۲۲ تیر ۱۳۹۲، ۱۳:۵۹
کد خبر: 80735251
T T
۰ نفر

بيماري تب كريمه كنگو در كمين قصابان و دامداران

۲۲ تیر ۱۳۹۲، ۱۳:۵۹
کد خبر: 80735251
بيماري تب كريمه كنگو در كمين قصابان و دامداران

تهران - تب كريمه كنگو يك بيماري منتقله از حيوان به انسان به شمار مي رود كه هر ساله تعدادي از هموطنان به آن مبتلا مي شوند.

طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در سال گذشته در كشور 93 مورد تب كریمه كنگو به ثبت رسید كه متاسفانه 13 مورد آن منجر به مرگ شد.

براساس آمار وزارت بهداشت، بیشترین تعداد موارد تب كریمه كنگو در سیستان و بلوچستان اتفاق می افتد، چنانكه از 93 مورد تب كریمه كنگو در سال گذشته، 38 مورد آن در سیستان و بلوچستان، 17 مورد در خراسان رضوی، 10 مورد در كرمان، هفت مورد در خراسان جنوبی، شش مورد در فارس و سه مورد در اصفهان رخ داده است.

استان های تهران ، گیلان، مازندران و هرمزگان هر كدام دو مورد و استان های بوشهر و مركزی نیز هر كدام یك مورد ازبیماری تب كریمه كنگو را در سال گذشته داشته اند.

تب كریمه كنگو یك تب خونریزی دهنده ویروسی است كه توسط كنه ها به دام ها منتقل می شود و انسان با گزش كنه ، تماس یا ذبح دام آلوده و همچنین تماس با گوشت آلوده به ویروس آن به بیماری تب كریمه كنگو مبتلا می شود.

این بیماری در سال 489 هجری شمسی توسط جرجانی ، پزشك معروف ایران به عنوان اولین سند مكتوب توصیف شد و پس از آن در سال 1349 در یك بررسی، این بیماری در مناطق دریای خزر و آذربایجان شرقی شناسایی شد.

بنابراین بیماری تب خونریزی دهنده كریمه كنگو، بومی ایران بوده و از سال 1378 نیز موارد قطعی آن گزارش شده است.



**راه های انتقال تب كریمه كنگو

كارشناس مسوول بیماری های مشترك انسان و دام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با اشاره به اینكه بیماری تب كریمه كنگو از سه طریق كنه، دام و فرد مبتلا به افراد منتقل می شود، می گوید: بیش از 90 درصد موارد ابتلا به تب كریمه كنگو در كشور از طریق ذبح دام اتفاق می افتد.

دكتر 'محمد زینلی' می افزاید: تب خونریزی دهنده كریمه كنگو نوعی بیماری ویروسی مشترك بین انسان و دام به ویژه گاو و گوسفند است.

وی اظهار داشت: مخزن اصلی ویروس بیماری تب كریمه كنگو، نوعی كنه موسوم به هیالوما است كه به وفور در مراتع كشور وجود دارد و افراد از طریق گزش این كنه، مبتلا به این بیماری می شوند.

كارشناس مسوول بیماری های مشترك انسان و دام وزارت بهداشت، خاطرنشان كرد این كنه ها با گزش دام به ویژه گاو و گوسفند، آنها را آلوده می كند و انسان در تماس با دام ها به ویژه هنگام ذبح اگر اقدامات بهداشتی حفاظت فردی را رعایت نكند از طریق خون، بافت و ترشحات آلوده به تب كریمه كنگو مبتلا می شود.

وی با اشاره به انتقال تب كریمه كنگو از طریق عفونت بیمارستانی نیز گفت: فرد مبتلا به این بیماری در مرحله خونریزی می تواند كادر بهداشتی و درمانی بیمارستان و درمانگاه را درصورت رعایت نكردن موارد بهداشتی، مبتلا سازد.



