به گزارش ایرنا، عملیات اجرای این طرح كه در سال 1383 با هدف هدایت مسافران و فراهم كردن زیرساختهای مناسب با راه اندازی آزاد راه تهران - شمال آغاز شد ولی با وجود انجام بخشی از اقدامات زیرساختی در این محور 12 كیلومتری ، همچنان بعنوان یكی از معضلات و دغدغه های جدی مطرح است.
طبق وعده مسوولان قرار بود این محور ارتباطی با اعتباری بالغ بر 180 میلیارد ریال به طول حدود 12 كیلومتر به مدت سه سال به بهره برداری برسد.
بنا به گفته مسوولان نهادهای ذیربط ، پیمانكار این محور نیز به علت تخصیص ندادن بموقع اعتبارات ، ادامه عملیات اجرایی این محور را به صورت نیمه كاره رها كرده است.
بهره برداری رسمی این طرح در كاهش بار ترافیك ، كاهش تصادفات رانندگی و شتاب بخشی در حمل و نقل كالای بندر ویژه اقتصادی نوشهر بسیار موثر بوده و با وجود این مهم ، مسوولان و مجریان این طرح نیز باید بیش از پیش تلاش كنند.
ساخت تعداد شش دستگاه پل غیرهمسطح، حدود 600 هزار متر مكعب عملیات خاك ریزی و حدود 200 هزار متر مكعب خاكبرداری ، 100 هزار مترمكعب زیرسازی آسفالت و 20 هزار متر مكعب عملیات بتن ریزی از جمله مشخصات اجرای این طرح اعلام شده است.
جمعی از اهالی و مسافران غرب مازندران بویژه در شهرهای نوشهر و چالوس با اشاره به وقوع سوانح دلخراش رانندگی در این كمربندی، خواستار شتاب بخشی روند اجرای این طرح زیربنایی در منطقه شدند.
'علی مشایخ ' از روستا تازه آباد واقع در جوار این كمربندی در این باره به خبرنگارایرنا گفت : در بیشتر ایام سال شاهد وقوع تصادفات رانندگی منجر به جرح و فوت شماری از اهالی و رانندگان این محور پرتردد منطقه هستیم .
وی افزود : بهره برداری كامل این طرح و ایمن سازی آن با انجام نصب علائم هشداردهنده ، روشنایی و ساخت پل های روگذر نیازمند توجه ویژه از سوی مسوولان است.
وی یادآورشد: بیشتر اهالی و حتی رانندگان خودروهای عمومی كه در جا به جایی مسافران این روستاها و روستاهای همجوار برای تردد از عرض این كمربندی با مشكلات عدیده ای مواجه هستند.
مشایخ با اشاره به وقوع حوادث رانندگی در برخی تقاطع ها بویژه در تقاطع نیرنگ این كمربندی، یادآور شد: این تقاطع به علت حادثه خیز بودن به عنوان قتلگاه نام برده می شود.
وی از كم توجهی مسوولان امر در تكمیل نشدن طرح تعریض كمربندی نوشهر و چالوس انتقاد كرد.
وی تاكید كرد : مسوولان امر باید به این طرح های ملی نگاه ویژه ای داشته باشند تا مردم و مسافران از خدمات آن بهره بیشتری ببرند.
'رامین گیل پور' دیگر شهروند نوشهری گفت: به غیر ازاین روستا ، 'خیرسر'، 'تازه آباد' و 'نیرنگ ' نیز جزو روستاهایی هستند كه عبور و مرور اهالی از سوی همین تقاطع انجام می گیرد.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تقاطع های ایجاد شده در مبادی ورودی و خروجی روستاهای همجوار مسیر كمربندی نوشهر و چالوس هندسی و اصولی و ایمن نیستند.
وی یادآورشد : متاسفانه پیگیریهای اهالی منطقه برای تكمیل این طرح ملی راهسازی
متاسفانه تاكنون نتیجه بخش نبوده است.
13 روستای نوشهر با جمعیتی دستكم 15 هزار تن در حاشیه كمربندی نوشهر و چالوس سكونت دارند كه با برای عبور و مرورشان به شهر با سوانح رانندگی مواجهند.
رییس شورای بخش مركزی نوشهر گفت : تاخیر در تعریض كمربندی این منطقه گردشگرپذیر، سال ها اهالی و مسافران را رنج می دهد.
'معصوم پرویی' ساخت پل های روگذر و یا زیر گذر در برخی از تقاطع های این كمربندی در حد فاصل دو راهی نیرنگ، كشكسرا و گردكل بسیار ضروری دانست.
وی اظهار داشت: با وجود آغاز عملیات ساخت یكی از این پل ها در نزدیكی روستای كشكسرا واقع در این محور از حدود دو سال پیش، هنوز به پایان نرسیده است.
