۲۴ تیر ۱۳۹۲، ۱۴:۳۸
کد خبر: 80738019
T T
۰ نفر

ساخت حافظه مجازي پنج بعدي

۲۴ تیر ۱۳۹۲، ۱۴:۳۸
کد خبر: 80738019
ساخت حافظه مجازي پنج بعدي

تهران- محققان دانشگاه ساوت همپتون انگليس با استفاده از فناوري نانو موفق به ساخت يك حافظه مجازي پنج بعدي با قابليت ذخيره حجم عظيمي از اطلاعات شدند.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه ساینتفیك، محققان با استفاده از فناوری نانو توانستند فرآیند ثبت اطلاعات دیجیتالی را روی شیشه پیاده سازی و نوعی حافظه مجازی پنج‌بعدی ایجاد كنند.

این حافظه جدید، قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای از جمله 360 ترابایت فضای ذخیره‌سازی، پایداری حرارتی تا 1000 درجه سانتیگراد و طول عمر عملاً نامحدودی دارد.

در این حافظه كریستالی، با استفاده از یك لیزر پرتوان و بسیار سریع، اطلاعات در نانو ساختارهایی ذخیره می‌شود كه به‌طور خودانگیز درون كوارتز مذاب ایجاد می‌شوند.

نانوساختارهای كریستالی، نحوه عبور نور از درون شیشه و در نتیجه جهت نور را تغییر می‌دهند؛ سپس می‌توان این تغییر را با استفاده از یك میكروسكوپ الكترونی و یك لنز بازخوانی كرد.

این ساختارها قابلیت ذخیره حجم عظیمی از اطلاعات را برای مدتی بیش از یك میلیون سال دارند.

این حافظه فوق‌العاده، اطلاعات را با استفاده از پارامترهایی شامل ابعاد، جهت قرارگیری و موقعیت سه‌بعدی نانوساختارها، در پنج بعد كدگذاری می‌كند.

در یك آزمایش، فایل متنی با حجم 300 كیلوبایت روی حافظه كریستالی ضبط شد. این فرایند با استفاده از یك لیزر بسیارسریع‌ كه پالس‌های نوری كوتاه و بسیار پرتوان تولید می‌كرد ، انجام شد. این فایل روی سه لایه از نانوساختارهای مجزا كه به فاصله 5 میكرومتر از یكدیگر قرارداشتند، ثبت شد.

نتیجه این تحقیقات منجر به تولید نسل جدیدی از حافظه‌های مجازی كریستالی خواهد شد كه برای ذخیره سازی حجم عظیم اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهمترین كاربرد این حافظه در صنایع نظامی و اطلاعاتی، سازمان‌های بزرگ، موسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌ها ، موزه‌ها، كتابخانه‌ها و سازمان‌های فضایی است.

در حال حاضر برای ذخیره چنین اطلاعاتی از هارددیسك‌هایی با فضای محدود و طول عمر كوتاه استفاده می‌شود كه در نتیجه آن لازم است هر 5 تا 10 سال یك نسخه جدید از اطلاعات تهیه و نگه داری شود.

علمی(6) ** 9259**1581
۰ نفر