**علایم تب كریمه كنگو

رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی درباره علایم این بیماری می گوید: علایم بیماری تب كریمه كنگو تقریبا شبیه علایم آنفلوانزا است بنابراین پزشكان با مشاهده علایم آنفلوانزا در فصل گرما به بیماری تب كنگو هم شك كنند.

دكتر 'محمدرضا شیرزادی' می افزاید: علایم بیماری تب كنگو پس از تماس با دام آلوده یا مصرف فرآورده های آلوده كمتر از دو هفته بروز پیدا می كند.

وی ادامه داد: تب ، درد عضلانی و سردرد از علایم تب كنگو به شمار می رود كه پس از سه یا چهار روز علایم خونریزی دهنده مانند خونریزی های زیرجلدی ، خون در ادرار و خونریزی بینی نیز مشاهده می شود.

رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، تاكید كرد: علایم بیماری تب كنگو مانند آنفلوانزا ، ناگهانی است بنابراین پزشكان با مشاهده علایم آنفلوانزا در فصل گرما باید سابقه تماس بیمار با دام را نیز بررسی كنند.

شیرزادی گفت: 60 درصد بیماری های مشترك بین انسان و حیوان، عفونی هستند بنابراین مردم باید در تماس با دام ها ، مسایل بهداشتی را رعایت كنند.

'محمد زینلی' كارشناس مسوول بیماری های مشترك انسان و دام وزارت بهداشت، می گوید: متاسفانه تب كریمه كنگو در دام، هیچگونه علایمی ندارد و اگر طی همان یك هفته ابتلای دام به این بیماری، انسان از طریق مخاط یا پوست جراحت دیده با خون یا ترشحات دام تماس پیدا كند، بیمار می شود.



**راه های پیشگیری از تب كریمه كنگو

كارشناس مسوول بیماری های مشترك انسان و دام وزارت بهداشت برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری از گروه های در معرض خطر ابتلا به تب كریمه كنگو به ویژه قصابان، دامداران، كارگران كشتارگاه و افراد دست اندركار در ذبح دام خواست همه اقدام های بهداشتی حفاظت فردی از جمله عینك، ماسك، دستكش، روپوش و چكمه استفاده كنند.

زینلی تاكید كرد همه كشتارگاه های كشور باید مجهز به لوازم پیشگیری از بیماری تب كریمه كنگو باشند و اگر بطور شخصی نیز اقدام به ذبح دام می كنند موارد بهداشتی را رعایت كنند.

وی گفت: مردم نیز نباید ذبح دام را در منزل انجام دهند چراكه ذبح دام حتما باید تحت نظر سازمان پزشكی باشد، مواردی از ابتلا به تب كریمه كنگو براثر ناآگاهی مردم از خطرات ذبح دام، رخ داده است.

زینلی خاطرنشان كرد كادر پزشكی و پرستاری با توجه به شیوه نامه های ابلاغی درصورت مواجهه با بیمار مبتلا به تب كریمه كنگو باید ایزوله شود.

'محمدرضا شیرزادی' رییس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت، نیز به مردم توصیه می كند تا گوشت های تازه پس از ذبح را برای پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری های قابل انتقال انسان و حیوان از جمله تب كریمه كنگو، به مدت 24 ساعت در حرارت دو تا هشت درجه یخچال قرار دهند.

به گفته وی، این درجه حرارت تمام ویروس ها و باكتری های موجود درگوشت را از بین می برد.

همچنین كارشناسان بهداشتی توصیه می كنند هنگام تماس با دام از لباس پوشیده و رنگ روشن استفاده كنید و پس از خروج از محل نگهداری دام، لباس ها تعویض شوند.

در صورت ذبح دام، روی خون و ترشحات ریخته شده ، محلول سفید كننده خانگی (وایتكس) ریخته شود.

شناسایی به موقع، بستری و درمان علاوه بركاهش مرگ و میر ، اقدامی اساسی در پیشگیری از انتشار بیماری محسوب می شود.

فعلا واكسن تایید شده ای برای بیماران تب خونریزی دهنده كریمه كنگو وجود ندارد.

اجتمام(5)**9185 ** 1569