۵ مرداد ۱۳۹۲، ۱۰:۱۰
کد خبر: 80751849
T T
۰ نفر
نخست وزير ژاپن خواستار مذاكره فوري و بدون شرط با چين شد

كوالالامپور –'شينزو آبه' نخست وزير ژاپن در سفر خود به سنگاپور، خواستار مذاكره فوري و بدون شرط با چين شد.

به گزارش ایرنا به نقل از شبكه خبری آسیا، وی روز شنبه گفت: این مذاكرات باید بین رهبران بلندپایه یا وزرای خارجه دو كشور انجام شود.

وی با اشاره به روابط دوستانه و عادی بین چین و ژاپن به عنوان دو قدرت مهم منطقه افزود: ما منتظر مذاكرات سازنده با چین هستیم.

روابط دو كشور از ماه سپتامبر (شهریور) و پس از افزایش تنش بین جزایری كه هر دو كشور مدعی مالكیت بر آن هستند دچار چالش شده است.

اظهارات نخست وزیر ژاپن در سنگاپور روز جمعه همزمان با ورود گارد ساحلی چین به آبهای مورد چالش دو كشور در دریای چین شرقی بیان شد.

جزایر بدون سكنه اما راهبردی 'دیائویا' در دریای چین شرقی كه ژاپن آنها را 'سنكاكو' می نامد، سالهاست محل مناقشه دو كشور همسایه شده است. این جزایر سرشار از منابع سوخت فسیلی و ماهیگیری است.

ژاپن از سال 1895 میلادی كه این جزایر را تصرف كرده، مدعی مالكیت آنهاست و چین نیز از سال 1783 میلادی این جزایر را جزو قلمرو خود می‌داند.

تنشهای دو كشور در مورد مالكیت جزایر كه بیش از یك دهه ادامه داشته است پس از آنكه ژاپن سه جزیره را ملی اعلام كرد با افزایش فعالیتهای چین در منطقه مورد چالش قرار گرفت.

نخست وزیر ژاپن در سفر خود به سنگاپور همچنین با 'جو بایدن ' معاون رییس جمهوری آمریكا كه به سنگاپور سفر كرده بود، دیدار كرد.

در بیانیه دیدار نخست وزیر ژاپن با جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریكا ضمن تاكید بر مواضع آمریكا در قبال دریای چین شرقی، خواستار اقداماتی برای كاهش تنش بین ژاپن و چین شد.

آساق**د.م **622**1577