۲۳ تیر ۱۳۹۲، ۱۷:۱۷
کد خبر: 80736890
T T
۰ نفر

نخست وزير جديد بوتان انتخاب شد

۲۳ تیر ۱۳۹۲، ۱۷:۱۷
کد خبر: 80736890
نخست وزير جديد بوتان انتخاب شد

دهلي نو- به دنبال پيروزي حزب دمكراتيك خلق بوتان در دومين دور انتخابات پارلماني كه درروز شنبه برگزار شد، 'تشرينگ توبگي' رييس اين حزب به عنوان نخست وزير جديد كشور بوتان برگزيده شد.

به گزارش ایرنا، حزب دمكراتیك خلق كه حزب مخالف بوتان محسوب می شود در انتخابات مجلس این كشور برنده شده و حزب حاكم این كشور 'دروك فونسوم تشوگپا' كه بازنده انتخابات شده، رابطه نزدیكی با شاه بوتان دارد.

حزب مخالف بوتان، 32 كرسی از 47 كرسی پارلمان را به خود اختصاص داد و حزب حاكم تنها 15 كرسی از این انتخابات بدست آورد.

مان موهان سینگ، نخست وزیر هند نیز به نخست وزیر جدید بوتان تبریك گفت و قول داد كه هند در حمایت از این كشور ثابت قدم باشد.

مان موهان سینگ تصریح كرد كه كشورش نسبت به منافع كشور بوتان توجه خواهد داشت و به مقام های دولت خود دستور داده كه برنامه همكاری با بوتان را آماده كنند.

نخست وزیر هند همچنین ازنخست وزیر بوتان برای سفر به هند در آینده نزدیك دعوت كرد.

حزب مخالف بوتان، همواره دولت این كشور را برای ضعیف شدن ارتباط با هند، به عنوان یكی از متحدان اصلی بوتان، مورد انتقاد قرار می داد.

در انتخابات ملی بوتان ، حزب حاكم دروك فونسوم تشوگپا (DPT)، و حزب دمكراتیك خلق (PDP) با یكدیگر رقابت كردند.

در پارلمان بوتان سه نوع كرسی متفاوت وجود داردكه 25 كرسی از سوی شورای ملی یا مجلس سنا و پنج كرسی از سوی شاه انتخاب می شود و 20 كرسی منتخب 20 ناحیه است.

پادشاه پیشین بوتان روند تغییر حكومت این كشور را از حكومت مطلق سلطنتی به نظام دمكراسی پارلمانی را از سال ‎ 2001 آغاز كرده بود.

در این نظام جدید، پادشاه رییس دولت بوده و اما پارلمان با دو سوم اكثریت از قدرت لازم برای استیضاح وی برخوردار است.

وانگچوك، در دسامبر سال ‎ 2006 سلطنت را به پسر خود 'جیگمه كهسار نامگیل وانگچوك' كه تحصیلكرده دانشگاه آكسفورد است، واگذار كرد.

دولت موقت بوتان تا قبل از انتخاب نخست وزیر جدید این كشور را 'سونام توبگی ' سرپرستی می كردكه ریاست قوه قضائیه كشور بوتان را بر عهده دارد.

كشور پادشاهی 'بوتان ' در ارتفاعات هیمالیا و در بین كشورهای چین و هند و در شرق نپال قرار دارد. بوتان تنها در هشت كشور سفارتخانه دارد و با بیشتر كشورهای جهان رابطه سیاسی ندارد.

اگرچه بوتان كشوری مستقل است ولی در حوزه امور خارجه بیشتر از هند راهنمایی و هدایت می‌طلبد.

آساق** 2165** 589**