۱ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۲۷
کد خبر: 80747366
T T
۰ نفر
جنگنده ' قاهر' نمونه پيشرفت ايران در عرصه هوايي

تهران- صنعت دفاعي جمهوري اسلامي ايران در دولت هاي نهم و دهم با پيشرفت هاي گسترده اي در عرصه هاي مختلف از جمله ساخت تجهيزات دفاعي مورد نياز نيروهاي مسلح روبرو بود كه جنگنده بومي ' قاهر' از جمله آن است.

به گزارش ایرنا، دكتر ' محمود احمدی نژاد' رییس جمهوری اسلامی ایران در دولت های نهم و دهم شعارهای خود را بر پیشرفت همه جانبه كشور متمركز كرده بود و بر همین اساس نیز در دولت های نهم و دهم در عرصه های نوین دفاعی كشور به دستاوردهای قابل توجهی دست یافت.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با زیر مجموعه های مختلف خود از جمله سازمان صنایع هوایی نقش موثری را در كسب این دستاوردها ایفا كرده است.

سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح وظایف متفاوتی در زمینه های مربوط به طراحی، ساخت و تعمیر انواع هواپیماهای مسافربری ، جنگنده و تفریحی، بالگردهای نظامی و امدادی و پهپادهای هجومی و شناسایی برعهده دارد.

به دنبال وقوع حادثه 11 سپتامبر و سپس حمله آمریكا به كشورهای افغانستان و عراق، دكترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران نیز تغییر كرد و بر نبرد ناهمتراز متمركز شد و كارشناسان و متخصصان صنعت دفاعی به فكر ساخت تجهیزات نوین در عرصه های مختلف افتادند.

برای گسترش دكترین دفاعی جدید ایران، دولت های نهم و دهم خدمات فراوانی را انجام دادند و كشورمان را در بحث امنیت به جایگاه والایی رساندند به گونه ای كه امنیت ایران در تراز جهانی با افزایش قابل توجهی روبرو شد.



**طراحی و ساخت انواع جنگنده های شكاری- بمب افكن

طراحی و ساخت هواپیماهای جنگنده احتیاج به دانش و علوم جدید و پیشرفته ای از جمله علم هوافضا دارد و متخصصان ایرانی با دستیابی به این علوم پیشرفته توانستند، به این مهم دست یابند.

در بهار سال 1376 نخستین هواپیمای جنگنده ایرانی با نام «آذرخش» در سازمان جهاد خودكفایی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و ساخته شد؛ جنگنده آذرخش بیشتر برای حمله به اهداف زمینی طراحی و ساخته شده است و توانایی جنگ هوایی را به صورت محدود دارد.

طرح اولیه ساخت هواپیمای جنگنده بومی توسط شهید ستاری به فرمانده معظم كل قوا ارایه شده بود.

پس از این موفقیت، متخصصان نیروی هوایی ارتش به فكر ساخت مدل ها و تجهیزات پیشرفته تری افتادند و بر همین اساس نیز در سال 1379 طراحی ساخت جنگنده «صاعقه» در مركز تكنولوژی و الكترونیك نیروی هوایی ارتش (اوج) با كمك دانشگاه شهید ستاری رقم خورد و نخستین پرواز آزمایشی صاعقه پس از طراحی و ساخت توسط متخصصان ایرانی، در اواخر بهار و اوایل تابستان1383 انجام شد.

دو پیش نمونه دیگر از این هواپیما هم در سال 1385 پرواز آزمایشی خود را انجام دادند و سه نمونه دیگر هم ساخته و به ارتش پیوستند.

هواپیمای صاعقه در واقع پیشرفته تر از نوع اولیه خود (آذرخش) بود كه در طراحی بدنه و سامانه های اصلی آن، تفاوت های زیادی صورت گرفت كه البته این هواپیما را آذرخش 2 نیز نامیدند.

تفاوت اصلی این جنگنده طراحی دو سكان عمودی در انتهای آن است كه نسبت به جنگنده آذرخش متمایز می شود.

