۲۰ تیر ۱۳۹۲، ۱۱:۵۸
کد خبر: 80733320
T T
۰ نفر
دروني ساختن فرهنگ حجاب مهمترين راهكار ارتقاي حجاب در جامعه است

سمنان - رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان مهديشهر گفت: مهمترين نكته در بحث عفاف، دروني ساختن اين فرهنگ است، در غير اينصورت با حجاب نگاه داشتن جامعه در ظاهر كار سختي نيست.

'محمدعلی یوسفیان' روز پنجشنبه در آستانه بیست و یكم تیر روز 'حجاب و عفاف' افزود: وجود 24 قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، 35 مصوبه و آیین نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی و 15 مصوبه هیات وزیران خلا قانونی را برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف ، باقی نمی گذارد.

وی با تاكید بر اینكه نبود قانون، مشكل ضعف فرهنگ حجاب در جامعه نیست ادامه داد: از آیین نامه راهكارهای اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب تا قانون ساماندهی مد و لباس و حتی درنظر گرفتن مجازات برای بی حجابی در تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی ، نشان می دهد كه بود یا نبود قانون مساله برای حجاب نیست.

یوسفیان اظهار داشت: این سخن به معنای نبود ضرورت قانون نیست و وجود قانون و تاكید آن بر اقدامات همه جانبه برای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف بهانه ها را برای كوتاهی در این زمینه می گیرد؛ اما پدیده بدحجابی محصول فضای قانونی نیست.

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان مهدیشهر تصریح كرد: مشكل اینجاست كه زمینه برای اعمال قوانین مقوم فرهنگ حجاب و عفاف به سبب درونی نشدن حجاب مهیا نیست.

وی تاكید كرد: ضعف اعتقاد به فرهنگ حجاب و به تبع آن نبود اعتقاد به اجرای مصوبات و قوانین توسط مجریان قانون، محدود شدن بحث عفاف و پوشش به زنان، فراموش كردن اهمیت مهمترین بستر گسترش فرهنگ حجاب یعنی خانواده، هم سو نبودن ابزارهای مختلف فرهنگی و تبلیغی برای گسترش فرهنگ عفاف و نابلدی اكثر متولیان فرهنگی از كار فرهنگی، از جمله مشكلات در گسترش فرهنگ حجاب و عفاف است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهدیشهر ادامه داد: به عنوان مثال دو رسانه مهم سینما و تلویزیون را در نظر بگیرید كه كلیت این دو رسانه هنوز در خدمت این فرهنگ قرار نگرفته و چه بسا اثرات تخریبی آن نیز به پیكره این فرهنگ سهمگین است.

یوسفیان با تاكید بر اینكه در رسانه ملی مشكلی به عنوان حجاب وجود ندارد گفت: ضعف در فرهنگ عفاف در این رسانه مشهود است وگرنه به ظاهر در این رسانه بدحجابی دیده نمی شود، باید توجه داشت كه وقتی عفاف و حیا كمرنگ شد، بدپوششی و بدحجابی رخ خواهد داد.

وی یكی دیگر از علل گسترش بدپوششی را متهم یابی در این خصوص دانست و گفت: همه كسانی كه در زمینه گسترش حجاب مسوولیتی دارند به دنبال یافتن نهادی هستند كه مشكلات را برگردن او بیندازند و همه سهم خود را در گسترش فرهنگ حجاب، منوط به اجرای تعهدات سازمان های دیگر و وظیفه خود را بعد از آنان می خوانند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان مهدیشهر آموزش به خانواده ها و كمك به این نهاد بنیانی را در فرهنگ حجاب و عفاف ریشه ای دانست و تاكید كرد: مشاركت دادن فعالیت های خودجوش و جهادی و گروه های مردمی همچنین تمركز بر اقدامات ایجابی و كارفرهنگی با كمك حوزه، دانشگاه و مدارس از جمله مهمترین راهكارهای تقویت حجاب و عفاف است.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهدیشهر افزود: مدیریت فرهنگی بر فضاهای مجازی، الگوسازی مطلوب از جامعه عفیفانه و یافتن راهكارهایی برای اجرایی ساختن مصوبات و نظارت دقیق بر آن ، از جمله اقدامات ضروری است.ك/3

599/608