۱ مرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۳۶
کد خبر: 80747567
T T
۰ نفر
يك گونه گياهي نادر در سيستان و بلوچستان در معرض نابودي است

نيكشهر، زاهدان- رييس اداره منابع طبيعي و آبخيزداري شهرستان نيكشهر گفت: 'انار شيطان' يكي از گونه هاي گياهي نادر جهان در بخش ساربوك قصرقند و شهرستان فنوج استان سيستان وبلوچستان در معرض نابودي است.

'سیدرضا صمیمی' روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار كرد: ذخیره گاه اصلی این گونه نادر گیاهی در سیستان و بلوچستان در سطح 30 هكتار با تراكم 10 اصله بخش ساربوك از توابع شهرستان قصرقند و در 45 كیلومتری نیكشهر و چند اصله نیز در شهرستان فنوج است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نیكشهر بیان كرد: تاكنون برای تكثیر و معرفی این گونه نادر گیاهی اقدامی نشده و در صورت ادامه این روند در آینده شاهد از بین رفتن آن خواهیم بود.

وی گفت: انار شیطان با نام علمی ' Tecomella Undulata' از گونه‌های نادر گیاهی از تیرهٔ پیچ ‌اناریان (Bignoniaceae)، یكی از زیباترین درختان گل دهنده دنیا و بومی هندوستان و ویژه مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری بسیار مقاوم به خشكی، یخ زدگی و آتش سوزی است.

وی اظهار داشت: این درخت بین 50 تا 150سانتیمتر ارتفاع دارد و تنها گونه ایرانی جنس سوسن است كه از لحاظ زیبایی همردیف اكثر گونه‌های شناخته شده و پرورش یافته این جنس است.

وی در خصوص مصارف مهم درخت انارشیطان گفت: برگ ها و سر شاخه های نازك این درخت برای تعلیف دام، چوب محكم و بادوام آن برای ساخت وسایل چوبی و منبت كاری، ساختمان سازی و تهیه قنداق تفنگ و عصا كاربرد دارد.

صمیمی گفت: پوست و بذر درخت انار شیطان خاصیت دارویی دارد از بذر آن برای درمان جراحت و ورم های چركی و از پوست آن در درمان امراض پوستی استفاده می شود.

وی اقدامات انجام شده از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نیكشهر را قرق و حصاركشی ذخیره گاه طبیعی به مساحت 30 هكتار و تهیه طرح ذخیره گاه انار شیطان به مساحت 30 هكتار عنوان كرد.

رییس اداره منابع طبیعی نیكشهر تصریح كرد: این درخت كه عمدتا به منظور جنگل كاری، بیابانزدایی و احداث فضای سبز پهنه های خشك استفاده می شود از گونه‌های مهم و كمیاب مناطق بیابانی و خشك در جنوب ایران است.

صمیمی از مهم ترین مشكلات و معضلات موجود در توسعه سطح زیر كشت این گیاه را عدم مطالعات جامع در رابطه با این گونه نادر گیاهی عنوان كرد و خواستار توجه بیشتر به آن شد.

شهرستان نیكشهر با گستره 23 هزار و 930 كیلومتر در 505 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است و بخش های قصرقند و فنوج از توابع این شهرستان در 5 ماه گذشته به شهرستان ارتقا یافت. ك/3

653/330
۰ نفر