۲۲ تیر ۱۳۹۲، ۱۲:۳۵
کد خبر: 80735030
T T
۰ نفر

اشعه فرابنفش در آسمان اراك به حد خطررسيد

۲۲ تیر ۱۳۹۲، ۱۲:۳۵
کد خبر: 80735030
اشعه فرابنفش در آسمان اراك به حد خطررسيد

اراك -كارشناس دفتر پايش آلودگي هوا ي اداره كل حفاظت محيط زيست استان مركزي اعلام كرد: ميزان اشعه فرابنفش خورشيدي امروز شنبه در آسمان اراك به حد خطرناك رسيده و مردم بايد توصيه هاي پيشگيرانه را جدي بگيرند.

'علیرضا محرابیان' روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: میزان و زاویه تابش اشعه فرابنفش (یووی) در آسمان اراك امروز 12 است كه می تواند آسیب جدی به بافت چشمی وارد و سوختگی شدید در پوست ایجاد كند.

وی اظهار كرد: اشعه فرابنفش انرژی الكترومغناطیسی است كه طول موج كوتاه و انرژی زیادی دارد ، این پرتو نامرئی است و قرار گرفتن در معرض آن بشدت برای پوست و چشم زیانبار است.

این كارشناس حفاظت محیط زیست استان مركزی عنوان كرد: شاخص میزان انعكاس اشعه فرابنفش (یووی) در سطح زمین با ارقام كمتر از دو با اثرگذاری كم، سه تا پنج با اثرگذاری متوسط، شش تا هفت با اثرگذاری زیاد، هشت تا 10 با اثرگذاری بسیار زیاد و بالاتر از یازده با اثرگذاری خطرناك سنجش می شود.

محرابیان توضیح داد: بیشترین آثار منفی اشعه یووی در ساعات 10 صبح تا 16 عصر است بنابراین شهروندان باید در این ساعات از تماس مستقیم با نور خورشید بپرهیزند.

وی ادامه داد: بر اساس تصاویر و داده های ماهواره ای شرایط تابش خطرناك تا سه روز آینده ادامه دارد.

محرابیان گفت: در شرایط خطرناك برای اشعه فرابنفش خورشیدی، تابش یك دقیقه نور خورشید به پوست نیز مشكل آفرین است و آسیب جدی ایجاد می كند بنابراین استفاده از پوشش مناسب بدن، كلاه و ضدافتاب های قوی اهمیت زیادی دارد.

این كارشناس حفاظت محیط زیست استان مركزی تصریح كرد: برای پیشگیری از آسیب اشعه فرابنفش به چشم باید از عینك های آفتابی با قدرت حذف 99 تا صددرصدی اشعه یووی استفاده شود.

محرابیان بیان كرد: شن و ماسه سفید و سطوح صاف مثل آب اشعه فرابنفش خورشیدی را منعكس می كند بنابراین ، شناگران در شرایط بالا بودن اشعه بیشتر در معرض خطر هستند.

وی توصیه كرد: شهروندان حدالامكان فعالیت های ورزشی و باغبانی و شغلی را در زیر نور مستقیم خورشید متوقف كنند.

اشعه ماورای بنفش نور خورشید به سه دسته UVA، UVB و UVC با طول موج های مختلف تقسیم بندی می شود.حدود 95درصد از اشعه فرا بنفش نور خورشید كه به سطح زمین می رسد از نوع UVA است و تقریبا تمامی UVC و قسمت اعظم UVB (حدود 90درصد) قبل از رسیدن به سطح زمین توسط لایه ازن، دی اكسید كربن، اكسیژن و بخار آب در اتمسفر جذب می شود.

در سال های اخیر ایجاد آلودگی های صنعتی و تولید گازهای گل خانه ای سبب كاهش ضخامت لایه ازن شده، در نتیجه میزان بیشتری از UVB و UVC ازجو زمین عبور كرده و به سطح زمین می رسد.ك/3

560/ 556