پس از ساخت سری بعد این جنگنده بومی كه با انجام تحقیقات فراوان روی نسل اول آن برای كاهش موارد منفی در آن صورت گرفت با همكاری نیروی هوایی و سازمان صنایع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام شد، در شهریور ماه 1386 دو فروند از سری جدید جنگنده های صاعقه در محل پایگاه یكم شكاری نیروی هوایی ارتش «مهرآباد»، با حضور فرماندهان عالی رتبه ارتش، سردار سرتیپ پاسدار ' مصطفی محمد نجار ' وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت نهم و چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نیروی هوایی تحویل داده شد.

پس از آن بود كه ساخت تعداد بیشتری از این جنگنده در دستور كار صنایع هوایی وزارت دفاع قرار گرفت تا این كه در شهریور ماه 1388 امیر سرتیپ خلبان « حسن شاه صفی» فرمانده نیروی هوایی ارتش از تشكیل نخستین اسكادران جنگنده صاعقه در كشور در اسفند ماه سال 1388 در پایگاه دوم شكاری «تبریز» خبر داد.

فرمانده نیروی هوایی ارتش پس از تولید انبوه جنگنده های بومی صاعقه، تاكید كرد كه با ورود و تشكیل اولین اسكادران تخصصی صاعقه، تمام گلوگاه های طراحی و ساخت این هواپیما برای ما حل شده است و تلاش خواهیم كرد تا در آینده، نمونه های به روزتر و مدرنتری را وارد ناوگان هوایی نیروی هوایی ارتش كنیم.

هواپیمای صاعقه، هواپیمای جنگنده شكاری از كلاس هواپیمای دو سكانه است. از جمله فناوری های بسیار پیچیده و پیشرفته این هواپیمای جنگنده كاملا بومی، می توان به ارتقاء و بهینه سازی سیستم اویونیك و تسلیحاتی هواپیما در سطح SRII، بومی سازی اقلام وندور مكانیكی و هیدرولیكی اشاره كرد كه با تلاش مشترك متخصصان سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح وابسته به وزارت دفاع و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منصه ظهور رسیده است.

پس از آن بود كه نیروی هوایی ارتش با انتقال تجربیات خود به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مسوولیت ساخت انواع هواپیماهای جنگنده را برعهده وزارت دفاع گذاشت.

زمانی كه سردار وحیدی در سال 1388 توانست به عنوان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رای اعتماد اكثریت مطلق مجلس را برای حضور در دولت نهم كسب كند، نوید رشد و توسعه صنایع پایه كشور داده شد.

هواپیمای جنگنده «قاهر 313» را می توان نمونه منحصر به فرد رشد جهشی دانش هوایی ایران دانست كه باعث شد جمهوری اسلامی ایران نیز در زمره معدود كشورهای تولید كننده جنگنده در جهان قرار گیرد.

هواپیمای فوق پیشرفته قاهر 313 توسط متخصصان داخلی نیروی هوایی ارتش و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شد.

نام این هواپیمای جنگنده فوق پیشرفته از اسامی متبركه الهی به معنای «چیره شونده» گرفته شده و عدد 313 نیز گرفته شده از اسم ابجد مادر حضرت ولی عصر (عج) (گل نرگس) است.

این هواپیمای جنگنده دارای قابلیت ها و ظرفیت های فوق العاده ای در نبردهای هوایی است و در ساخت آن از آخرین فناوری ها و دستاوردهای نوین عرصه دفاعی استفاده شده است.

این جنگنده فوق پیشرفته با ایجاد تغییرات اساسی در یك نوع هواپیمای دیگر غیر از صاعقه، طراحی و ساخته شده كه می تواند تمام نیازمندی های نیروهای مسلح به خصوص نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی را در صحنه نبرد هوایی پاسخگو باشد.

البته گفته می شود، ماموریت اصلی این هواپیمای جنگنده فوق پیشرفته كه براساس نیاز نیروهای مسلح كشورمان برای جنگ های هوایی در فضای آبی رنگ دریا كه دارای رفلكس نور و كنترل و جنگ های هوایی بسیار سخت و پیچیده است، طراحی و ساخته شده است.

سردار وحیدی در حاشیه رونمایی از هواپیمای جنگنده قاهر 313 در سومین روز از دهه فجر سال 91 گفت: تولید این جنگنده در راستای تحقق فرامین فرمانده معظم كل قوا بوده و تمام مراحل طراحی و ساخت این جنگنده بومی توسط دانشمندان و متخصصان سازمان هوایی وزارت دفاع انجام شده است.

