۱۸ تیر ۱۳۹۲، ۱۸:۳۶
کد خبر: 80731242
T T
۰ نفر
برگزيدگان جشنواره كتاب كودك و نوجوان معرفي شدند

تهران- بهترين‌هاي بخش هاي مختلف شانزدهمين جشنواره كتاب كودك همزمان با روز ملي ادبيات كودك و نوجوان معرفي شدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مراسم پایانی این رویداد عصر روز سه شنبه در مركز آفرینش‌های فرهنگی، هنری كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان برگزار شد.

57 اثر از میان 682 اثر بررسی شده در بخش‌های كودك و نوجوان شانزدهمین جشنواره، شایسته دریافت جایزه شد.

دبیر جشنواره كتاب كودك و نوجوان كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان با معرفی نامزدهای این رویداد گروههای هشت‌گانه داوران جشنواره، برگزیدگان بخش‌های مختلف این دوره معرفی كرد.

این آثار در رشته‌های 'شعر'، 'داستان تالیف كودك و خردسال'،'داستان تألیف نوجوان' ، 'داستان ترجمه'، 'علمی و آموزشی'، 'دینی'، 'بازنویسی'، 'زندگینامه'، 'تصویرگری، گرافیك و طراحی جلد' و 'كتاب‌های خودمان' مورد ارزیابی گروه‌های داوری قرار گرفت.

هیات داوران جایزه نفیس این جشنواره «مداد پرنده»، دیپلم افتخار و كارت هدیه پنجاه میلیون ریالی را به «حسین شیخ‌الاسلامی» دبیر مجموعه و نویسنده‌ 'كتاب‌های زبان، جهان و من' از مجموعه 'پرسش‌های نخستین، پاسخ‌های بی‌پایان' در بخش 'علمی و آموزشی' تألیف نوجوان اهدا كرد.

داوران بخش 'شعر' عرفان نظرآهاری، آتوسا صالحی و انسیه موسویان در رده كودك و خردسال، لوح زرین، دیپلم افتخار و كارت هدیه سی میلیون ریالی را به مجموعه 'رفتم بالا اومدم پایین' سروده‌ ناصر كشاورز، به‌دلیل پیوند خلاقانه عناصر عامیانه با موضوع‌های امروزی و به كارگیری زبان مناسب خردسالان، برای آموزش غیرمستقیم مفاهیم زندگی از انتشارات چكه و شهر قلم اهدا كرد.

دراین بخش، در رده نوجوان هیات داوران ضمن تقدیر از دو كتاب 'پول چراغ جادو' سروده‌ فاضل تركمن و 'سوت سكوت' سروده عباس تربن از انتشارات قطره به دلیل توجه به شعر طنز برای نوجوانان، هیچ كتابی را شایسته دریافت جایزه ندانست.

هیات داوران همچنین 'داستان تألیف' مجید راستی، سوسن طاقدیس و مژگان بابامرندی در رده كودك و خردسال لوح تقدیر و كارت هدیه 20 میلیون ریالی به كتاب 'پی‌تی‌كو... پی‌تی‌كو...' اثر فرهاد حسن‌زاده، به‌دلیل بیانی نو از دیدگاه كودك هوشمند و متفاوت امروز، از انتشارات كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان اختصاص داد.

همچنین كتاب‌های 'خواب‌های خوشمزه' و 'به عروسی من بیا' اثر سرور كتبی، به‌دلیل نگاه متفاوت و عمیق به دنیای پیچیده خردسال و همین‌طور تاثیر بر ذهن و تخیل او، از انتشارات به‌نشر شایسته دریافت لوح زرین، دیپلم افتخار و كارت هدیه 30 میلیون ریالی را دریافت كرد.

بر اساس این گزارش، هیات داوری متشكل از محمدرضا بایرامی، داریوش عابدی و عالمه میرشفیعی در رده نوجوان این بخش جایزه تلاش شامل لوح تلاش و كارت هدیه 20 میلیون ریالی را به كتاب 'باغ وحشت' اثر راحیل ذبیحی، به‌دلیل زبان مناسب نسبت به موضوع، شخصیت‌پردازی، تعلیق مناسب در داستان و انسجام در ساختار، از انتشارات چكه و شهر قلم اهدا كرد.

