۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۴۵
کد خبر: 80713215
T T
۰ نفر
عمليات احداث پل سوم در كنار پل تاريخي محمد حسن خان بابل آغاز شد

ساري- عمليات احداث پل سوم در كنار پل تاريخي محمد حسن خان بابل برروي رودخانه بابلرود با اعتبار 160 ميليارد ريال امروز (چهارشنبه) با حضور مردم و مسوولان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهردار بابل در آئین كلنگ زنی این طرح گفت: كاهش تراكم ترافیك و حفظ آثر ارزشمند 'پل محمد حسن خان ' از اهداف مهم برای احداث پل سوم در كنار این پل تاریخی است.

'فرهاد عسكری' افزود: با وجوداحداث پل دوم در كنار پل تاریخی محمد حسن خان، باز هم شاهد تراكم ترافیك برروی این پل به خصوص در ایام تردد دانش آموزان هستیم.

وی با اشاره به اینكه با احداث پل سوم در كنار پل محمد حسن خان، درصدد هستیم كه برروی پل تاریخی تردد خودرو انجام نگیرد، بیان داشت: این پل تاریخی باید برای جذب گردشگران و مسافران زیباسازی شود.

وی ادامه داد: برای احداث پل سوم در كنار پل تاریخی محمد حسن خان بابل از مدت ها قبل مطالعاتی در محدوده این پل صورت گرفته است كه در نهایت موفق به اجرای این طرح شدیم.

شهردار بابل در ادامه گفت: پل سوم محمد حسن خان ، بتنی، دارای شش دهنه، عرض 12 متر و طول 132 متر و با اعتبار احداث و تملك 160 میلیارد ریال و به مدت 18 ماه به بهره برداری خواهد رسید.

پل محمد حسن خان قاجار از آثار باستانی و جزو یكی از نمادهای تاریخی شهر بابل محسوب می شود كه در اوایل حكمرانی كریم خان زند ، محمدحسن خان ( جد آغامحمدخان قاجار ) كه شهر بار فروش و سایر نقاط مازندران را تصرف كرده و در جنگ بر كریم خان زند پیروز شده بود ، برروی رودخانه بابل احداث شد كه تا امروز باقی مانده و به پل محمدحسن خان معروف است.

این پل دارای هفت چشمه ( طاق ) اصلی و دو چشمه فرعی است كه ارتفاع آن از بستر رودخانه 11 متر است.

این پل با طول 140 متر و عرض شش متر یكی از پلهای مهم استان از نظر مسائل اقتصادی و ارتباطی به شمار می آید كه در یك دهه اخیرراه ارتباطی بابل به بندپی شرقی و غربی و نیز جاده قدیم آمل بوده كه برای كاهش ترافیك پل دیگری در كنار پل محمد حسن خان احداث شد.

پل تاریخی محمد حسن خان بابل كه می تواند بعنوان یكی از مكان های گردشگری و توریستی در سطح مازندران به شمار آید، در تاریخ 22 اردیبهشت ماه سال 1356 به شماره 1414 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

تراكم ترافیك و تردد خودروهای سنگین معضل مهمی است كه در سال های اخیر سبب شكاف های مختلف در بدنه این پل تاریخی شده است.ك/2

7328/503