سهميه آرد اختصاصي پاسخگوي نياز اهالي و مسافران در غرب مازندران نيست

نوشهر - جمعي از نانواييان و اهالي غرب مازندران تاكيد كردند كه سهيمه آرد اختصاصي به نانوايي هاي اين منطقه جوابگوي نيازهاي اهالي و انبوه مسافران و گردشگران اين منطقه نيست.

آنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با انتقاد از كاهش سهمیه آرد و پایین بودن كیفیت آن در ماه های اخیر، گفتند: كمبود آرد یعنی كمبود نان، بنا بر این مسوولان امر باید برای این منطقه گردشگرپذیر تدبیر اصولی اتخاذ كنند.

این عده یادآور شدند: درصد كیفیت آرد از 19 درصد به 12 درصد كاهش یافته و در ادامه پخت نان با كیفیت پایین، موجب اعتراض مشتریان شده است.

آنان از مسوولان امر درخواست كردند تا برای تامین آب ، برق ، گاز و آرد و امكانات رفاهی و خدماتی گردشگران و مسافران در مناطق غربی مازندران برنامه‌ریزی اصولی كنند تا مردم با مشكل مواجه نشوند.

كارشناسان امر در غرب مازندران با تاكید بر لزوم خدمت رسانی بهتر به شهروندان و مسافران می گویند با توجه به این مهم، تخصیص سهمیه آرد فوق‌العاده به شهرستان های این منطقه نیاز ضروری است.

این در حالی است كه كمبود آرد در مناطق روستایی شهرستان های غرب مازندران بیشتر محسوس است و در برخی از روستاها نیز كه نانوایی ندارند، آرد به روستاییان تحویل داده می شود.

یك خباز نوشهری گفت: در ماه های اخیر سهمیه آرد تحویلی نانوایی ها كاهش یافته و این روند كاهش سهمیه آرد نیز در چند مرحله ادامه داشته است.

'نصرالله نصرالله‌زاده' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مسوولان امر باید برای تامین آرد واقعی مناطق گردشگرپذیر تدابیری اصولی بیندیشند.

یك خباز مرزن آبادی گفت: علاوه بر كمبود سهیمه آرد ، كیفیت آرد تحویلی نیز پایین است و این مشكل موجب گلایه مشتریان شده است.

'رضا حسینی' قیمت هر كیسه 40 كیلویی آرد 18 درصد را 265 هزار ریال و آرد 22 درصد آزاد را 420 هزار ریال اعلام كرد.

وی رفع كمبود آرد با كیفیت مطلوب را برای این منطقه ضروری دانست.

'محمد دلاوری' یك خباز رامسری با بیان این كه مناطق روستایی غرب مازندران نیز پذیرای انبوه مسافران است، گفت: برنامه ریزی مسوولان برای تامین نان این جمعیت شناور ساكن روستاها لازم است.

یك روستایی بخش مرزن آباد چالوس گفت: كمبود نان در روستاهای این بخش ، روستاییان و حتی مسافران را كلافه كرده است.

'مصطفی صمدی' افزود: هنگامی كه برای تهیه نان به شهر می رویم متاسفانه نانوایی های شهری نیز به خاطر كمبود آرد زود هنگام تعطیل می كنند.

وی با اشاره به تشكیل صف های طولانی در نانوایی ها افزود: تهیه نان در صف های طولانی

در گرمای تابستان و هوای شرجی طاقت فرساست.

او خواستار رسیدگی مسوولان برای رفع كمبود نان در روستاهای غرب مازندران شد.

'آرمین ردایی' مغازه دارد كلاردشتی هم گفت: افزایش تقاضای نان در روستاها با توجه به گردشگر پذیر بودن منطقه بیشتر شده است.

به گفته وی، كمبود آرد موجب شده است تا نانوایی ها زودتر از موعد پخت تعطیل شوند و نان پخت نكنند.

'مجید خوشنام' مسافری كه به مرزن آباد سفر كرد، به خبرنگار ایرنا گفت: مقدار سهیمه آرد تحویلی به نانوایی های این منطقه گردشگری در ایام تعطیلات تایستان باید بیشتر شود.

وی افزود: مسافران نان مورد نیاز خود را از سوپر ماركت ها با چند برابر قیمت واقعی تهیه می كنند.

این مسافر خواستار نظارت بیشتر مسوولان امر بر عملكرد نانوایی های این منطقه و افزایش كشیك نانوایی ها شد.

رئیس شورای شهر مرزن آباد با اشاره به افزایش مصرف نان در فصل تابستان گفت: نانوایی های منطقه به دلیل كاهش سهمیه آرد مجبور به پخت كمتر شدند كه در برخی از محلات مردم را برای تهیه نان دچار مشكل كرده است.

' محمد ردایی' افزود: این در حالی است كه نصف نان پخت شده برای اهالی را گردشگران مصرف می كنند.

وی اظهار داشت: نانوایی های این منطقه باید آرد مورد نیاز اهالی و مسافران را داشته باشند تا جوابگوی همه باشند تا در این بخش دغدغه نداشته باشیم.

او بر ضرورت وجود برنامه ریزی، مدیریت، توزیع و تقسیم عادلانه و نظارت مسوولان امر برای تامین نان مورد نیاز شهروندان با در نظر گرفتن جمعیت شناور در مرزن آباد تاكید كرد.

ردایی خواستار افزایش سهمیه آرد نانوایی ها و طولانی شدن زمان پخت نان در نانوایی های این منطقه شد.

بخشدار مرزن آباد چالوس نیز گفت: با نظارت فرمانداری و دستگاه های مربوطه، روستاهای كه فاقد خبازی هستند، سهمیه آرد دریافت می كنند در حالی كه پیش از این به صورت آزاد اقدام به خرید آرد می كردند.

'عابدین كیاپاشا' به نظارت و بازدید مستمر مسوولان از نانوایی های منطقه اشاره كرد و افزود: تامین آرد واقعی برای نانوایی های منطقه با توجه به ورود گردشگران از سوی مسوولان در حال بررسی است و این موضوع بزودی برطرف می شود.

حدود ‎ 250نانوایی در شهرستان‌های نوشهر و چالوس نان می‌پزند.

سالانه بیش از 15 میلیون مسافر به شهرستان های غرب مازندران سفر می كنند.ك/4

1295/621/1654