همچنین هیات داوران لوح زرین، دیپلم افتخار و كارت هدیه 30 میلیون ریالی را به كتاب 'اتاق تاریك' اثر محمد بكایی، به‌دلیل توجه به ساختار، زبان داستان، نگاهی تازه و استفاده مناسب از عناصر داستان در خلق فضای داستان و به كارگیری به موقع از این عناصر، ایجاد موقعیت اولیه‌ مناسب داستانی برای خلق رمان و هم‌چنین توجه به موضوع جنگ با نگاهی تازه از انتشارات كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان اختصاص دادند.

گروه داوری بخش كودك و خردسال 'داستان ترجمه' شامل حسین بكایی، علی خاكبازان و بهار اشراق ضمن تقدیر از نیلوفر اكبری مترجم مجموعه‌ 'نیكلا كوچولو' لوح تقدیر و كارت هدیه 20 میلیون ریالی را به كتاب 'دوست تا همیشه' ترجمه راحله پورآذر، به‌دلیل این كه توانسته موضوع مرگ و چگونگی مقابله با آن را به خوبی روایت كند؛ از انتشارات منظومه خرد اختصاص داد.

همچنین در رده نوجوان همین بخش لوح تقدیر و كارت هدیه 20 میلیون ریالی به مجموعه 'كتاب‌های مدرسه' ترجمه مرجان ظریف‌صنایعی و افسانه سلیمانی‌مختار، به‌دلیل به تصویر كشیدن دنیایی واقعی و ارایه‌ی معیارهایی از ارزش‌های انسانی در قالبی نو از انتشارات دیبایه تعلق گرفت.

به گزارش ایرنا، لوح زرین، دیپلم افتخار و كارت هدیه 30 میلیون ریالی به كتاب‌ 'ماه بر فراز مانیفست' ترجمه‌ كیوان عبیدی‌آشتیانی، به‌دلیل شیوه‌ای نو در روایت، پیرنگ داستانی منسجم، ساختار زیبا و ترجمه‌ی روان از انتشارات افق، تعلق گرفت.

بر همین اساس، گروه داوری بخش 'علمی و آزموشی' متشكل از محمود سالك، مجید عمیق و امیر صالحی‌طالقانی در بخش تالیف كودك و خردسال، لوح تقدیر و كارت هدیه 20 میلیون ریالی را به 'مجموعه من می‌توانم خلاق و هنرمند باشم' اثر زهرا جهانبخش و جواد محمدزاده به‌دلیل نگاه خلاقانه به امر آموزش هنر و مهارت‌های یادگیری در مسیر رشد كودكان و بهره‌گیری از موضوع‌های مورد علاقه‌ی آن‌ها در امر پرورش استعدادهایشان از انتشارات آوند رشد اهدا كرد.

همچنین لوح زرین، دیپلم افتخار و كارت هدیه 30 میلیون ریالی به كتاب‌ 'فرهنگ اعلام كودك' اثر مهدی ضرغامیان، به‌دلیل پرداختن به موضوعی كه نیاز روز مخاطب است و در بازار نشر هم آثار مشابهی در این مورد وجود ندارد همین‌طور با توجه به نثر سلیس و روان، تصویرگری جذاب و تدوین منسجم از انتشارات محراب قلم، اختصاص یافت.

هیات داوران در بخش ترجمه علمی و آموزشی هیچ كتابی را شایسته‌ دریافت جایزه ندانست.

همچنین گروه داوری تالیف نوجوان، لوح زرین، دیپلم افتخار و كارت هدیه 30 میلیون ریالی را به كتاب 'فرهنگ‌نامه مشاغل' از انتشارات طلایی، به‌دلیل آشنا كردن نوجوانان با مشاغل و انواع مهارت‌ها، تحقیق‌مدار و جامع‌بودن، سرفصل‌هایی كه مبنای پژوهشی دارند و همین‌طور با توجه به نثر سلیس و روان، طراحی و صفحه‌آرایی مناسب به كاظم طلایی كه مدیریت تولید كتاب را برعهده داشته است، اهدا كرد.

