۲۴ تیر ۱۳۹۲، ۱۳:۵۶
کد خبر: 80737924
T T
۰ نفر
ظرفيت توليد سالانه 4 ميليون دز واكسن آنفلوانزا در كشور وجود دارد

تهران - مدير پروژه توليد واكسن در پارك فناوري پرديس از توانايي ايران براي توليد سالانه چهار ميليون دز واكسن آنفلوانزاي فصلي در سال خبر داد.

دكتر 'مهدی صابرفر' گفت: طرح پروژه تولید واكسن آنفلوانزا از سال 78 در انستیتوپاستور كلید خورد و قرار شد در سال 81 با هزینه یك میلیارد تومانی این طرح به طور آزمایشی انجام شود.

وی افزود: به دلیل عدم حمایت های كافی، این طرح مسكوت ماند تا اینكه در دولت نهم با كمك وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این طرح با گذر از مطالعات و انجام كارهای آزمایشگاهی هم اكنون به مرحله صنعتی رسیده است.

مدیر پروژه تولید واكسن اظهار داشت: هم اكنون تولید واكسن آنفلوانزا به میزان یكصد هزار دز در سال آغاز شده است كه با ایجاد امكانات جدید و توسعه ظرفیت ها می توان آن را به رقم چهار میلیون دز در سال ارتقا داد.

صابرفر گفت: خط تولید واكسن آنفلوانزا در كشور از یكصد هزار دز در مرحله دوم به 400 هزار دز در سال و سپس به یك میلیون دز ارتقا می یابد.

وی تصریح كرد: اگر به ظرفیت تولید سالانه چهار میلیون دز واكسن در سال برسیم قادر خواهیم بود در فهرست یكی از معدود كشورهای صادر كننده این واكسن در دنیا قرار بگیریم.

به گفته صابرفر ، مواد تهیه این واكسن از سازمان جهانی بهداشت و سایر كشورها وارد می شود و هم اكنون تنها شش كشور جهان قادر به تولید این واكسن هستند.

اجتمام(1)**9185 ** 1569