۱۵ تیر ۱۳۹۲، ۱۳:۱۰
کد خبر: 80725963
T T
۰ نفر
شعر شاعران جوان از فقر انديشه و مضمون رنج مي برد

تهران - سر داور بخش شعر يازدهمين جشنواره «قلم زرين» با بيان اينكه نو آوري در حوزه ساختاري و فرم در ميان آثار رسيده به اين رويداد ادبي قابل تامل است گفت : شتاب زدگي در توليد آثار سبب شده شاهد فقر انديشه و مضمون دربرخي مجموعه ها باشيم .

'رضا اسماعیلی' روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد كیفیت و كمیت آثار رسیده به بخش شعر یازدهمین جشنواره قلم زرین افزود:آثار چاپ شده در سال 91 از رشد خوبی برخوردار بود، پس از بررسی های صورت گرفته بیش از 600 عنوان مجموعه شعر منهای مجموعه های ریزش شده در داوری كه حدود یكهزار عنوان بود، شناسایی شد.

وی با بیان اینكه برخی آثار منتشر شده از لحاظ محتوایی بی ارزش است، افزود: اینكه چندین عنوان كتاب از یك شاعر یا نویسنده در طول سال به چاپ می رسد نقطه قوتی در ادبیات است كه جوانان ما انگیزه بالایی در خلق آثار ادبی دارند اما تعدد چاپ كیفیت آثار را پایین می آورد و به عنوان نقطه ضعفی بزرگ در عرصه ادبیات كشور به شمار می رود.

دبیر یازدهمین جشنواره قلم زرین تاكید كرد: چاپ متعدد آثار فرصت شاعران را برای كسب تجربه و دانش می گیرد در این صورت خالق اثر نمی تواند با پختگی و اشراف اشعاری ارزشمند و فاخر تولید كند.

به گفته اسماعیلی، در بررسی چهار مجموعه چاپ شده از یك شاعر جوان مشخص شد كه در سروده های متعدد این شاعر زبان، فرم و ساختار سروده های هیچ پیشرفتی نداشته و آثار بعدی نیز ضعیف تر از چند اثر پیشین بوده، معمولا سرود های اولیه یك شاعر كه با وسواس انجام می شود دارای كیفیت بهتری نسبت به مجموعه های سوم و چهارم است.

اسماعیلی آفت دیگر این حوزه را نزدیكی ذهن و زبان شاعر در تولید آثار عنوان كرد و گفت : به دلیل اینكه شاعران در یك فضای عمومی رقابت می كنند ذهن و زبان آنها به هم نزدیك شده و تشخیص آثار شاعران از یكدیگر با حذف نام آنها دشوار خواهد بود. اشتراكات زبانی و ساختاری مجموعه اشعار فراوان است و شاعران سعی نكردند از استقلال زبانی و هویت ادبی مشخص بهره گیرند.

وی راهكار برطرف شدن این آفات را ارزیابی نقاط قوت و ضعف در جلسات نقد و بررسی دانست وگفت: برگزاری كارگاههای آموزشی و استفاده از نظرات كارشناسان در این امر تاثیرگذار خواهد بود؛ معمولا پس از برگزاری جشنواره كمتر شاهد اتفاقاتی از این دست هستیم .

اسماعیلی در مورد محتوای آثار و اینكه مطالعه شاعران چقدر در تولید آثار فاخر تاثیر گذار بوده است؟،گفت: نو آوری هایی در ساختار و فرم سرودها قابل مشاهده بود اما به لحاظ محتوایی مشخص است كه شاعران كمتر فرصت مطالعه و ارتقا اندیشه داشته اند، امروزه به دلیل مشغله های ذهنی شاعران كمتر مطالعه می كنند و ما دچار فقر اندیشه و مضمون هستیم .

سر داور بخش شعر یازدهمین جشنواره «قلم زرین» توضیح داد : در میان شاعران جوان عده ای با جدیت ادبیات را دنبال و آثار گرانسگ و ارزشمندی تولید می كنند، این آثار قالب تامل است و می توان به آینده ادبیات امیدوار بود.

مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره قلم زرین عصر امروز با معرفی برگزیدگان بخش های شعر، داستان ، پژوهش و نقد ادبی برگزار می شود.

فراهنگ (4)**1630
۰ نفر