ساخته شده نیز در استان از ۳۵ کیلومتر راه در ابتدای دولت به ۴۸ کیلومتر راه در زمان حاضر رسیده است.

وی ادامه داد: هم اینک طرح ساخت هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه در خراسان رضوی در حال اجرا است که برای اتمام عملیات اجرایی آنها ۶۰ هزار میلیارد ریال منابع مالی نیاز است که امیدواریم از طریق مولدسازی، اعتبار این طرحها تامین شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: پارسال قرارداد عملیات اجرایی برخی از محورهای حادثه‌خیز شامل بردسکن - خلیل آباد، کنارگذر تربت جام، "تپه سلام" و رباط سنگ - کدکن با ارزش حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال با پیمانکار منعقد شده و عملیات اجرایی آنها در حال اجرا است.

داعی افزود: امسال طبق برنامه ریزی انجام گرفته ۴۰ کیلومتر از باند دوم محور مشهد - فریمان - تربت جام - تایباد - دوغارون به بهره برداری خواهد رسید.

راهی که دولت سیزدهم برای مردم خراسان رضوی هموار کرد

کاهش نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز گفت: در ابتدای دولت سیزدهم استان حدود ۱۳ هزار کیلومتر راه آسفالته داشت که سه هزار کیلومتر آن دچار تخریب شدید بود، در این راستا طرح تحول بهسازی راه‌های استان تدوین شد و در دستور کار قرار گرفت.

جعفر شهامت افزود: در قالب طرح مزبور تاکنون از سه هزار کیلومتر راه دچار تخریب خراسان رضوی، عملیات بهسازی و روکش آسفالت هزار و ۷۰۰ کیلومتر به ارزش ۱۷ هزار میلیارد ریال با بهره‌گیری از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن آسفالت انجام گرفته که معادل عملکرد دوران هشت ساله دولت قبل است.

وی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۵ و در سال ۱۴۰۱ در ۲ نوبت، بهسازی نقاط حادثه‌خیز استان به تصویب کمیسیون ایمنی راه‌های کشور رسید که در دولت سیزدهم برای ایمن‌سازی ۵۲ نقطه از ۷۴ نقطه حادثه‌خیز، بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است، اما تا قبل از این دولت تنها ۲۰ نقطه حادثه خیز از راه‌های استان ایمن سازی شده بود که مقایسه این ارقام نشان می‌دهد، عملکرد استان در حوزه ایمن سازی نقاط حادثه خیز جاده‌ای، رشدی ۳.۵ برابری داشته است.

وی بیان کرد: در دولت سیزدهم خدمات بین راهی در خراسان رضوی نیز افزایش یافت به طوری که ۴۵ باب مجتمع خدمات رفاهی بین راهی فعال در استان به ۶۵ باب افزایش یافت که رشدی ۴۵ درصدی نسبت به دوره مشابه قبل داشت،

توسعه ناوگان حمل و نقل کالا و مسافر

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: در ابتدای دولت سیزدهم شاهد تجمع رانندگان زحمتکش حوزه جابه جایی کالا در اعتراض به عدم ترخیص کالا از برخی کامیون‌ها مبتنی بر محدودیت‌های قانونی بودیم، اما با همت این دولت و تخصیص ارز، ترخیص کالاها از این کامیون‌ها انجام گرفت.

شهامت اظهار کرد: در دولت سیزدهم ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه ناوگان جدید با عمر کمتر از پنج سال با هزینه هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به ناوگان کالا و مسافر خراسان رضوی اضافه شد که رشد ۶۶۵ درصدی نسبت به دوره قبل داشت، همچنین ۱۹ دستگاه در حوزه خدمات راهداری و ۲۲ دستگاه نمک پاش برای راهداری زمستانی نیز به ناوگان راهداری استان افزوده شد.

وی ادامه داد: تجهیز بخش راهداری خراسان رضوی در این دولت منجر به رشد عملکرد استان در حوزه حمل و نقل به ویژه ترانزیت شد، به طوری که تردد کامیون ها در پایانه های مرزی دوغارون، سرخس و لطف آباد به رشد ۵۸ درصدی رسید، رکورد ترانزیت کالا در کشور به میزان ۱۵ میلیون تن کالا در سال ۱۴۰۲ شکسته شد که این نشان می دهد علاوه بر بحث های دیپلماسی اقتصادی موفق این دولت با همسایگان، مشکلات مربوط به واردات کامیون ها و فرسودگی ناوگان نیز رفع شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی، تصویب طرح جامع پایانه مرزی دوغارون و رشد ۵۵ درصدی اجرای آن تاکنون را از دیگر دستاوردهای دولت خدمت برشمرد و گفت: قانون برنامه هفتم توسعه ابلاغ شده است که یکی از بندهای آن افزایش رقم ترانزیت به بالای ۳۰ میلیون تن در سال است، برای افزایش ۲ برابری ترانزیت کالا نیاز به مرزها و پایانه های مرزی با ظرفیت پذیرش کالای بیشتر است و اجرای طرح جامع دوغارون در همین راستا است، از سوی دیکر در این دولت میزان تناژ حمل کالا در استان ۷۲ درصد و میزان ترانزیت کالا ۹۱ درصد رشد کرد.