وی در تشریح ویژگی های جنگنده قاهر اظهارداشت: این جنگنده پیشرفته با مشخصات ظاهری منحصر بفرد دارای سطح مقطع راداری بسیار كم و رادار گریز است كه می تواند عملیات پروازی در ارتفاع پست (سطوح بسیار نزدیك به زمین) را نیز انجام دهد.

سردار وحیدی، بهره برداری از مواد پیشرفته در ساخت هواپیما و سیستم های الكترو اویونیك پیشرفته را از دیگر ویژگی های قاهر 313 دانست و افزود: این جنگنده توانایی حمل تسلیحات پیشرفته بومی را دارد.

وی با بیان این كه جنگنده قاهر 313 از قدرت تهاجمی بسیار بالایی برخوردار است، ادامه داد: این جنگنده نماد برجسته ای از نبوغ، خلاقیت و جسارت دانشمندان متخصص وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است.

سردار وحیدی از دیگر ویژگی های جنگنده كاملا بومی قاهر 313 را قابلیت نشست و برخاست در طول باند كوتاه، تعمیر و نگهداری آسان و سریع این هواپیما با توجه به بومی بودن آن عنوان كرد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با تمام توان از منافع خود در سراسر جهان دفاع می كند و این جنگنده در راستای همین هدف طراحی و ساخته شده است.

دكتر «محمود احمدی نژاد» رییس جمهوری اسلامی ایران نیز در حاشیه مراسم رونمایی از این هواپیمای جنگنده در جمع خبرنگاران گفت: توان و قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران و پیشرفت در این عرصه برای تجاوز به هیچ كشوری نیست بلكه این توان برای بازدارندگی است.

وی تصریح كرد: طراحی و ساخت این هواپیمای شكاری فوق پیشرفته، كاملا در داخل كشور توسط متخصصان ایرانی انجام شده كه دارای ویژگی های برجسته ای از جمله سیستم های پیشرفته است.

احمدی نژاد، طراحی و ساخت این جنگنده را نشانه اعتماد به نفس، بیداری و حركت مستمر ایران دانست و یادآور شد: رونمایی از این هواپیمای جنگنده نشان دهنده این است كه متخصصان ایرانی بسیاری از مرزهای دانش و پیشرفت را شكسته و از آن عبور كرده اند.

وی ادامه داد: ساخت قاهر نشان می دهد كه هیچ كالا و فناوری در خارج از دسترس متخصصان ما نیست و صنعتگران ایرانی به انقلاب و آزادی ملت ایران پایبند هستند.

وی، طراحی و ساخت هواپیمای جنگنده فوق پیشرفته قاهر 313 توسط نیروهای متخصص وزارت دفاع را همچنین از نشانه های عشق، ایمان و تعهد عنوان و اظهارامیدواری كرد كه این هواپیما در توسعه قدرت نظامی ایران موثر باشد.

رییس جمهوری تاكید كرد: قدرت نظامی ملت ایران برای توسعه طلبی و تجاوز به كشورهای دیگر نیست و این قدرت برای بازدارندگی و تجلی نبوغ ایرانی برای اهداف انسانی است.

مهندس «حسن پروانه» مدیرعامل صنایع هوایی ایران و طراح هواپیمای جنگنده قاهر اف - 313 نیز با اشاره به این كه این هواپیما روندهای اجرایی خود را طی كرده و به مرحله رونمایی رسیده است، اعلام كرد: این جنگنده باید تست های تاكسی و پروازی و در نهایت آزمایش های تسلیحاتی خود را طی كند كه به مرحله عملیاتی برسد، اما زمان مشخصی نمی توان برای آنها تعیین كرد.

سردار وحیدی نیز در گفت و گو با یك شبكه خبری اظهارداشت: همه قسمت های این هواپیما به دست مهندسان ایرانی صنایع هوایی ساخته شده و این جنگنده در برخی جهات بی نظیر است، زیرا به شكلی طراحی شده كه بتواند مأموریت های خود را به آسانی و براساس آنچه كه ضرورت اقتضا می كند، انجام دهد.

وی افزود: این جنگنده همچنین از سامانه های الكترونیكی جدیدی برخوردار است و می تواند در سطوح پایین پرواز كند و رادار گریز است.

سردار وحیدی اظهار داشت: قاهر 313 قدرت مانور بالایی دارد و می تواند با سرعت زیاد به اهداف خود دست یابد.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به قابلیت حمل سلاح توسط این هواپیما گفت: ویژگی های این جنگنده، آن را به یك هواپیمای پیشرفته تبدیل كرده است.

سردار وحیدی تاكید كرد: ما توان تولید انبوه این هواپیما را داریم و در مدت كوتاهی این هواپیمای جنگی را در خدمت نیروهای مسلح ایران قرار خواهیم داد.

وی تصریح كرد: وزارت دفاع علاوه بر این جنگنده، هواپیماهای دیگری مانند آذرخش ساخته است و این روند به این جا ختم نخواهد شد و كارهای بزرگ دیگری در دستور كار خواهیم داشت تا در زمینه صنایع هوایی و دیگر صنایع نظامی به پیشرفت زیادی برسیم.

وزیر دفاع در مصاحبه دیگری درباره پروژه شفق و توقف آن پس از رونمایی از قاهر گفت: جنگنده قاهر 313 و شفق دو پروژه مجزا هستند و ساخت 'شفق' به طور مستقل توسط مجریان ذی ربط این موضوع در وزارت دفاع مشغول پیگیری است.

وی با رد موضوع توقف ساخت این جنگنده در كشور گفت: طراحی به‌ روز و ساخت این جنگنده ایرانی همچنان در دستور كار قرار دارد و برنامه ریزی و تلاش برای تولید آن همچنان ادامه خواهد داشت.

از ویژگی های این هواپیما می توان به طراحی ویژه و آیرودینامیك تحسین برانگیز آن اشاره كرد.

از شكل و شمایل هواپیما و ورودی های هوای موتور آشكار است كه طراحان تلاش بسیاری به خرج داده اند تا بازتابش راداری هواپیما را به كمترین حد ممكن برسانند تا امكان كشف و رهگیری آن دشوارتر باشد.

شفق را در واقع می توان اولین هواپیمای جنگی «استیلث» ایرانی به حساب آورد زیرا نوع سازه به كار رفته در آن به شكل مناسبی اجازه حمل انواع بمب و موشك های هوابه هوا و هوا به زمین و همچنین انواع بمب با هدایت لیزری را به این هواپیمای توانمند می دهد.

احتمالا طراحان با آینده نگری امكان استفاده از موشك های هدایت شونده را در این هواپیما درنظر داشته اند. اولین نمونه این هواپیما در نمایشگاه صنایع هوایی سال 2002 در ابعاد واقعی به نمایش گذاشته شد.

به هرحال به گفته مهندسان خارجی، شفق گام تحسین برانگیزی در صنایع هوایی ایران به حساب آمده و طراحی و ساخت آن موجب افتخار و سربلندی ایرانیان است.

نیروی هوایی ارتش از هواپیماهای جنگنده شكاری و بمب افكن دیگری مانند اف 4، اف5، اف14، سوخو24، میگ29 و میراژ، اف-7ام، سوخو25 در ماموریت های خود استفاده می كند.



**طراحی و ساخت هواپیماهای سبك تفریحی و آموزشی فجر3

فجر 3 یك هواپیمای تمام كامپوزیت ملخی با موتور پیستونی به ظرفیت چهار نفر است كه تمامی مراحل طراحی و ساخت آن توسط محققان و متخصصان صنعت هوایی و مواد تركیبی فجر وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام شده است.

این هواپیما نخستین پرواز خود را در سال 1373 انجام داده و در سال 1378 با پشت سر گذاشتن 250 ساعت آزمایش پروازی موفق به دریافت گواهینامه نوع (Type Certificate) مطابق با مقررات استاندارد هوایی اروپا jar -23 شد.

جنس تمام اجزای سازه اصلی فجر 3 كامپوزیت (اپوكسی گلاس) می‌باشد كه نقاط حساس و پرتنش نظیر تیرهای بال و دم توسط فیبركربن تقویت شده است.

موتور هواپیمای فجر 3 از نوع شش سیلندر انژكتوری با قدرت خروجی 270 اسب بخار و ارابه فرود آن از نوع سه چرخه با قابلیت جمع شوندگی با قوای محركه هیدرولیك است.

