۱۲ تیر ۱۳۹۲، ۱۶:۰۲
کد خبر: 80723086
T T
۰ نفر
ميدان سوخته، نام نخستين ميدان گيلاوند در دماوند!

دماوند، تهران بزرگ - ميدان سوخته نامي كه اهالي گيلاوند بر ميدان شاهد نخستين ميدان منطقه گيلاوند - پيشاني شهر دماوند - گذاشته اند.

در ضلع جنوبی بلوار اصلی شهر گیلاوند میدان و بلواری قدیمی، كوچك و مثلثی شكل است كه مسیر ورود به چندین روستاست و درخت های چندین دهه آن روبه خشك شدن و گلهای آن با تبدیل شدن به بوته، آتش زده شده است.

نصب تابلوهای متعدد در این میدان كوچك ابتدای ورودی به این بلوار، وضعیت نامطلوب و نامناسبی به این بلوار و میدان مجاور محور اصلی گیلاوند و محل تردد مسافران داده است.

برای رسیدن به شهرك مهتاب (بنیاد حصار) و ساكنان بخش شرقی جنوبی گیلاوند و همچنین روستاهای بسیاری چون حصارین، مراء، خرمده، كاجان، تمیسیان و ... باید از این محل عبور كرد و روزانه محل تردد صدها خودرو است كه این آمار در تابستان چند برابر افزایش دارد.

پیاده رو كنار میدان نیز پر از سنگ و كلوخ است و تردد را برای عابران بسیار سخت كرده و چهره ای ناخوشایند را برای عابران به وجود آورده است.

این محل اكنون مكانی برای توقف وانت بارهای فروش میوه شده كه راه را بر مردم بسته اند و عابران ناگزیرند از خیابان اصلی و پر تردد گیلاوند عبور كنند و خطر تصادف را به جان بخرند.

تماس های مكرر صنوف این منطقه با ایرنا و گلایه های مكرر آنان، موضوع گزارش ایرنا شد تا با حضور در میان كاسبان بتوانیم گلایه هایشان را برای اطلاع مسوولان شهرستان و استانی منعكس كنیم.

یكی از كسبه كه بیش از 40 سال از فعالیت وی در این منطقه می گذرد، به ایرنا گفت: درخت هایی كه چند دهه پیش در این میدان و بلوار كاشته شده، به دلیل رسیدگی نكردن شهرداری در حال خشك شدن است.

برخی از درخت ها نیز كه به علت رسیدگی نكردن خشك و از سال گذشته تاكنون از ته بریده شده اند و به جای حل مشكل، به ظاهر صلاح دیدند كه صورت مساله را پاك كنند.

از این میدان كوچك كه به سمت میدان بزرگ شاهد حركت می كنیم، شاهد قطع چندین درخت تنومند هستیم كه در كنار پیاده رو بلوار قرار داشته و دركنار آن درختچه هایی كوچك رشد كرده كه نشان از بی توجهی به آن بوده و می توانستند با رسیدگی مانع قطع درخت ها شوند.

در ابتدای ورودی میدان در سمت چپ مصالح فروشی قرار دارد كه با چیدن موزاییك ها و مصالح و همچنین نصب یك كانكس در زمین مجاور مصالح فروشی تردد را از پیاده رو غیرممكن كرده است و عابران برای تردد ناگزیرند از خیابان عبور كنند گرچه این پیاده رو وضعیت نامناسبی دارد و زباله های بسیاری در آن ریخته شده كه عابران ترجیح می دهند در این پیاده رو نیز ریسك آن را بپذیرند و از خیابان تردد كنند.

یكی از اهالی گفت: جوی آب بلوار شاهد به دلیل جاری نشدن آب در آن همیشه مملو از زباله است؛ لذا بهتر است شهرداری آن را تبدیل به جوی باریكی كند تا هم عرض خیابان بیشتر شود هم اینكه محلی برای جمع شدن زباله نباشد.

این كاسب قدیمی افزود: شهرداری های تمام شهرهای كشور با هر بهانه ای میدان و یا كناره های خیابان ها را با نصب چراغ و آب نما به شكلی زیبا در می آورند، در حالی كه شهرداری دماوند حتی در حفظ آنچه كه موجود است نیز تلاشی نمی كند.

وی با نشان دادن پل ورودی به بلوار شاهد گفت: این پل بارها خراب و از شهرداری تقاضا شده كه آن را ترمیم كند، زیرا آهن این پل موجب تركیدن دهها لاستیك خودروها شده كه تاكنون اقدامی صورت گرفته نشده و و این بی احترامی به حقوق شهروندان است.

این كاسب قدیمی افزود: میلیونها مسافر سالانه از این محور عبور می كنند و شاهد نبود تغییرات اساسی در این منطقه هستند و بطور حتم این شرایط در خور شان مردم كهن شهر دماوند نیست.

وی اضافه كرد: بر اساس اعلام شهرداری در رسانه های محلی اعتبارات شهرداری در سالهای گذشته به طور كامل از شهروندان اخذ شده است و این انتظار بیهوده ای نیست كه بخواهیم این شرایط تغییر كند.