در این بخش گروه داوری مجموعه 'پرسش‌های نخستین، پاسخ‌های بی‌پایان' اثر مازیار سمیعی، نادر شهریوری و مهدی یوسفی، به‌دلیل پرداختن به موضوع‌ها و مسایل بنیادین نوجوانان از بعد روان‌شناختی و فلسفی و دارا بودن نثر بسیار جذاب و مبتكرانه كه طراحی و گرافیك اثر نیز همخوانی تحسین‌برانگیزی با آن دارد، از انتشارات افق شایسته دریافت لوح تقدیر و كارت هدیه 20 میلیون ریالی شناخت.

همچنین در ترجمه این بخش لوح تقدیر و كارت هدیه 20 میلیون ریالی را كتاب 'اطلس جغرافی جهان برای دانش‌آموز' ترجمه مسعود جوادیان، به‌دلیل انتخاب مناسب و تناسب موضوع و هم‌خوانی آن با نیازهای مخاطب در شناخت جهان پیرامونش كه همراه با دقت علمی است و هم‌چنین با توجه به شكل ارایه و آماده‌سازی و كیفیت چاپ و داشتن رایت از ناشر، از انتشارات افق دریافت كرد.

در بخش 'دینی' داوران متشكل از سیدعلی محمد رفیعی، محسن هجری و علی مهر به‌ دلیل كم بودن آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره هیچ كتابی را به عنوان نامزد دریافت جایزه معرفی نكردند.

هیات داوران این بخش در رده كودك و خردسال لوح تقدیر و كارت هدیه 20 میلیون ریالی را به كتاب 'او' اثرمحسن چینی‌فروشان، به‌دلیل اندیشه‌آفرینی نسبت به بنیادی‌ترین مقوله‌ی دینی و فلسفی و برخورداری از زبان و ضرباهنگی مناسب در انتقال مفاهیم به مخاطب از انتشارات كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان اهدا كرد.

همچنین هیات داوران ضمن قدردانی از انتشار كتاب 'سال نهم هجرت' سروده ویكتور هوگو به‌دلیل توجه به زندگی و شخصیت پیامبر گرامی اسلام(ص) در ادبیات مغرب زمین، از انتشارات باغ آبی، هیچ اثری را شایسته‌دریافت جایزه ندانست.

به گزارش ایرنا، در بخش 'بازنویسی' هیات داوری شامل محمد جعفری‌قنواتی، حسن ذوالفقاری و مریم جلالی ضمن تقدیراز مجموعه 'قصه‌ای نو، از افسانه' از انتشارات پیدایش، لوح تقدیر و كارت هدیه 20 میلیون ریالی به دو كتاب 'سنگ صبور' و 'نمكی' از این مجموعه، بازآفرینی محمدرضا یوسفی، به‌دلیل تلاش بازآفرینی افسانه‌های كهن با استفاده از عناصر داستان‌پردازی جدید، اختصاص داد.

همچنین هیات داوران ضمن قدردانی از مجموعه‌ قصه‌های شیرین ایرانی از انتشارات سوره مهر لوح زرین، دیپلم افتخار و كارت هدیه 30میلیون ریالی را كتاب‌ 'گلستان سعدی' از این مجموعه، بازنویسی فرهاد حسن‌زاده، به‌دلیل وفاداری درونمایه به متن اصلی، تناسب زبان اثر با مخاطب و هماهنگی محتوای اثر با هنجارهای اخلاقی و اجتماعی جامعه، كسب كرد.

بر اساس این گزارش، در بخش 'زندگینامه' اعضای داوری متشكل از محمود برآبادی، هادی خورشاهیان و عزت‌اله الوندی هیچ كتابی را به عنوان نامزد دریافت جایزه معرفی نكرد.

هیات داوران این بخش همچنین ضمن ارج‌ نهادن به تلاش نویسندگان ایرانی در نگارش زندگینامه‌ها، در آثار بررسی‌ شده از سوی این هیات، هیچ كتابی را شایسته‌ دریافت جایزه ندانست.

در بخش 'تصویرگری، گرافیك و طراحی جلد' داوران محمدعلی بنی‌اسدی، كورش پارسانژاد و مسعود نجابتی در رده كتاب‌سازی كودك و خردسال لوح تقدیر و كارت هدیه 20 میلیون ریالی را به مجموعه 'قصه‌های شیرین ایرانی' كار حبیب ایلون از انتشارات سوره مهر به‌دلیل نگاهی متفاوت به ساخت جلد در جهت ارتباط بهتر با مخاطب اهدا كرد.

همچنین لوح تقدیر و كارت هدیه پنج میلیون ریالی به انتشارات سوره مهر اختصاص یافت.

در طراحی گرافیك این بخش هیات داوران جایزه ویژه شامل لوح ویژه و كارت هدیه 30 میلیون ریالی را به مجموعه 'قصه‌های شیرین ایرانی' كار حبیب ایلون، به‌دلیل وحدت بصری كتاب از صفحه‌های ورودی تا انتهای كتاب و توجه به جزییاتی مانند شیوه شماره صفحه‌گذاری و عناوین میانی، از انتشارات سوره مهر اهدا كرد.

همچنین لوح تقدیر و كارت هدیه 20 میلیون ریالی را كتاب 'قیچی كه دنبال كار می‌گشت' كار شیده زوین به‌دلیل تبعیت صفحه‌آرایی و طراحی نوشتار از ایده‌ی كلی كتاب از انتشارات كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان به دست آورد.

بر این اساس، در این بخش لوح تقدیر و كارت هدیه 20 میلیون ریالی به كتاب 'ننه پنبه' كار افسانه آسایش، به‌دلیل برخورد تصویرسازانه با عناصر نوشتاری و هماهنگی آن با تركیب‌بندی تصویر از انتشارات سوره مهر تعلق گرفت.

در بخش طراحی جلد هیأت داوران جایزه ویژه شامل لوح ویژه و كارت هدیه 30 میلیون ریالی را به كتاب 'او' كار نگین حاج‌زوار، به‌دلیل ارتباط منطقی تصویر و نوشتار و استفاده از حداقل عناصر بصری، از انتشارات كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان اختصاص داد.

همچنین لوح تقدیر و كارت هدیه 20 میلیون ریالی را به مجموعه 'قصه‌ای نو از افسانه' كار سعید انصافی، به‌دلیل بیانی ساده و دور از تكلف كه باعث دیده ‌شدن درست عناصر تصویری و نوشتاری روی جلد از انتشارات پیدایش اهدا كرد.

در این بخش مجموعه 'داستان‌های شاهنامه' كار بهزاد غریب‌پور به‌دلیل زیباشناسی یونیفورم كلی جلد و طراحی لوگوتایپ مجموعه و بهره‌گیری مناسب از جاگیری تصاویر روی جلد از انتشارات خانه ادبیات شایسته دریافت لوح زرین، دیپلم افتخار و كارت هدیه 30 میلیون ریالی شناخت.

همچنین در تصویرگری این بخش هیات داوران جایزه ویژه شامل لوح ویژه و كارت هدیه 30 میلیون ریالی را به صورت مشترك به كتاب‌های 'نقره ماهی' به تصویرگری سیدمیثم موسوی و 'حلزون من گم شده' به تصویرگری امیر علایی به‌دلیل تلاش در جهت به دست آوردن اتمسفر بصری خاص، از انتشارات كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان اهدا كرد.

بر این اساس، لوح تقدیر و كارت هدیه 30 میلیون ریالی به صورت مشترك به مجموعه چهار جلدی 'مهرك و سبزك دوست داشتنی' به تصویرگری هدا عظیمی از انتشارات چكه، كتاب‌های 'خنده‌های تربچه‌ای' به تصویرگری فاطمه ملكی‌جو از انتشارات علمی و فرهنگی و قیچی كه دنبال كار می‌گشت به تصویرگری مجید ذاكری از انتشارات كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان به‌دلیل ارایه راه حل‌های مناسب بصری و متناسب با گروه سنی، تعلق گرفت.

در این بخش لوح زرین، دیپلم افتخار و كارت هدیه 30میلیون ریالی به مجموعه 'داستان‌های شاهنامه' به تصویرگری علی خدایی، به‌دلیل تلاش برای یافتن نگاهی نو در روند تجربیات شخصی از انتشارات خانه ادبیات اختصاص یافت.

بر اساس این گزارش در بخش كتاب‌سازی نوجوان هیأت داوری هیچ اثری را شایسته‌ دریافت جایزه ندانست.

همچنین گروه داوران در بخش طراحی گرافیك هیچ اثری را شایستهی دریافت جایزه ندانست.

در بخش طراحی جلد هیات داوران لوح تقدیر و كارت هدیه 30 میلیون ریالی را به صورت مشترك به كتاب‌های 'هفت پیكر' كار مهران زمانی از انتشارات پیدایش، 'سوت سكوت' كار محمدرضا دوست‌محمدی از انتشارات قطره و مجموعه‌های 'پرسش‌های نخستین، پاسخ‌های بی پایان' و 'فرهنگ و تمدن ایرانی' كار كیانوش غریب‌پور از انتشارات افق، به‌دلیل جستجو در بیان قابلیت‌های بصری نوشتار، بیانی بی‌پیرایه و صریح و نگاهی به عناصر بصری با هویت ایرانی، اهدا كرد.

در حوزه تصویرگری این بخش جایزه ویژه شامل لوح ویژه و كارت هدیه 30میلیون ریالی به كتاب 'نیم من بوق' به تصویرگری علیرضا گلدوزیان به‌دلیل تركیب‌بندی‌های محكم و خلق شخصیت‌های روایی آمیخته با طنز در جهت القای مفاهیم ادبی متن، از انتشارات نیستان تعلق گرفت.

همچنین لوح تقدیر و كارت هدیه 20 میلیون ریالی را كتاب‌های 'كشك‌های خفن' و 'عجب دوست نازنینی!' به تصویرگری محمدرفیع ضیایی از انتشارات كتاب چرخ‌فلك به‌دلیل سادگی و روانی خطوط و سابقه‌ی طولانی این هنرمند در آفریدن تصاویر طنزآمیز، دریافت كرد.

در این بخش لوح زرین، دیپلم افتخار و كارت هدیه 30 میلیون ریالی به مجموعه 'پرسش‌های نخستین، پاسخ‌های بی پایان' به تصویرگری مهدی كریم‌زاده، به‌دلیل طراحی‌هایی با دفرماسیون دلنشین با قلمی روان و ایده‌هایی مناسب و قابل درك برای نوجوانان از انتشارات افق تعلق گرفت.

به گزارش ایرنا، در بخش 'كتاب‌های خودمان'هیات داوران بخش شعر شامل سیدسعید هاشمی، حبیب نظاری و عباس تربن در رده كودك و خردسال، جایزه تلاش شامل لوح تلاش و هدیه 20 میلیون ریالی به كتاب 'دوربین خدا' سروده اسماعیل اللّه‌دادی، به‌دلیل انتخاب موضوع‌های نو و نگاه طنز‌آمیز به دنیای كودك در اولین كتاب شاعر، اختصاص یافت.

همچنین هیات داوری لوح زرین، دیپلم افتخار و هدیه 30میلیون ریالی را به كتاب 'دمپایی خورشید' سروده حسین تولایی به‌دلیل تلاش برای رسیدن به فضا و شخصیت مستقل شعری، نگاه نو به موضوع‌ها، جسارت در تجربه‌ی قالب‌های نو برای كودكان، اهدا كرد.

در رده نوجوان این بخش داوران جایزه تلاش شامل لوح تلاش و هدیه 20 میلیون ریالی را به كتاب 'صبح یك روز اردیبهشتی' سروده‌ اكرم كشایی، به‌دلیل نگاه تازه، جذابیت عناوین شعرها و پایان بندی‌های مناسب در كتاب اول شاعر، اختصاص داد.

