کبد چرب؛ علل، پیشگیری و درمان

۳ مهر ۱۴۰۳، ۱۱:۲۳
کد خبر: 85604620
کبد چرب؛ علل، پیشگیری و درمان

یاسوج- ایرنا- کبد چرب بیماری شایعی در جامعه است و طبق آمار وزارت بهداشت بیش از ۴۰ درصد افراد جامعه به کبد چرب مبتلا هستند، متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج معتقد است که اگرچه این بیماری درمان قطعی ندارد اما با اصلاح سبک زندگی، کاهش وزن و پیاده روی التیام می‌یابد.

به گزارش ایرنا، انباشته شدن چربی در سلول های کبدی می تواند به التهاب این سلول ها منجر شود و در صورت بروز اختلال در آن چربی در کبد رسوب کرده و موجب بروز کبد چرب می شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: بیماری کبد چرب طبق آمار حدود ۴۰ درصد جامعه را درگیر خود کرده است، کبد چرب به وضعیتی گفته می‌شود که در آن میزان چربی در سلول‌های کبد بیشتر از حد طبیعی باشد.

دکتر بهمن پناهنده افزود با اشاره به دلایل مبتلا شدن به کبد چرب، تصریح کرد: تغذیه نادرست، چاقی، مصرف زیاد الکل یا اختلالات متابولیکی از علل مهم این بیماری است.

وی ادامه داد: کبد چرب معمولاً بدون علامت است، اما اگر کنترل نشود می‌تواند به مشکلات جدی‌تری مثل التهاب کبد (هپاتیت) یا حتی سیروز منجر شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به مهمترین علل کبد چرب پرداخت و تصریح کرد: چاقی و بالا بودن میزان چربی بدن یکی از اصلی‌ترین علل کبد چرب است.

دکتر پناهنده گفت: افرادی که چربی اضافی به خصوص در ناحیه شکم دارند، بیشتر در معرض ابتلا به کبد چرب هستند.

وی به مصرف الکل در بروز بیماری کبد چرب اشاره داشت و تصریح کرد: مصرف زیاد الکل باعث تجمع چربی در کبد می‌شود. البته این نوع کبد چرب به عنوان کبد چرب الکلی شناخته می‌شود.

دکتر پناهنده اضافه کرد: تغذیه نامناسب و مصرف زیاد غذاهای چرب و شیرین، به ویژه فست‌فودها و غذاهای فرآوری‌شده، می‌تواند منجر به تجمع چربی‌های اضافی در کبد شود.

وی گریزی به دیابت و مقاومت به انسولین در افزایش چربی کبد زد و بیان داشت: افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و کسانی که بدنشان در برابر انسولین مقاوم است، بیشتر در خطر ابتلا به کبد چرب هستند.

وی همچنین کم‌تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی را از دلایل مهم ابتلا به کبد چرب دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: یکی از راهکارهای درمانی در جهت بیماری کبد چرب، کاهش وزن است، این کاهش می‌تواند به کاهش چربی در کبد کمک کرده و از آسیب بیشتر به کبد جلوگیری کند.

وی گفت: فعالیت بدنی منظم مثل پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا شنا به کاهش چربی بدن و بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند. لذا توصیه می‌شود حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته داشته باشید.

دکتر پناهنده براجتناب از مصرف الکل تاکید کرد و افزود: قطع یا کاهش مصرف الکل می‌تواند تأثیرات مثبتی بر روی سلامت کبد داشته باشد. افراد مبتلا به کبد چرب باید از مصرف الکل پرهیز کنند.

وی با بیان اینکه رژیم غذایی مناسب نقش مهمی در پیشگیری و درمان کبد چرب دارد، ابراز داشت: برخی غذاها به بهبود کبد کمک می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به تشدید مشکل منجر شوند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در ادامه به غذاهای مفید برای کبد چرب اشاره کرد و افزود: میوه‌ها و سبزیجات تازه که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند به کاهش چربی و بهبود عملکرد کبد کمک می‌کنند.

وی گفت: سبزیجات برگ‌سبز مثل اسفناج، کاهو، گشنیز و باقی سبزیجات برگی برای این بیماری مفید هستند.

دکتر پناهنده با اشاره به غذاهای غنی از فیبر در بهبود بیماری کبد چرب، تاکید کرد: مواد غذایی مثل جوی دوسر، برنج قهوه‌ای، حبوبات و غلات کامل به بهبود عملکرد گوارش و کاهش چربی کبد کمک می‌کنند.

دکتر پناهنده اضافه کرد: چای سبز و مصرف آن می‌تواند به سوزاندن چربی‌ها و کاهش التهاب در کبد منجر شود.

وی به استفاده از روغن زیتون اشاره کرد و افزود: جایگزین کردن روغن زیتون با روغن‌های ناسالم در رژیم غذایی می‌تواند به بهبود کبد چرب کمک کند. روغن زیتون حاوی چربی‌های سالم است که به کاهش التهاب کمک می‌کنند.

دکتر پناهنده ادامه داد: ماهی به دلیل داشتن روغن های مفید مثل اسیدهای چرب امگا ۳، می تواند به کاهش چربی کبد و بهبود سلامت قلب کمک کند.

وی گفت: زردچوبه و ادویه جاتی مثل این ترکیب دارای خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی بوده و احتمالا به کاهش التهاب در کبد کمک می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: بیان داشت: پروبیوتیک‌ها، ترکیبات مفیدی هستند که در غذاهای تخمیری و همچنین مکمل های غذایی بازار یافت شده می‌توانند به بهبود سلامت روده و کاهش التهاب مرتبط با کبد چرب کمک کنند.

وی افزود: سایر موارد مثل برخی گیاهان دارویی از جمله خاکشیر، عرق شاه‌تره، عرق کاسنی و سرکه سیب از قدیم به‌عنوان درمان‌های سنتی برای بهبود مشکلات کبدی از جمله کبد چرب مورد توجه بوده است، هرچند که شواهد علمی قطعی برای تأثیر این گیاهان و عرقیجات بر درمان کبد چرب وجود ندارد، اما بسیاری از افراد آن‌ها را به‌عنوان درمان‌های مکمل مصرف می‌کنند.

دکتر پناهنده به غذاهای مضر برای کبد چرب اشاره کرد و گفت: غذاهای سرخ‌شده، شکر و مواد قندی، مصرف زیاد شکر و مواد قندی، نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند (مثل نوشابه)، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، نان سفید، برنج سفید، فست‌فودها و غذاهای فرآوری‌شده، نمک و مواد نگهدارنده هستند.

وی عنوان کرد: برخی باورهای نادرست مانند اینکه آب سرد به هضم غذا آسیب رسانده و یا چربی‌ها را سفت میکند و منجر به کبد چرب میشود در جامعه وجود دارد، اما شواهد علمی برای این موضوع وجود ندارد. باید این نکته را یادآوری کنم که مصرف آب به‌اندازه کافی برای سلامت کلی بدن و بهبود عملکرد کبد بسیار مهم است.

دکتر پناهنده بیان کرد: کبد چرب یک مشکل قابل کنترل است که با تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد، کاهش وزن، افزایش فعالیت بدنی و مصرف مواد غذایی سالم مثل میوه‌ها، سبزیجات، روغن زیتون و ماهی‌ می‌تواند به بهبود این وضعیت کمک کند. همچنین، اجتناب از مصرف غذاهای مضر مثل فست‌فودها، شکر و چربی‌های ناسالم نیز ضروری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha