۲۹ تیر ۱۳۹۲، ۹:۴۹
کد خبر: 80743075
T T
۰ نفر
ماه‌رمضان، فرصتي براي پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي

رشت - رمضان كه مي رسد از همه آنچه سنگيني بارش را بر دوش مي كشي احساس سبكي مي كني؛ و اين فرصتي است تا به خود بيايي و از هر آنچه تو را در حصار نفس مي گيرد، بگذري و رها شوي.

سفره رمضان كه پهن می شود، بی نیاز می شوی از هر آنچه نیازمند بودی و سخت می گذشت برای تامینش و این فرصتی است تا به خود بیایی و بگذری از هر آنچه تو را در حصار حرص و طمع گرفتار می كند.

رمضان ماه رسیدن به امنیت روحی و روانی است و احساس می كنی در كنار دیگران بودن و نشستن بر سفره خدا ، دل ها را به هم نزدیك تر و مهربانی ها را بیشتر می كند و این تمرینی است تا در دنیای بیرون از وجود خودت با دیگران به شایستگی بنشینی و به عدل رفتار كنی و این، فرصتی است برای جامعه ای كه به تعالی و كمال می اندیشد.

ماه رمضان، فرصتی است تا با مراقبت از خود به مراقبت از جامعه برسیم؛ بر همین اساس، كارشناسان حوزوی و دانشگاهی در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز رشت نقش این ماه مبارك را در پیشگیری از آسیب هایی كه به غفلت در جامعه ایجاد می شود، بررسی كرده اند.



رمضان، فرصتی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه استان گیلان معتقد است: ماه مبارك رمضان فرصتی است برای خودسازی و به واسطه آن رسیدن به جامعه ای مصون از آسیب های اجتماعی كه امروز بسیاری از جوامع درگیر آن هستند.

حجت الاسلام و المسلمین 'محمد لاكانی' افزود:‌ بررسی آمارهای ارائه شده از سوی مراكز و نهادهایی چون دادگستری و نیروی انتظامی در كشور ما پس از این ماه، نشان می دهد كه در بسیاری از موضوعات اجتماعی شاهد كاهش جرایم هستیم.

وی اضافه كرد: این كاهش جرایم، گویای آن است كه روزه گرفتن در ماه مبارك رمضان موجب ایجاد یك نوع مصونیت و بازدارندگی در جامعه می‌شود.

معاون تبلیغ حوزه علمیه گیلان اظهار كرد: معنویت و ارتباط با خدا در ماه رمضان از ویژگی‌های این ماه است و هرچقدر این ارتباط معنوی بیشتر شود، میزان ناهنجاری ها نیز كاهش می یابد و امروز حلقه مفقوده در جهان بحث معنویت است زیرا با مراجعه به آماربالای خودكشی در كشورهایی كه حتی وضعیت اقتصادی مناسبی دارند، نشان‌دهنده آن است كه از خداباوری فاصله گرفته اند.

وی ادامه داد: روزه گرفتن تمرینی است برای مبارزه با نفس و راهی است كه انسان خود را كنترل كند و وقتی انسان خود را كنترل كرد، فطرت پاك او بیدار می شود زیرا فطرت هم گاهی زنگار می گیرد و نیاز است تا این زنگار پاك شود و این مهم، از طریق ارتباط با خداوند انجام می شود.

حجت الاسلام لاكانی یادآور شد: اگر این معنویت استمرار یابد، شاهد كاهش جرایم خواهیم بود و از مشكلات و چالش های جامعه نیز فاصله می گیریم.

'علاءالدین محمدی‌میخوش' عضو هیات علمی دانشگاه جابربن‌حیان رشت نیز در این میزگرد با تاكید بر كاهش آسیب‌های اجتماعی در ماه مبارك رمضان بیان داشت: اطلاعات و منابع آماری ارائه شده بیانگر آن است كه در این ماه میزان ناهنجاری‌ها رشد نزولی دارند.

وی گفت: ماه رمضان، بهار قرآن است و قلب و روح و رفتار انسان‌ها تحت تاثیر ارزش‌ها و باورهای دینی است.

وی یادآور شد: ماه رمضان و روزه داری در ابعاد فردی و اجتماعی دارای كاركردهایی است كه می توان به تاثیر روزه‌داری در زندگی انسان اشاره كرد كه این تاثیر، موجب افزایش صبر، بردباری و افزایش بهداشت روانی در جامعه می‌شود كه این موارد تاثیرات بسیاری در جامعه دارند.

به گفته محمدی‌میخوش؛ در روزه داری فرهنگ صبر، شكیبایی و استقامت در میان افراد جامعه شكل می گیرد كه این موجب تلطیف عواطف و مهربان شدن افراد با هم در اجتماع مومنان می‌شود كه این روند در ماه‌های دیگر سال كمتر است.

به گفته این مدرس دانشگاه؛ انسان های زیادی در این ماه گردهم می‌آیند و عمل خیرخواهانه انجام می‌دهند و رفتارهای خیرخواهانه در این ماه از رونق برخوردار است و تحلیل این رفتار اجتماعی بر این است كه در این ماه رفتار انسان ها بیشتر تحت تاثیر باورها و ارزش های دینی قرار دارد.

وی افزود: مهمترین كاركرد ماه مبارك رمضان در ماهیت دینی و ایمانی قرار دارد و بسیاری از مشكلاتی كه انسان ها دارند و از آن رنج می برند، در این ماه با توكل به خداوند و حاكم شدن مسائل ایمانی در زندگی، به آرامش می رسند و این آرامش بزرگترین كاركردی است كه ماه رمضان برای انسان ها به ارمغان می آورد.

این استاد دانشگاه افزود: رمضان در قالب یك نهاد اجتماعی كمك می كند آرامش خاطر در جامعه به وجود بیاید و این تاثیر را می توانیم در كاهش ناهنجاری های اجتماعی مشاهده كنیم.



رمضان و آرامش اجتماعی

حجت الاسلام لاكانی اعتقاد دارد كه رمضان تمرین خودسازی برای مبارزه با نفس است و این ماه ویژه ای است كه شیاطین در زنجیر هستند و از این رو خواب فرد روزه دار، عبادت و انفاس او تسبیح است.

وی یادآور شد: انسان اگر بخواهد در این زمینه توجه و اندیشه كند، هیچگاه این خودسازی را منحصر به ماه رمضان نمی داند و در همه ایام می كوشد از رذایل دوری كند.

وی افزود: انسان باید از این فرصت برای رسیدن به كمالات استفاده كند و ویژگی های این ماه را در زندگی خود استمرار ببخشد.

حجت الاسلام لاكانی تاكید كرد: روزه گرفتن مراتب دارد و انسان باید علاوه بر پرهیز از خوردن، مواردی كه او را از معنویت دور می كند نیز پرهیز نماید و همین سلوك را در همه روزهای سال مدنظر قرار دهد.

وی اظهار داشت: براین اساس گاهی توصیه شده كه در ایام دیگر سال هم انسان روزه بگیرد برای آنكه معنویت در زندگی او استمرار یابد و از ناهنجاری ها دور باشد.

معاون تبلیغ حوزه علمیه گیلان اضافه كرد: نهادینه كردن فرهنگ خودسازی از ضرورت های زندگی اجتماعی است كه انسان ها باید به آن توجه نمایند و این فرهنگ سازی از بستر رمضان می گذرد كه می تواند آسیب های اجتماعی را از جامعه دور كند.

وی یادآور شد: برای رسیدن به جامعه ای عاری از ناهنجاری ها و آسیب ها باید از ظرفیت های ارتباطی در جامعه استفاده كرد و از فضاهای جدید در عرصه اطلاع رسانی و رسانه ای همچون اینترنت و فناوری های نوین برای تبلیغ باورها و اعتقادات بهره بگیریم.

محمدی میخوش مدرس دانشگاه نیز اظهار كرد: برخی معتقد بودند گرایش به دین و مذهب با توسعه صنعت و فنآوری از زندگی بشر خارج می شود و دین و باورهای دینی دیگر حضوری پررنگ در زندگی انسان ها نخواهد داشت.

وی افزود: اما گذشت زمان نشان داد كه گرایش به دین و اخلاق ریشه در باورهای مردم دارد و انسان ها در كنار تلاش برای كسب نیازهای مادی، به دنبال رفع احتیاجات معنوی خویش نیز هستند.

وی تصریح كرد: برخی ناهنجاری ها به نوع كاركرد نظام های اجتماعی برمی گردد و اگر این سازمان های اجتماعی فعالیت درستی داشته باشند، بسیاری از آسیب ها و مشكلات برطرف می شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد: ماه رمضان تاثیر خود را بر روی جامعه می گذارد و موجب بازنگری در رفتارها می شود و این مهم در صورتی تداوم می یابد كه در كنار آن، نظام های اجتماعی هم كاركردهای خود را داشته باشند.



رمضان و راه های رسیدن به سعادت جامعه

معاون تبلیغ و تهذیب حوزه علمیه گیلان با تاكید بر استمرار معنویت ماه مبارك رمضان گفت: اگر این معنویت در ماه های دیگر نیز استمرار یابد، بطور یقین آسیب ها كاهش می یابد.

حجت الاسلام لاكانی اضافه كرد: فرهنگ روزه داری و خودسازی باید در انسان ها نهادینه شود و خانواده ها نیز فرزندانشان را طوری تربیت كنند كه رفتار آنان همواره در چارچوب هنجارهای اجتماعی قرار گیرد.

وی با اشاره به نقش موثر نهادهای دینی و فرهنگی در ترویج فرهنگ دینی در جامعه گفت: نهادهای آموزشی چون مدارس و دانشگاه ها نیز باید مباحث دینی را میان دانش آموزان و دانشجویان به درستی مطرح و نسبت به برنامه ریزی ضابطه مند طرح این مباحث در دروس طی سال تحصیلی اهتمام ورزند.

محمدی میخوش مدرس دانشگاه جابر بن حیان رشت نیز با تاكید بر اینكه گفت وگوها در جامعه برای تبیین مباحث دینی نیاید یك طرفه باشد، افزود: باید فضای پرسشگری برای جوانان در جامعه وجود داشته باشد تا آنان از این مسیر، پاسخی منطقی به نیازهای خود بیابند.

وی اضافه كرد: اگر این فضا فراهم نشود، جوانان پاسخ سوالات خود را از دیگر ابزارهای اطلاع رسانی دریافت می كنند و ممكن است آن پاسخ، افراد را در جهت تعالی و كمال سوق ندهد.

وی پدیدآمدن چالش میان فرهنگ جامعه را موجب به وجود آمدن بحران های فرهنگی دانست و با تاكید بر لزوم توجه به فرایندهای فرهنگ پذیری گفت: انسان از بدو تولد در یك فرایند فرهنگ پذیری قرار می گیرد و هراندازه آشنایی ها از موقعیت و جایگاه ها در نهادهای اجتماعی بیشتر شود، جامعه در فرایند فرهنگ پذیری نقش موثر و مفیدی ایفا می كند. ك/4

516/695/508
۰ نفر