شهامت اشاره‌ای نیز به روکش آسفالت راه‌های روستایی خراسان رضوی در دولت شهید رئیسی کرد و گفت: در این مدت ۳۰۷ کیلومتر راه روستایی در استان با هزینه ۱۴ هزار میلیارد ریال روکش آسفالت شد.

راهی که دولت سیزدهم برای مردم خراسان رضوی هموار کرد

دولت سیزدهم رکورددار جابه‌جایی ریلی مسافران خراسان

مدیرکل راه‌آهن خراسان گفت: جابه‌جایی مسافران ریلی در مسیر خطوط راه‌آهن زیر پوشش این اداره کل در ۲ سال گذشته در دولت سیزدهم رکورد سالیان پیش را شکسته است. رکورد قبلی جابه‌جایی مسافر در حوزه ریلی خراسان مربوط به سال ۱۳۹۷ با انتقال ۱۴ میلیون مسافر و در سال ۱۳۹۸ با جابه‌جایی ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود.

مصطفی نصیری ورگ افزود: حوزه ریلی خراسان در دولت سیزدهم برای ۲ سال پیاپی در جابه‌جایی مسافر رکورد زد به طوری که در سال ۱۴۰۱ جابه‌جایی مسافر در این حوزه به ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسید و در سال ۱۴۰۲ این رقم به ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افزایش یافت.

مدیرکل راه‌آهن خراسان گفت: ۷۰ درصد قطارهای مسافری شبکه ریلی کشور در محورهای خراسان تردد می‌کنند.

وی به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه بارگیری و حمل کالا و صادرات ریلی در حوزه راه‌آهن خراسان اشاره و بیان کرد: در این مدت رکورد ۲۵ ساله در حمل محموله‌های ترانزیتی از مرز ریلی سرخس با تناژ یک میلیون و ۷۱۹ هزار تن و در حمل محصولات صادراتی از مرز ریلی سرخس با تناژ یک میلیون و ۱۰۸ هزار تن شکسته شد.

شتاب در توسعه و تکمیل تجهیزات فرودگاهی

یکی از توفیقات دولت سیزدهم در حوزه حمل و نقل هوایی خراسان رضوی شتاب بخشی به اجرای طرح های عقب مانده و تکمیل تجهیزات فرودگاهی بود و مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی گفت: روند توسعه و تکمیل تجهیزات فرودگاه بین المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد با اجرای طرحهای عمرانی در دولت سیزدهم سرعت گرفت.

محمود امانی‌ بنی افزود: هم اینک طرح توسعه ترمینال داخلی فرودگاه مشهد از پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصدی برخوردار است و با توجه به پیش‌بینی‌ها تا مهر امسال به بهره‌برداری می‌رسد. افزایش پل‌های تلسکوپی (ایربریج) فرودگاه مشهد به منظور تسهیل در انتقال مسافران، یکی از تعهدات فرودگاه‌ مشهد است که هم اینک از اجرای چهار پل تکلیفی موجود در برنامه شرکت فرودگاه‌ها، سه پل عملیاتی شده است.

مدیرکل فرودگاه های خراسان رضوی گفت: بهسازی توقفگاه هشت هزار متری هواپیما (اپرون) فرودگاه مشهد همزمان با عملیات حج ۱۴۰۲ انجام شد و توسعه اپرون به مساحت ۷۲ هزار مترمربع نیز در دست اقدام است و در سه ماهه سوم امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

امانی بنی افزود: افتتاح و بهره‌برداری از فرودگاه شهدای گناباد نیز با هزینه‌ای افزون بر ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال و با گستره ای در حدود ۳۸۰ هکتار در دولت سیزدهم شتاب گرفت که خدمتی دیگر از دولت به مردم جنوب خراسان‌رضوی پس از ۲۸ سال انتظار بود.

وی اضافه کرد: ارتقای شبکه فیبر نوری، تجهیز دوربین‌های مدار بسته تمام مجموعه ترمینال‌ها و تکمیل ۱۰۰ درصدی ساختمان سپاه حفاظت هواپیمایی فرودگاه مشهد از دیگر طرح های عمرانی اجرا شده در این حوزه است. سامانه کمک ناوبری "آی.ال.اس" جدید این فرودگاه نیز جایگزین سامانه قدیمی ۲۶ ساله شد که با توجه به وضعیت جوی فرودگاه مشهد در شرایط مه‌، گرد و غبار و یا هنگام بارندگی و فرود پروازها، به کاهش تاخیر و فرود ایمن پروازها کمک شایانی می‌کند.

به گزارش ایرنا، هرچند خراسان رضوی عقب‌ماندگی‌های طولانی مدت در حوزه راه‌ها دارد اما اقداماتی که در دولت سیزدهم برای جبران این عقب ماندگی‌ها انجام گرفت، شتاب ویژه‌ای به اجرای طرح های این بخش داد.

بیشتر بخوانید:

روند تجهیز و توسعه فرودگاه مشهد در دولت سیزدهم شتاب گرفت

چهار طرح فرودگاهی با حضور وزیر راه و شهرسازی در فرودگاه مشهد بهره برداری شد

مولدسازی تامین کننده منابع مالی آزاد راه "حرم تا حرم" است

مدیرعامل راه‌آهن ساخت پایانه قطارهای پرسرعت در مشهد را پیگیری کرد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha