۲۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۰:۰۴
کد خبر: 80733110
T T
۰ نفر
مصرف مايعات در ماه رمضان براي حفظ سلامتي لازم است

همدان- كارشناس تغذيه دانشگاه علوم پزشكي همدان گفت:مصرف مايعات و نوشيدن آب كافي در ماه رمضان براي حفظ سلامتي بدن لازم است.

به گزارش ایرنا ، 'محمد كاوه‌ای' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:با توجه به گرمی هوا و تعریق زیاد بدن روزه داران باید به مقدار كافی آب و مایعات بنوشند تا از كم آبی بدن و بروز سایر مشكلات جلوگیری شود.

وی اضافه كرد: مصرف چای بین افطار تا سحر توصیه می‌شود اما نباید از این نوشیدنی موقع سحر استفاده كرد، چرا كه ادرار آور بوده و با از دست دادن نمك مورد نیاز بدن موجب افت فشار خون و سرگیجه می‌شود.

وی بیان كرد: استفاده از سبزیجات برگی در وعده سحر به دلیل داشتن مقدار زیاد فیبر موجب تشنگی فرد در طول روز شده لذا بهتر است از این ماده غذایی بیشتر در هنگام افطار استفاده شود.

كاوه‌ای عنوان كرد:شیوه و محتوای غذای افراد كهنسال با افراد در حال رشد متفاوت است زیرا نوجوانانی كه در حال رشد هستند باید انرژی بیشتری با افزایش وعده های غذایی و بالا بردن محتوا مصرف كنند اما در افراد كهنسال عكس این موضوع صدق كرده و افراد سالمند باید به مصرف بیشتر مایعات روی بیاورند.

وی اظهار داشت: در شرایط عادی سالمندان در روز باید دو تا سه لیوان آب بیشتری نسبت به سایرافراد مصرف كنند و این موضوع در ماه مبارك رمضان نیز باید ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینكه استراحت دادن به دستگاه گوارش از فواید روزه‌ داری است ، افزود: در شرایط عادی توجه به دو اصل تعادل و تنوع در رژیم غذایی همواره توصیه می‌شود زیرا در مصرف مواد غذایی باید اندازه رعایت شود.

وی با تاكید بر مصرف همزمان وعده افطار و شام در ماه رمضان افزود: با كوتاه شدن روزهای سال انداختن فاصله بین افطار و وعده شام مانعی ندارد اما رمضان امسال در فصل تابستان قرار داریم بنابراین نباید زمان زیادی بین این دو وعده به وجود بیاید.

وی افزود: موقع افطار به دلیل خالی بودن معده نباید حجم زیادی از غذا را مصرف كرد، بلكه در ابتدا خوردن نوعی ماده غذایی كم حجم و سازگار با دمای بدن باید در اولویت باشد.

وی اضافه كرد: استفاده از خرما به منظور متعادل شدن قند خون و خوردن نان، پنیر و گردو از دیگر مواد غذایی است كه در وعده افطار توصیه می‌شود.

كارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه ادامه داد: وعده سحر به لحاظ محتوای انرژی باید خصوصیت وعده غذایی نهار را دارا باشد، لذا مصرف غذای سهل الهضم در افطار و غذای كند هضم در سحر توصیه می‌شود.

وی با اشاره به غذاهای كند‌ هضم گفت: مصرف نان‌های سبوس‌دار، خورشت و پلوهایی كه دارای كربوهیدرات بوده و به لحاظ چربی نیز غنی باشد در هنگام سحر توصیه می‌شود.

كاوه‌ای تصریح كرد: برخلاف عقیده بعضی از افراد مصرف غذاهای شیرین در وقت سحر توصیه نمی‌شود، چرا كه شیرینی زیاد موجب ترشح انسولین، مصرف قند در داخل سلول و در نتیجه احساس گرسنگی در فرد می‌شود.

وی عنوان كرد: فست فودها تنها چربی بالایی دارند و از دیگر فواید مواد غذایی مبرا هستند و به دلیل استفاده از طعم دهنده‌های زیاد موجب تشنگی مفرط می‌شوند.

7530/575