۱۵ تیر ۱۳۹۲، ۹:۵۸
کد خبر: 80725488
T T
۰ نفر

پسياني:

بازيگري دچار بحران است

۱۵ تیر ۱۳۹۲، ۹:۵۸
کد خبر: 80725488
بازيگري دچار بحران است

تهران- بازيگر فيلم خاكستر سبز گفت: بازيگري دچار بحران است و آموزش در اين عرصه جدي گرفته نمي شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «آتیلا پسیانی» با حضور در برنامه تلویزیونی هفت كه اختصاص به بررسی مسائل روز سینمای ایران دارد گفت: بدون یك فیلمنامه، كارگردانی، بازیگری و تدوین خوب نمی توانیم شاهد اثری مطلوب باشیم و بسیاری از تدوینگران بازی های جذابی را برای بازیگران در مرحله تدوین ایجاد می كنند.

وی یادآور شد: امروز در عرصه بازیگری دچار بحران هستیم و این در حالی است كه در دهه 60 و در نیمه دهه 70 سعی شد در این عرصه با ایجاد مدارس بازیگری اتفاقاتی رخ دهد.

بازیگر فیلم سینمایی روز شیطان تاكید كرد: پیدا شدن شغل مبهم بازیگردانی به همراه دیگر فعالیت های آموزشی انجام شده در سال های یاد شده موجب شد نسل جدیدی وارد عرصه بازیگری شوند اما در ادامه بازیگری اسیر بحران شد.

پسیانی ادامه داد: بحران بازیگری از افزایش سریال های تلویزیونی آغاز شد و تعدد آثار تلویزیونی نیاز به حضور بازیگران جدید را به وجود آورد و این بازیگران اغلب بدون آموزش وارد این عرصه شدند.

وی توضیح داد: بازیگری اسیر سهل انگاری شد؛ در این شرایط كارگردانان تلاش كردند از بازیگران كاربلد استفاده كنند كه این به معنای پارتی بازی نیست.

بازیگر فیلم سینمایی خودزنی گفت: حرفه بازیگری بدون آموزش هم به اصطلاح می چرخد از اینرو برای به وجود آوردن مركز حرفه ای آموزشی برای بازیگری اقدامی انجام نمی شود.

پسیانی ادامه داد: بازیگری فاقد تشكل حرفه ای البته نه به معنای صنف بوده و آموزش حین تولید یك اثر سینمایی برای بازیگر به دست فراموشی سپرده شده است.

وی توضیح داد: بازیگری كه نیاز به آموزش را در خود احساس نكند كارمند حرفه بازیگری شده است و معتقدم این بازیگران با شلوغ بازی سعی در پوشاندن عیب های خود دارند.

بازیگر فیلم سینمایی اسپاگتی در هشت دقیقه یادآور شد: پویایی در آموزشگاه های بازیگری ما كمتر به چشم می خورد و هرآنچه در عرصه بازیگری وجودداردحاصل یك تلاش فردی است و دانشكده ها كمتر در این زمینه نقش دارند.

پسیانی به محافظه كاری فیلمنامه نویسان اشاره كرد و گفت: امروز شخصیت های خاصی در سینمای ایران نوشته نمی شود و این مهم به دلیل ترس و محافظه كاری فیلمنامه نویسان است.

وی ادامه داد: كارگردانان ما اغلب دغدغه نام بازیگران را دارند و گاه به بازی گرفتن از یك بازیگر فكر نمی كنند.

بازیگر مجموعه تلویزیونی رستگاران توضیح داد: سیستم آموزشی ظرفیت پرورش بازیگر را از دست داده و نقد اساسی ما به سیستم آموزشی است.

پسیانی به همكاری خود با ابراهیم حاتمی كیا در سینمای ایران اشاره كرد و یادآور شد: برای حاتمی كیا مقوله بازیگری كاملا جدی است و علت حضور بازیگردان در آثار این كارگردان سینما مهم است.

وی با اشاره به همكاری خود با تهمینه میلانی و بهروز افخمی از كارگردانان سینما افزود: من بازیگر خوش شانسی هستم كه فیلم بدی در سینما نداشتم.

بازیگر فیلم سینمایی صداها در ادامه گفت: اگر بازیگری تجربه بازیگری نداشته باشد مطالعه كتاب بازیگری او را بیشتر گمراه می كند.

پسیانی ادامه داد: چنانچه فعالیت بازیگران در دیالوگ گویی و چهره محدود شود یعنی سینما و تلویزیون ما به سمت رادیویی شدن حركت می كند.

وی بحث در مورد دستمزد بازیگران نیز گفت: میزان دستمزد گره ای از كار هنرجویان باز نمی كند و صحبت كردن در این باره و شایعات درمورد آن همواره تلخی ها و شیرینی هایی به همراه دارد.

بازیگر نمایش قهوه قجری درباره حضورش در عرصه تئاتر یادآور شد: حضورم در تئاتر در طول سال های اخیر قطع نشده و ما یك گروه تئاتری منسجم داریم.

پسیانی ادامه داد: تئاتر و سینما را نمی توان از یكدیگر منفك كرد و این دو قالب هنری هیچ وجه افتراقی با هم ندارد.

فراهنگ(3)**1983**1588