همچنین جایزه ویژه شامل لوح ویژه و جایزه 30 میلیون ریالی به كتاب 'خوش به حال رودخانه' سروده منیره هاشمی به‌دلیل بهره‌گیری پر رنگ از عاطفه، سلامت زبان و بیان و پرداخت مناسب به ویژه در قالب نیمایی، تعلق گرفت.

در بخش داستان نیز هیات داوران متشكل از وحید طوفانی، محمدرضا یوسفی و صدیقه اسماعیل‌لو دو اثر 'جنگ جهانی سوم' و 'خیال‌باف' نوشته‌ی حمید نوایی‌لواسانی را به سمت دبیری جشنواره از دور رقابت كنار می‌گذارد و جایزه ویژه شامل لوح ویژه و هدیه 30 میلیون ریالی را به كتاب 'من یك مرد عنكبوتی شبیه رستم خواهم شد' نوشته مژگان بابامرندی به‌دلیل پرداختن به موضوع كتاب و كتاب‌خوانی و توجه ویژه به تفاوت‌های فردی كودكان و نوجوانان، اهدا كرد.

گروه داوری تصویرگری، گرافیك و طراحی جلد این بخش شامل ابوالفضل همتی‌آهویی، علیرضا پورحنیفه و مهشید مهاجر در بخش طراحی گرافیك جایزه ویژه شامل لوح ویژه و جایزه 30 میلیون ریالی را به كتاب 'دلم یك دوست می‌خواهد' كار مریم رحمتی‌اوینی به‌دلیل صفحه‌آرایی خوب، طراحی فونت، نشاط و تحرك در صفحه‌آرایی، اختصاص داد.

همچنین لوح تقدیر و جایزه 20 میلیون ریالی به كتاب 'دمپایی خورشید' كار منیژه ونكی به‌دلیل صفحه‌آرایی خوب و ایجاد فضای متناسب با تصویر، تعلق گرفت.

بر اساس این گزارش، در بخش طراحی جلد هیات داوران جایزه ویژه شامل لوح ویژه و هدیه 30 میلیون ریالی را به كتاب 'شب چهل یكم' كار شیده زوین به‌دلیل استفاده از انتزاع در ایجاد تصویر روی جلد، تقدیم كرد.

همچنین لوح تقدیر و هدیه 20 میلیون ریالی را به كتاب 'خیال‌باف' كار مشترك سمینه خوبی و ملیحه بشنوایی به‌دلیل تصویرسازی خوب و انتخاب درست فونت برای عنوان روی جلد، اهدا كرد.

بر همین اساس در تصویرگری این بخش جایزه تلاش شامل لوح تلاش و هدیه 20 میلیون ریالی را كتاب 'بی‌چكمه و چتر' به تصویرگری سارا مومنین، به‌دلیل انتخاب درست تكنیك و تنوع تخیل در ارایه فرم متناسب با فضای شعر، به دست آورد.

همچنین جایزه ویژه شامل لوح ویژه و هدیه 30میلیون ریالی به صورت مشترك به كتابهای

'مامانم گمشده است' به تصویرگری غزاله مرصوصی و 'صبح یك روز اردیبهشتی' به تصویرگری مونا قائمی به‌دلیل تصویرسازی صمیمانه و ایجاد فانتزی‌های متناسب با فضای كتاب، تعلق گرفت.

همچنین در این بخش لوح تقدیر و هدیه 20 میلیون ریالی به صورت مشترك به كتابهای 'خدا تسبیحی از گنجشك دارد' به تصویرگری حمیده محبی و 'دوربین خدا' به تصویرگری نیر پیكام به‌دلیل تصویرسازی ساده و تخیل قوی در اجرای تصاویر، اختصاص یافت.

در پایان این بخش لوح تقدیر و هدیه 20 میلیون ریالی به پاس زحمات دبیر مجموعه

'كتاب‌های خودمان' به مژگان بابامرندی اهدا شد.

فراهنگ(2)**1497
۰ نفر