این كاسب ادامه داد: در صورتی كه قدری به شرایط میدان شاهد رسیدگی شود این میدان می تواند نقطه ای برای بیتوته مسافران و توقف های كوتاه مدت گردشگران باشد در حالی كه اكنون حتی گل هایی را كه سال گذشته میلیونی هزینه و در این میدان كاشته شد، به دلیل عدم رسیدگی لازم تبدیل به بوته شد و آن را آتش زدند.

یكی از كاسبان دیگر به ایرنا گفت: اگر شهرداری بودجه ندارد، چرا جدول های بلوار بهشتی را كه می توانست چند سال دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد تعویض می كند، اما به برخی نقاط شهر و بلوار شاهد كه بیشتر جدول های آن خرد شده و برخی نقاط دیگر كه نیاز مبرم و فوری به خدمات شهری دارد، بی توجهی می كند.

وی افزود: شهرداری باید توجه داشته باشد كه بودجه این اداره توسط مردم تامین می شود و لذا دادن خدمات به مردم واجب است در حالی كه خاكی بودن خط كناری بلوار اصلی شهر هر روزه موجب شده كه شرایط كار و الودگی هوا مردم را آزار دهد.

این كاسب قدیمی گفت: مسوولان سال گذشته برف و باران را مانع اجرای آسفالت خط سوم بلوار اعلام كردند، اما اكنون كه شرایط آب و هوایی مناسب است، چرا اقدام به ترمیم محور اصلی نمی كنند.

وی گفت: در وسط بلوار لوله آبی قرار دارد كه عابران به هنگام عبور گاهی دچار مشكل شده و به داخل خیابان سقوط كرده اند و تصادفاتی را شاهد بوده ایم كه لازم است در كوتاهترین زمان ممكن این لوله در داخل خاك قرار داده شود.

این شهروند دماوندی افزود: وجود جوی آب بلوار اصلی شهر با عرض زیاد بدون آنكه آبی از آن جاری باشد فقط زباله دانی برخی كسبه شده، در حالی كه شهرداری می تواند با كوچك كردن جوی علاوه بر افزودن به خیابان و محلی برای توقف خودروها مانع از جمع شدن زباله در این محور اصلی شهر شود.

وی درباره مشكلات شهری توضیح داد: تا زمانی كه ناظران شهرداری دلسوزانه نظارت بر عملكرد پیمانكاران نداشته باشند و از پیمانكاران متخصص و متمول در اجرا استفاده نكنند این مشكلات همچنان باقی است، زیرا در شهر بسیاری از خدمات غیراصولی است و از كیفیت لازم برخوردار نیست.

برخی از قسمت های پیادرو به شكل زیبایی درست شده و باغچه هایی نیز دركنار آن ایجاد كرده اند كه توسط خود كاسبان احداث شده است.

یكی از این كسبه به ایرنا گفت: شهرداری اگر بخشی از عوارض را از كسبه نگیرد و در عوض از آنان بخواهد كه هر كسی سنگفرش و باغچه ای مقابل مغازه خود احداث كند، افراد در نگهداری آن دقت بیشتری می كنند و همیشه مراقب آن خواهند بود.

وی با گلایه از برخی كسبه گفت: شهرداری مسوول خدمات شهری است، اما ما خودمان باید در حفظ و نگهداری فضای سبز و آنچه را كه شهرداری ایجاد می كند، باشیم.

این كاسب بلوار اصلی شهر افزود: شهرداری هر زمانی كه در آب دادن درختان جلوی مغازه من كوتاهی كند، خودم نسبت به آبیاری درختان اقدام می كنم تا مانع از بین رفتن فضای سبز شهری شوم، زیرا همه ما مسوولیم.

یكی دیگر از كسبه بلوار به ایرنا گفت: شهرداری به جای درست كردن چاله های خط سوم بلوار آن را با خاك پر می كند كه این اقدام با تردد خودروها موجب پخش خاك در فضا می شود و هوا و محیط كار ما را آلوده می كند.

وی با گلایه از نوع مدیریت شهرداری دماوند گفت: مدیریت پشت درهای بسته ناموفق خواهد بود و چرا باید ما برای دیدن شهردار دماوند با مشكل مواجه باشیم.

این كاسب منطقه گیلاوند افزود: شهرداری واحد فرهنگی دارد و باید به طور مرتب با نظرسنجی از مردم نسبت به عملكرد خود آگاه شود، در حالی كه تاكنون در این شهر یك بار نظرسنجی نسبت به وضعیت شهر و میزان رضایت مردم از مدیران شهری صورت نگرفته است.

یكی دیگر از اهالی با گلایه از افزایش تعدد تكدی گری در شهر گیلاوند گفت: مدتی است با یك دستگاه خودرو تعدادی گدایان را كه وضعیت بسیار اسفناكی دارند در سطح گیلاوند رها كرده و دوباره شب ها آنان را جمع آوری می كنند.

وی افزود: این گداها كه به احتمال باید از اهالی سیستان و بلوچستان ایران یا پاكستان باشند چهره نافرمی به شهر داده اند و دل اهالی و مسافران را به درد می آورند و حضورشان در خور شان شهر دارالمومنین و این شهر قدیمی نیست.

تلاش خبرنگار ایرنا برای گفت وگو و دریافت نظرات شهردار و رییس شورای شهر دماوند بدون پاسخ ماند.

تهرام/8128/1457///
۰ نفر