۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۲:۱۰
کد خبر: 80713395
T T
۰ نفر
552 ميليارد دلار ارزش ذخايرنفت و گاز كشف شده در سال 91

تهران - شركت ملي نفت ايران ارزش كل نفت و گاز كشف شده كشور در سال گذشته را ٥٥٢.٥ ميليارد دلار و هزينه انجام اين طرح هاي سرمايه اي را ٢٢٩ ميليون دلار اعلام كرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، مدیریت اكتشاف شركت ملی نفت ایران با هدف شتاب بخشی به عملیات اكتشاف، پهنه كشور را به ٩٦ بلوك اكتشافی تقسیم كرده است، بر اساس اعلام این شركت كل افق های حفاری شده در ایران تاكنون به حدود ٨٣٠ افق رسیده است و تعداد 2 هزار و ٥٣٩ افق حفاری نشده بدون اولویت و ٩٩٣ افق حفاری نشده با اولویت نیز در كشور وجود دارد كه به تدریج عملیات حفاری در آن به انجام خواهد رسید.

بر اساس برنامه چهارم توسعه، حدود چهار هزار و ٤٠٩ میلیون بشكه نفت در ایران كشف و این موضوع سبب شد كه كشور ما بتواند در سال های ٢٠٠٦ و ٢٠١٢ به لحاظ كشف مقدار ذخایر نفت و گاز رتبه نخست را كسب كند.

شركت ملی نفت سال گذشته در ١٥٨ بلوك فعالیت های اكتشافی انجام داده كه به موجب آن یكهزار و ٨٩١ میلیون بشكه نفت و حدود ٣٨٨ میلیارد فوت‌مكعب گاز قابل برداشت كشف شده است.

كشف سازند جدید زكین یكی از مهمترین موفقیت های اكتشافی این شركت در سال گذشته بود. میادین مهر (مخزن آسماری)، یادآوران (مخزن فهلیان)، سامان (مخازن آسماری پایینی، آسماری بالایی و كلهر)، جفیر (مخزن ایلام)، سپهر (مخازن فهلیان و گدوان)، سهراب (مخازن ایلام بالایی، ایلام پایینی، سروك و كژدمی) و دهلران (مخزن آسماری) از دیگر فعالیت های اكتشافی انجام شده در سال گذشته است.



** اكتشاف ١٢ مخزن نفتی و گازی در سال ٩٠

براساس گزارش شبكه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا)، عمده فعالیت های اكتشافی در سال ٩٠ نیز در مناطق مرزی انجام شده است كه در نتیجه آن در مجموع هیدروكربور مایع و گاز اكتشافی قابل استحصال برابر با ٨١٩٥ میلیون بشكه معادل نفت خام (٢٨٧٠ میلیون بشكه هیدروكربور مایع شامل نفت خام، مایعات و میعانات گازی) قابل استحصال و ٨٤٦,٢ میلیارد متر مكعب گاز طبیعی قابل استحصال) گزارش شد.

اكتشاف ١٢ مخزن نفتی و گازی در ٦ میدان خیام، مدار، دلاوران، فرزاد الف، یادآوران (افزایش مخزن سروك) و سومار و اكتشاف میدان سردار جنگل در حوزه دریای خزر از دستاوردهای اكتشافی در سال ٩٠ است.

بر پایه این گزارش، تاكنون تنها ١٨ درصد از پتانسیل های نفتی منطقه زاگرس و خلیج فارس كشف و تولید شده است و با توجه به اینكه حدود ٨٠ درصد از ذخایر هیدروكربوری ایران در مناطق زاگرس و خلیج فارس واقع شده است، زمینه های بیشتری برای اكتشاف در این منطقه وجود دارد.

هم اكنون سیر فعالیت های مدیریت اكتشاف شركت ملی نفت ایران در حوزه گنبدهای نمكی متمركز شده؛ البته در زمینه تولید از منابع نامتعارف نفت و گاز نیز فعالیت هایی انجام شده است. مطالعات روی شیل های نفتی قالیكوه در الیگودرز، پروژه پژوهشی برآورد حجم ذخیره منابع شیل نفتی قالیكوه، پروژه پژوهشی مطالعه تفصیلی ژئوفیزیكی منابع هیدرات گازی در دریای عمان (كه تا كنون ٤٢ درصد نیز پیشرفت داشته است)، ارزیابی تمام لایه های شیلی در حوزه های رسوبی ایران و پروژه پژوهشی برآورد حجم ذخیره منابه شیل گازی در ناحیه گلستان از جمله این اقدام ها است.

با توجه به اهداف تعیین شده در برنامه پنجم توسعه مبنی بر افزایش ظرفیت تولید نفت، میدان های مشترك درغرب كارون بیشترین سهم را در این زمینه خواهند داشت؛ از این رو هم‌اكنون انجام عملیات اكتشافی در نواحی مرزی از راهبردهای اساسی این صنعت است همچنین فعالیت‌های اكتشافی در اطراف میدان‌های مشتركی كه در گذشته كشف شده (از جمله میدان‌های یادآوران و آزادگان) در لایه‌های دیگر نیز در حال انجام است.

اقتصام(1)**9189**1601**
۰ نفر