۲ مرداد ۱۳۹۲، ۹:۵۳
کد خبر: 80748678
T T
۰ نفر
چاقي و ديابت مهمترين عوامل ابتلا به كبد چرب است

تهران- متخصصان فرانسوي دستگاه گوارش مي گويند: كبد چرب يك بيماري ژنتيكي رو به افزايش است و چاقي و ديابت مهمترين عوامل ابتلا به اين بيماري است.

به گزارش روز چهارشنبه گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه خبری دیلی میل، مطالعات جدید دانشمندان فرانسوی نشان می دهد كبد چرب می تواند به التهاب كبد و حتی سرطان كبد منجر شود.

به گفته دكتر آنوپ میسرا، یكی از محققان بنیاد چاقی، دیابت و كلسترول هند، كبد چرب شایع ترین بیماری كبدی در سراسر جهان است و می توان این بیماری را به عنوان شاخص بیماری های قلبی و اختلالات متابولیسمی دانست.

كبد چرب حاصل تجمع چربی در سلول های كبد است. زمانی كه فرد بیش از نیاز طبیعی بدن چربی مصرف كند، این چربی ها به آرامی به سلول های كبد راه یافته و در آن ذخیره می شوند. زمانی كه سلول های چربی 5 تا 10 درصد از سلول های كبد را اشغال كنند می توان گفت فرد به بیماری كبد چرب مبتلا شده است. این چربی های اضافه به تدریج كبد را آسیب پذیر می كند و سبب ایجاد التهاب و زخم كبد می شود.

** مراحل بیماری

این بیماری مراحل مختلفی از پیشرفت دارد. مرحله اول پیشرفت بیماری، كبد چرب درجه یك نام دارد كه درآن تجمع چربی تنها در بخش خارجی كبد صورت می گیرد. در این نوع، سلول های چربی عملكرد كبد را تحت تاثیر قرار نمی دهند. در كبد چرب درجه دو و درجه سه، چربی به داخل سلول ها راه می یابد و عملكرد كبد را با اشكال روبه رو می كند. در نتیجه بیمار به درمان كامل و سریع نیاز دارد.

**دلایل ابتلا

شایع ترین علت بروز این بیماری چاقی است. به گفته پزشكان 75 درصد افراد چاق در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

به جز چاقی، علل تغذیه ای نیز در ابتلا به این بیماری نقش دارند. خوردن غذاهای چرب و فست فود، سوء تغذیه و كمبود پروتئین، استفاده طولانی مدت از تغذیه وریدی، جراحی روده برای درمان چاقی و كاهش وزن سریع نیز می توانند كبد چرب ایجاد كنند. دیابت، بالا بودن سطح چربی های خون، مقاومت به انسولین و فشار خون بالا نیز می تواند ازعلل این بیماری باشد.

داروها و مواد شیمیایی مانند الكل، تتراسایكلین و تتراكلرید كربن هم خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند.

** كبد چرب در كودكان

به دلیل افزایش نگران كننده چاقی در میان كودكان، بیماری كبد چرب به طور فزاینده ای در میان این قشر از جامعه در حال افزایش است. این بیماری نزدیك به 3 درصد كودكان و 22-53 درصد از كودكان چاق را تحت تاثیر قرار می دهد و حتی در میان كودكان 4 ساله نیز دیده شده است.

**كبد چرب در افراد لاغر

كبد چرب فقط مختص افراد چاق نیست و لاغر بودن، لزوما به این معنا نیست كه شخص در بدنش چربی ندارد. افراد لاغر هم می ‌توانند با مصرف چربی و روغن فراوان گرفتار كبد چرب شوند. آنها با توجه به نداشتن علایم واضحی چون شكم بزرگ و كم بودن وزنشان تصور میكنند سالم هستند. در نتیجه غذاهای چرب و شیرین فراوان می خورند و برای سوزاندن این مواد چندان فعالیتی نمی كنند.

افراد لاغر هم برای رهایی از این بیماری نیازمند انجام فعالیت بدنی منظم و داشتن رژیم غذایی كم چربی هستند. این افراد باید غذا را خوب بجوند و از مصرف ماست و لبنیات پر چرب و آب همراه غذا بپرهیزند.

**علایم بیماری

به طور كلی، افراد مبتلا به كبد چرب علائم خاصی را نشان نمی دهند. با این حال، می توان ناراحتی در شكم و كبد، خستگی و ضعف عمومی را از علائم این بیماری شمرد.

**درمان

پزشكان معتقدند درمان كبد چرب با دلیل ابتلا به آن رابطه مستقیم دارد. پس برای درمان این بیماری به افراد چاق توصیه می شود با ورزش منظم و رژیم غذایی مناسب وزن خود را كاهش دهند. همچنین به افراد دیابتی و كسانی كه چربی خون بالا دارند توصیه می شود از رژیم غذایی كم چرب و كم كالری همراه با انسولین استفاده كنند.

** پیشگیری

پزشكان فرانسوی داشتن رژیم غذایی سالم، كم چرب و سرشار از فیبر، میوه و سبزیجات، ورزش و فعالیت بدنی منظم حداقل 4 بار در هفته ، را برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ضروری می دانند.

همچنین مصرف نكردن نوشیدنی های الكلی، غذاهای فریز شده، زودپز شده، ترشیجات، رب، سس، نمك زیاد، چای پر رنگ، ادویه های تند، غذاهای فست فوت ، شیرینی جات، غذاهای غیر ارزشمند (پفك، چیپس، شكلات، بیسكوییت و...)، گوشت و تخم مرغ به میزان زیاد، انواع سرخ كردنی ها مانند سیر داغ، پیاز داغ، و نوشابه های گازدار می تواند به پیشگیری از این بیماری كمك كند.



علمی(6)**م.پ**1599
۰ نفر