وی ادامه داد : طبق نظر كارشناسان مربوط نصب هرگونه سرعت گیر در سطح جاده های كمربندی غیراصولی و غیراستاندارد است ولی با وجود تكمیل نشدن این طرح باید برای كاهش سوانح رانندگی تدبیری ویژه ای اتخاذ كرد.
سرپرست اداره راه و شهرسازی نوشهر نیز گفت : اجرای این طرح برعهده شركت توسعه و زیرساخت های حمل و نقل است و این نهاد در این زمینه هیچ مسوولیتی ندارد.
'عطاء الله احمدی زاده ' در عین حال در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود: هم اینك مدتی است كه ادامه طرح به علت فعالیت نكردن پیمانكارش متوقف شده است.
وی اظهارداشت: تكمیل آزاد راه تهران - شمال ظرفیتهای جدید را برای این منطقه ایجاد میكند، بنابراین باید پیشنیازهای این مناطق گردشگری را فراهم كرد.
وی یادآورشد: استفاده از توانمندیهای موجود در منطقه نیاز به برنامه ریزی اصولی و رفع موانع فراروی دارد.
امام جمعه نوشهر نیز با ابراز نگرانی از وقوع سوانح رانندگی و جان باختن شمار زیادی از اهالی و مسافران از یك دهه پیش تاكنون در كمربندی منطقه خواستار تكمیل و بهره برداری هرچه زودتر این طرح در شهرستان شد.
حجت الاسلام 'محمود مشایخ ' در نشست شورای اداری نوشهر افزود: كم توجهی مسوولان نهادهای ذیربط بویژه راه و شهرسازی مازندران برای ایمن سازی و استاندارسازی كمربندی موجب تشدید بروز تصادفات دراین مسیر شده است.
وی با انتقاد از كندی روند طرح تعریض كمربندی نوشهر و چالوس برای شتاب بخشی در تكمیل آن خواستار همكاری بیش از پیش مسوولان ذیربط شد.
فرماندار نوشهردر این نشست گفت: وضعیت كنونی این كمربندی به علت توسعه زیرساخت های شهری و افزایش زندگی شهرنشینی پاسخگوی نیاز مسافران نیست.
'محمد علی قمی ' افزود : مدت زمان طولانی برای بهره برداری از این طرح ، قابل توجیه نیست كه باید مسوولان در این زمینه تدابیر ویژه ای بیندیشند.
نماینده شركت توسعه و زیرساخت های حمل و نقل كشور در مازندران نیز یكی از دلایل تاخیر در بهره برداری بموقع این طرح را كمبود و تخصیص ندادن بموقع اعتبارات اعلام كرد.
'غلام عباس رستمی ' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تنش های اجتماعی و همكاری نكردن برخی از مالكان اراضی واقع در مسیر را از دیگر عوامل كندی روند اجرای این طرح برشمرد.
وی با بیان این كه این طرح از زمان اجرا تاكنون به طور میانگین حدود 65 درصد پیشرفت فیزیكی داشته است ، گفت: برای تكمیل این طرح حدود یكصد میلیارد ریال دیگر نیازاست.
رستمی افزود : این اعتبار در صورت تخصیص و صرف آن برای تكمیل تونل و دو دهنه پل غیرهمسطح پیش بینی شد و به مدت شش ماه آینده تكمیل و به بهره برداری برسد.
وی با ابراز نارضایتی از روند پیشرفت فیزیكی این طرح اظهارداشت : هم اكنون به علت تخصیص ندادن اعتبار پیمانكار مربوطه نیز ادامه عملیات اجرای این طرح را رها كرده است.
وی تصریح كرد: امیدوارم با پیگیری های به عمل آمده و مكاتبات صورت گرفته با مسوولان نهادهای ذیربط شاهد تخصیص بموقع اعتبار موردنیاز برای تكمیل این طرح باشیم.
طبق آمار از منابع رسمی، حدود نیمی از ۱۰هزار كیلومتر راه اصلی و فرعی و روستایی مازندران در غرب این استان وجود دارد.
سالانه بیش از 15 میلیون مسافر به شهرستان های غرب مازندران سفر می كنند.ك/4
624/621/503
جمعي از اهالي و مسافران تاكيد كردند:
تكميل طرح كمربندي نوشهر و چالوس نيازمند حمايت مسوولان است
۹ تیر ۱۳۹۲، ۱۳:۳۷
کد خبر:
80718171
نوشهر - تكميل نشدن طرح ملي تعريض كمربندي نوشهر و چالوس با گذشت حدود يك دهه از آغاز عمليات اجرايي آن و وقوع حوادث رانندگي در اين محور ارتباطي و گردشگري غرب مازندران نيازمند حمايت همه جانبه مسوولان امر است.