۱۱ تیر ۱۳۹۲، ۱۷:۳۸
کد خبر: 80721659
T T
۰ نفر

مرحله دوم مرمت اضطراري قلعه كميز رودان آغاز شد

۱۱ تیر ۱۳۹۲، ۱۷:۳۸
کد خبر: 80721659
مرحله دوم مرمت اضطراري قلعه كميز رودان آغاز شد

بندرعباس-سرپرست سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري هرمزگان از آغاز مرمت اضطراري قلعه كميز رودان در تيرماه جاري خبر داد.

عباس نوروزی سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرمت ضلع جنوبی قلعه كمیز با انجام خاكبرداری، استحكام بخشی، اجرای دیوار خشتی وسایر عملیات بازسازی آغاز شده است.

وی با بیان اینكه قدمت قلعه كمیز مربوط به دوره اسلام میانه باز می گردد، ادامه داد: با كاوش های متعدد صورت گرفته آثاری از عصر ایلخانی تا صفوی در این قلعه یافت شد.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان اضافه كرد: این آثار نشان از استفاده شدن قلعه كمیز رودان در آن دوره ها خبر می دهند.

نوروزی اعتبار این مرحله از بازسازی ای قلعه تاریخی شهرستان رودان را 300 میلیون ریال اعلام كرد و ابراز داشت: این پروژه كه از ابتدای تیر آغاز شده در پایان همین ماه نیز خاتمه می یابد.

وی زمان اجرای مرحله اول مرمت قلعه كمیز شهرستان رودان استان هرمزگان را ، زمستان سال 90 اعلام و ابراز داشت: مرحله اول ظرف مدت دو ماه پایان یافت.

'سرپرست میراث فرهنگی هرمزگان در سال 90 بارندگی و وزش بادهای شدید در منطقه را علت تخریب قلعه كمیز می دانست و اعتبار لازم برای بازسازی و مرمت اضطراری این بنای تاریخی500 میلیون ریال بیان كرده بود.'

نوروزی كل اعتبار هزینه شده در سال 90 برای بازسازی قلعه كمیز را 400 میلیون ریال اعلام كرد و اشاره كرد: این اثر در سال 81 با شماره شش هزار و 763 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

قلعه تاریخی كمیز با استفاده از قلوه سنگ در 12 كیلومتری شهرستان رودان و برروی صخره ساخته شده است.ك/2

8144/668