صنعت هوایی و مواد تركیبی فجر در سال 1370 با هدف ایجاد فن آوری مواد كامپوزیت و تركیبی با حمایت وزارت دفاع، وزارت راه و طراحی دفتر همكاری‌های فن‌ آوری ریاست جمهوری تاسیس و در كنار آن در راستای اعتلای صنعت هوایی كشور و دستیابی به فن آوری طراحی و ساخت هواپیمای سبك، طراحی و ساخت یك هواپیمای چهارنفره با سازه تمام كامپوزیتی را در دستور كار خود قرار داد.

راه اندازی خط تولید انبوه هواپیمای فجر3 جهت تامین نیازهای كشور به هواپیمای سبك، اشاعه دانش طراحی هواپیما به سایر مراكز داخلی، گسترش دانش طراحی سازه‌هایی از جنس مواد مركب و همكاری در طراحی و اجرای طرح‌های هوایی و سازه‌های كامپوزیتی در كشور از جمله اهدافی است كه برای آینده این طرح در نظر گرفته شده است.

متخصصان این صنعت علاوه بر فعالیت‌ها و دستاوردهایی كه به عنوان یك واحد پیشرو صنعت كامپوزیت در بخش خودرو و صنایع دریایی از جمله ساخت نخستین‌ هاوركرافت (هواناو) كامپوزیتی در داخل داشته‌اند، به طراحی و ساخت دو نوع هواپیمای دیگر نیز دست یافتند.

این هواپیماهای دو نفره هواپیمای كامپوزیتی فجر 20 و هواپیمای تمام فلزی فجر 22 هستند كه آماده واگذاری به بهره برداران بخش‌های دفاعی و غیردفاعی است.

این در حالی است كه هواپیماهای ساخته شده با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی كه دارند و همچنین به دلیل فن‌آوری بومی به كار رفته در آنها می‌توانند به عنوان بهترین انتخاب برای آموزش خلبانی، شناسایی و گشت زنی در مرزها و سواحل كشور، ‌كنترل تردد كشتی‌ها و جاده‌ها ترابری سبك و انتقال مراسلات پستی، جابجایی مسوولان، كنترل آلودگی دریاها،‌ پروازهای تفریحی، سم پاشی و ... مورد استفاده بخش‌های مختلف قرار گیرند.

فائز نیز نخستین هواپیمای تك سرنشین دو موتوره ایران است كه در بهمن ماه سال 88 توسط سردار وحیدی رونمایی شد.

ساخت این هواپیما با استفاده از توانمندی و ظرفیت های خالی بخش دفاع در خدمت توسعه و پیشرفت كشور، در حوزه های غیرنظامی طراحی و ساخت شده است.

این هواپیمای دو موتوره با سازه تمام كامپوزیت و 175 كیلوگرم وزن با سرعت 220 كیلومتر در ساعت از انعطاف و چالاكی خاصی برخوردار است.

از ویژگی های این هواپیما می توان بكارگیری چتر برای بازیابی هواپیما به همراه خلبان در شرایط اضطراری، قابلیت مونتاژ و بهره برداری در زمانی كمتر از 5 دقیقه به علت طراحی و پیكره بندی جزء به جزء، قابلیت نصب و افزایش ظرفیت سوخت در بخش های بال و بدنه، امكان حمل و نقل آسان و قیمت ارزان را از دیگر ویژگی های این هواپیما برشمرد.

هواپیمای فائز با قابلیت آب نشینی و دو زیست بودن، حمل محموله های شناسایی، درمانی، پشتیبانی و ارتقاء برای تبدیل شدن به هواپیمای دو نفره قادر است ماموریت های گشت زنی، مراقبتی، تفریحی و ورزشی آكروباتیك را انجام دهد.

این هواپیمای تك سرنشین ایرانی از قابلیت پرواز 6 ساعته تا اوج 16 هزار پایی و فرود بر سطح دریا با وزن 75 كیلویی برخوردار است.

از مشخصات این هواپیما می توان به دو موتوره بودن با 20 اسب بخار و قابلیت پرواز حتی با یك موتور نام برد. این هواپیما هم اكنون یك نفره بوده و در حال تبدیل به قابلیت 2 نفره است.

سیام(4)**9103**1478